قطعات خودرو

صداهای درسرساز خودرو

برخی از صداهای ماشین وجود دارد که نمی‌خواهید بشنوید‌، چرا که ممکن است نشانه دردسر و علامت مشکلی باشند. مایک پت‌، مدیر آموزش فنی دانشکده فنی اوهایو در کلیولند‌، می‌گوید هر چند وقت یکبار پنجره‌ها را پایین بکشید و به “هر صدایی که عجیب است” گوش کنید. “شما ماشین خود را می‌شناسید‌، بنابراین خود شمایید که اغلب می‌توانید چیزی را پیدا کنید که ممکن است مشکل‌ساز شود.”

این هفت سر و صدای ماشین ممکن است علائم هشداردهنده مشکلات باشند:

  1. صدایی شبیه سکه در خشک‌کن لباس
  2. جیغ زدن‌، خرد کردن یا غر زدن ترمزها
  3. صدای چرخاندن‌، ضربه زدن یا کلیک روی انگشت هنگام چرخاندن
  4. صدای یک یا چندبار کلیک
  5. جیر جیر موزون که با افزایش شتاب شما سرعت بیشتری می‌گیرد
  6. ناله‌های چرخاندن فرمان
  7. ناله یا حتی صدایی شبیه آواز خواندن
  8. چنگ زدن موزون‌، ضربه زدن یا ضربه زدن از زیر کاپوت
  9. هنگام راه اندازی یا هنگام شتاب گرفتن، زیر کاپوت فشرده می‌شود
  10. صدای تق‌تق یا سیلی ‌زدن

صدایی شبیه سکه در خشک کن لباس

معنی آن: اگر چیزی را با سرعت پایین در داخل چرخ می‌شنوید (و با سرعت بیشتر رانندگی متوقف می‌شود) ممکن است یک مهره شل شده در داخل درپوش‌هاب باشد. ممکن است این بدان معنا باشد که آخرین باری که چرخ برداشته شده و تعویض شده است چرخ شما به درستی سفت نشده است. ماشین خود را در اسرع وقت به مکانیک برسانید.

 ترمز جیغ می‌زند‌، آسیاب می‌کند یا غرغر می‌کند

معنی آن: در صورت شنیدن صدای جیغ زدن‌، لنت یا کفش ترمز شما به پایان عمر خود نزدیک شده و باید تعویض شوند. در صورت خرد شدن یا غر زدن‌، فوراً ترمز خود را چک کنید. این می‌تواند علامتی باشد که لنت‌ها به قدری فرسوده شده‌اند که فلز به فلز برخورد می‌کند – یک مشکل جدی که می‌تواند بر عملکرد ترمز تأثیر بگذارد. (همه آنچه که باید از سیستم ترمز بدانید هم اینجا بررسی شده است)

صدای انگشتان هنگام ضربه زدن‌، ظاهر شدن یا کلیک کردن

معنی آن: اگر وسیله نقلیه‌ای با دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک دارید و این صدا را هنگام پیچ و خم شدن می‌شنوید (اما هنگام هدایت مستقیم سر و صدا متوقف می‌شود) یک یا هر دو مفصل سرعت ثابت (CV) ممکن است محور جلویی شما نیاز به تعویض داشته باشد. (نقص‌های حادثه‌ساز خودرو را بررسی کنید)

صدای یک یا چندبار کلیک

معنی آن: اگر صدای کلیک شنیدید و پس از آن ماشین روشن نمی‌شود، باتری اتومبیل خوابیده است. ممکن است یک کلیک بشنوید یا چند کلیک، فرقی نمی‌کند. اگر بعد از آن خودرو روشن نشود، مشکل آن به‌وضوح باتری است و باید باتری را عوض کنید.

 صدای جیر جیر موزون که با افزایش شتاب شما سرعت بیشتری می‌گیرد

معنی آن: اگر دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ دارید و این صدا را می‌شنوید‌، مقصر می‌تواند  قفل گاردان یا چهارشاخه‌ی گاردان (U-joint) باشد. دلیل ایجاد صدا زیر میل گاردان، به خصوص زمانی که گاز را کم می‌کنید و یا ناگهانی روی پدال فشار می‌دهید، وجود لقی در ناحیه چهار شاخه است. فورا توسط مکانیک بررسی کنید.

ناله‌های چرخاندن فرمان

معنی آن: اگر زمانی‌که پارک کرده‌اید و هنوز موتور روشن است، با چرخاندن فرمان به چپ و راست صدایی شبیه ناله از آن می‌شنوید، احتمالا سطح مایع هیدرولیک فرمان پایین آمده است. این صدای ماشین به سادگی با اضافه‌ کردن مایع هیدرولیک رفع می‌شود. بااین‌حال بررسی کنید که آیا مایع با گذشت زمان مصرف شده است یا اینکه نشتی دارد. درصورتی‌که نشتی داشت باید نزد مکانیک بروید.

ناله یا حتی صدایی شبیه آواز خواندن

معنی آن: این معمولاً نشانه این است که بلبرینگ شما – توپ‌های فلزی کوچک که به چرخش صاف قطعات کمک می‌کند – کار خود را انجام نمی دهند. اما کدام‌ها؟ اگر دیفرانسیل جلو دارید و صدا با چرخاندن چپ‌، راست و عقب تغییر می‌کند‌، احتمالاً بلبرینگ‌های چرخ جلو شما هستند. صدای زوزه ای که به تدریج در حال رشد است‌، به بلبرینگ‌های چرخ عقب سیگنال می‌دهد. اگر دیفرانسیل عقب دارید و ناله با افزایش سرعت بیشتر می‌شود‌، دیفرانسیل شما‌، که به چرخ‌های شما اجازه می‌دهد در مواقع لزوم با سرعت‌های مختلف بچرخند‌، ممکن است مایع نشت کند. بلافاصله آن را برطرف کنید.

چنگ زدن موزون‌، ضربه زدن یا ضربه زدن از زیر کاپوت

معنی آن: ممکن است یک مشکل جدی با سوپاپ‌ها‌، میله‌های اتصال یا پیستون‌ها وجود داشته باشد. برای اینکه پیستون‌ها نرم و روان کار کنند، باید چرب باشند. اگر سطح روغن پایین آمده باشد صدای پیستون‌ها بلند می‌شود. بنابراین با دیپ‌استیک یا میله ژرفاسنج اول سطح روغن را در مخزن بررسی کنید. اگر مشکل از کمبود روغن نبود، اتومبیل را به تعمیرگاه ببرید. سریعتر به مکانیک بروید

هنگام راه اندازی یا هنگام شتاب گرفتن زیر هود فشرده می‌شود

معنی آن: این می‌تواند ناشی از کمربندهای فرسوده یا شل باشد که مواردی مانند پمپ فرمان‌، کمپرسور کولر گازی و دینام را هدایت می‌کند. در خودروهای جدیدتر‌، ممکن است به کمربند مار اشاره کند‌، که چندین لوازم جانبی را به طور همزمان سوار می‌کند و تعمیر آن نسبتاً آسان و ارزان است.

صدای تق‌تق یا سیلی ‌زدن

اگر از پایین خودرو صدای ضربه‌ زدن یا تق‌تق بشنوید، مشکل از یاتاقان متحرک یا یاتاقان اصلی است. در این حالت به اصطلاح می‌گویند خودرو یاتاقان زده است.

اگر صدای ماشین از بخش مرکزی خودرو به‌گوش برسد و شبیه صدای سیلی ‌زدن باشد، احتمال دارد رینگ پیستون یا دیواره پیستون فرسوده شده باشند.

در هر دو حالت، اگر با شنیدن صدای تق‌تق یا سیلی ‌زدن را نشنیده بگیرید و اتومبیل را خاموش نکنید، ممکن است موتور بسوزد. برای بردن اتومبیل به تعمیرگاه، بهترین کار اینست که با امداد خودرو تماس بگیرید.

صفر تا صد آشنایی با انواع بلوک سیلندر یا موتور

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *