قطعات خودرو

گیرپاژ کردن موتور خودرو چیست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از  صدا و سیما، گیرپاژ موتور یکی از دردآورترین مفاهیمی است که مکانیک‌ها خطاب به صاحبان خودرو‌های مراجعه‌کننده به تعمیرگاه بر زبان می‌آورند.

گیرپاژ یا قفل‌شدن موتور، ازجمله مهلک‌ترین عیوب اساسی پیشرانه خودرو‌های احتراقی به شمار می‌رود و تعمیرات آن، هزینه بسیار زیادی را بر مالک خودرو تحمیل خواهد کرد.

قفل‌شدن یا گیرپاژ موتور چیست؟

برای این‌ که موتور خودرو قادر باشد به وظیفه خود عمل کند، نیاز است که مجموعه میل‌لنگ، شاتون پیستون و میل‌سوپاپ‌ها به‌صورت روان حرکت چرخشی یا انتقالی انجام دهند.

 

از قفل شدن یا گیرپاژ موتور چه می‌دانید؟

 

هر عاملی که باعث شود این مجموعه قابلیت دوران یا حرکت روان خود را نداشته باشد، به‌نوعی موجب قفل‌شدن موتور خواهد شد و فرایند گیرپاژکردن پیشرانه را کلید خواهد زد. با این تفسیر، واضح است که منظور از گیرپاژ موتور یا سوختن آن، همین فرایند قفل‌شدن خواهد بود که منجر به ازکارافتادن بخش‌های اساسی منبع تامین قدرت خودرو می‌شود.

دلایل قفل‌شدن موتور یا گیرپاژ

همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، موتور خودرو برای این که بتواند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد، نیاز به روغن یا روان‌کار دارد و دمای آن نیز نباید از یک محدوده مشخص فراتر رود.

 

از قفل شدن یا گیرپاژ موتور چه می‌دانید؟

 

محل تلاقی میل‌لنگ و شاتون‌ها و یاتاقان‌ها، توسط لایه‌ای نازک از روغن پوشیده می‌شود تا میل‌لنگ بتواند به‌راحتی دوران خود را ادامه دهد و موتور روشن شود. اگر روغن به هر دلیل به این قسمت‌ها نرسد، اصطکاک فراوان ایجادشده بین میل‌لنگ و یاتاقان‌ها، خیلی زود موجب خرابی این بخش‌ها خواهد شد و اصطلاحا، موتور گیرپاژ یا قفل خواهد کرد. هم‌چنین اگر روغن از کیفیت مناسب برخوردار نبوده یا کثیف شده باشد، احتمال قفل‌شدن میل‌لنگ وجود خواهد داشت.

از طرف دیگر، افزایش بیش‌ازحد دمای پیشرانه نیز موجب انبساط قطعاتی هم‌چون یاتاقان‌ها، میل‌لنگ و پیستون‌ها خواهد شد. این مسئله، کم شدن لقی استاندارد این قطعات را نتیجه می‌دهد و لایه روغن میان آن‌ها را از بین خواهد برد. واضح است که در این صورت نیز میل‌لنگ و شاتون‌ها، توانایی لغزش روان در یک بستر را نخواهند داشت و بروز عیب قفل‌کردن یا سوختن موتور محتمل خواهد بود.

هم‌چنین افزایش دما، منجر به افزایش حجم پیستون درون سیلندر شده و باعث ساییده‌شدن دیواره‌های این دو قسمت به یکدیگر می‌شود که در صورت شدیدبودن میزان سایش، پیستون و سیلندر تغییر شکل داده و حرکت پیستون درون سیلندر، متوقف خواهد شد. در این وضعیت نیز موتور قفل می‌شود.

ناگفته نماند که نرسیدن مناسب روغن‌ به سرسیلندر نیز می‌تواند منجر به گیرپاژ میل‌سوپاپ‌ها و ازکارافتادن موتور خودرو شود. البته در این مواقع، بیشتر سرسیلندر آسیب می‌بیند و احتمال بروز ایراد در میل‌لنگ و شاتون‌ها کمتر از میل‌سوپاپ‌ها و سایز اجزای سرسیلندر خواهد بود.

به طور کلی، می‌توان دو عامل روان‌کاری نامناسب ناشی از کمبود روغن یا کاهش کیفیت آن به‌علاوه افزایش دمای موتور نشات‌یافته از  فعالیت نامناسب سیستم خنک‌کننده را به‌عنوان دو علت اصلی قفل‌شدن موتور خودرو در نظر گرفت.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است