قطعات خودرو

نگاهی به تفاوت‌های آریسان 2 و آریسان، تلاش ایران خودرو برای بازگشت به بازار وانت‌های ارزان

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودرو بانک، ایران خودرو برای چند دهه متوالی سلطان بلامنازع بخش وانت‌های ارزان بود. نماینده اصلی این شرکت یعنی وانت پیکان در قالب چند نسل به بازار عرضه شد و به واسطه مزایایی همچون قیمت پایین و تعمیر پذیری آسان، فروش موفقی را تجربه می‌کرد. با این حال دوران خوش ایران خودرو پس از چند دهه پایان یافت و وانت پیکان از خط تولید این شرکت خارج شد. با این حال ایران خودرو همچنان به وانت پیکان امید داشت، از این رو نسخه دیگری از آن را با نام وانت آریسان به بازار عرضه کرد.

وانت آریسان ترکیبی از ظاهر پژو پارس و پژو 405 را با موتور پیکان به مشتریان ارائه می‌داد. همان‌طور که تجربه‌های پیشین در مورد خودروهایی همچون پژو آردی ثابت کرده است، ترکیب ارائه شده در وانت آریسان به هیچ عنوان نمی‌توانست رضایت مخاطبان را جلب کند. علاوه بر مشکل کمبود قدرت و کشش، وانت آریسان از مشکلات کیفی بسیاری نیز رنج می‌برد و بارها شاهد جدا شدن قسمت بار از شاسی خودرو بودیم.

در نتیجه مشکلات کیفی وانت آریسان و عدم بهبودهای محسوس نسبت به وانت پیکان، مشتریان طی مدت کوتاهی از آن روی گردان شدند.

تصمیم‌گیران در ایران خودرو متوجه شدند که برای جلب نظر مخاطبان، به محصولی بهینه‌تر از آریسان نیاز دارند. در نتیجه پروژه تولید و معرفی آریسان 2 کلید خورد. وانت آریسان 2 نسخه بهینه شده و ارتقا یافته از آریسان محسوب می‌شود که ایران خودرو امید زیادی به موفقیت آن دارد.

 

تغییرات آریسان 2 در مقایسه با آریسان معمولی

بزرگترین تغییر آریسان 2 در مقایسه با وانت آریسان سابق، پیشرانه جدیدی است که برای این خودرو در نظر گرفته شده است. ایران خودرو بالاخره دست از پیشرانه 60 ساله پیکان کشیده و برای آریسان 2 از موتور XU7 پژو استفاده کرده است. این پیشرانه که در پژو 405، سمند و پارس مورد استفاده قرار می‌گیرد، نسبت به موتور پیکان مدرن‌تر است و از نظر راندمان نیز قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند. علاوه برآن به دلیل حضور طولانی مدت پژو 405 و موتور XU7‌ در بازار ایران، امکان تعمیر آن در تمامی نقاط کشور وجود دارد و مالکان به قطعات این پیشرانه در تمامی کشور دسترسی خواهند داشت.

البته لازم به ذکر است که برای آریسان 2، از نسخه بهبودیافته موتور XU7‌ موسوم به XU7‌ پلاس استفاده شده است که برخی قطعات آن همچون سیستم خنک کاری در مقایسه با موتور اصلی تغییر کرده‌اند. این موتور هم‌اکنون در پژو پارس ELX سفارشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیشرانه XU7‌ پلاس می‌تواند حداکثر 101 اسب‌بخار قدرت و 146 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

 

در وانت آریسان 2، مه شکن ها به نمای جلو اضافه خواهند شد

 

مطابق ادعای ایران خودرو، سیستم انتقال قدرت در آریسان 2 نیز از نو طراحی شده است تا هدر رفت انرژی در این وانت کاهش یابد. ایران خودرو ادعا می‌کند که شتاب صفر تا صد آریسان 2 حدود 12.5 ثانیه است، ادعایی که باید در دنیای واقعی مورد سنجش قرار گیرد. به نظر می‌رسد آریسان 2 از سیستم انتقال قدرت مشابه پژو پارس و پژو 405 بهره می‌برد، چرا که این خودرو برخلاف وانت آریسان دیفرانسیل عقب نیست و انتقال قدرت در آن از طریق دیفرانسیل جلو صورت می‌گیرد.

گیربکس مورد استفاده در آریسان 2 از خانواده BE است و ایران خودرو ادعا می‌کند که ضرایب دنده آن اصلاح شده‌اند. آپشن‌های اضافه شده به آریسان 2 نیز شامل سنسور دنده عقب و چراغ‌های مه شکن جلو هستند. حذف میل گاردان و سیستم انتقال قدرت وانت پیکان نیز سبب شده است تا فضای کابین آریسان 2 در مقایسه با آریسان اصلی راحت‌تر باشد.

نزدیک‌ترین رقبای آریسان 2 در بازار، سایپا 151 و وانت کارا هستند. نسخه ارتقا یافته وانت پراید با موتور M15‌ (مشترک با تیبا و ساینا) مجهز خواهد شد و قابلیت حمل بار بیشتری خواهد داشت. در سوی دیگر وانت کارا تک کابین با موتور 2000 سی سی و امکانات بهبودیافته به بازار عرضه شده است اما به نظر می‌رسد از بین سه وانت اقتصادی بازار، این خودرو دست بالا را در این رقابت داشته باشد.

 

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است