• صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک

http://ghatatnews.ir/?p=53690

خانه » نگاهی به تفاوت‌های آریسان 2 و آریسان، تلاش ایران خودرو برای بازگشت به بازار وانت‌های ارزان

  • محسن فاطمی
  • 1 تیر 1401

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=53690

نگاهی به تفاوت‌های آریسان 2 و آریسان، تلاش ایران خودرو برای بازگشت به بازار وانت‌های ارزان

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودرو بانک، ایران خودرو برای چند دهه متوالی سلطان بلامنازع بخش وانت‌های ارزان بود. نماینده اصلی این شرکت یعنی وانت پیکان در قالب چند نسل به بازار عرضه شد و به واسطه مزایایی همچون قیمت پایین و تعمیر پذیری آسان، فروش موفقی را تجربه می‌کرد. با این حال دوران خوش ایران خودرو پس از چند دهه پایان یافت و وانت پیکان از خط تولید این شرکت خارج شد. با این حال ایران خودرو همچنان به وانت پیکان امید داشت، از این رو نسخه دیگری از آن را با نام وانت آریسان به بازار عرضه کرد.

وانت آریسان ترکیبی از ظاهر پژو پارس و پژو 405 را با موتور پیکان به مشتریان ارائه می‌داد. همان‌طور که تجربه‌های پیشین در مورد خودروهایی همچون پژو آردی ثابت کرده است، ترکیب ارائه شده در وانت آریسان به هیچ عنوان نمی‌توانست رضایت مخاطبان را جلب کند. علاوه بر مشکل کمبود قدرت و کشش، وانت آریسان از مشکلات کیفی بسیاری نیز رنج می‌برد و بارها شاهد جدا شدن قسمت بار از شاسی خودرو بودیم.

در نتیجه مشکلات کیفی وانت آریسان و عدم بهبودهای محسوس نسبت به وانت پیکان، مشتریان طی مدت کوتاهی از آن روی گردان شدند.

تصمیم‌گیران در ایران خودرو متوجه شدند که برای جلب نظر مخاطبان، به محصولی بهینه‌تر از آریسان نیاز دارند. در نتیجه پروژه تولید و معرفی آریسان 2 کلید خورد. وانت آریسان 2 نسخه بهینه شده و ارتقا یافته از آریسان محسوب می‌شود که ایران خودرو امید زیادی به موفقیت آن دارد.

 

تغییرات آریسان 2 در مقایسه با آریسان معمولی

بزرگترین تغییر آریسان 2 در مقایسه با وانت آریسان سابق، پیشرانه جدیدی است که برای این خودرو در نظر گرفته شده است. ایران خودرو بالاخره دست از پیشرانه 60 ساله پیکان کشیده و برای آریسان 2 از موتور XU7 پژو استفاده کرده است. این پیشرانه که در پژو 405، سمند و پارس مورد استفاده قرار می‌گیرد، نسبت به موتور پیکان مدرن‌تر است و از نظر راندمان نیز قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند. علاوه برآن به دلیل حضور طولانی مدت پژو 405 و موتور XU7‌ در بازار ایران، امکان تعمیر آن در تمامی نقاط کشور وجود دارد و مالکان به قطعات این پیشرانه در تمامی کشور دسترسی خواهند داشت.

البته لازم به ذکر است که برای آریسان 2، از نسخه بهبودیافته موتور XU7‌ موسوم به XU7‌ پلاس استفاده شده است که برخی قطعات آن همچون سیستم خنک کاری در مقایسه با موتور اصلی تغییر کرده‌اند. این موتور هم‌اکنون در پژو پارس ELX سفارشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیشرانه XU7‌ پلاس می‌تواند حداکثر 101 اسب‌بخار قدرت و 146 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

 

در وانت آریسان 2، مه شکن ها به نمای جلو اضافه خواهند شد

 

مطابق ادعای ایران خودرو، سیستم انتقال قدرت در آریسان 2 نیز از نو طراحی شده است تا هدر رفت انرژی در این وانت کاهش یابد. ایران خودرو ادعا می‌کند که شتاب صفر تا صد آریسان 2 حدود 12.5 ثانیه است، ادعایی که باید در دنیای واقعی مورد سنجش قرار گیرد. به نظر می‌رسد آریسان 2 از سیستم انتقال قدرت مشابه پژو پارس و پژو 405 بهره می‌برد، چرا که این خودرو برخلاف وانت آریسان دیفرانسیل عقب نیست و انتقال قدرت در آن از طریق دیفرانسیل جلو صورت می‌گیرد.

گیربکس مورد استفاده در آریسان 2 از خانواده BE است و ایران خودرو ادعا می‌کند که ضرایب دنده آن اصلاح شده‌اند. آپشن‌های اضافه شده به آریسان 2 نیز شامل سنسور دنده عقب و چراغ‌های مه شکن جلو هستند. حذف میل گاردان و سیستم انتقال قدرت وانت پیکان نیز سبب شده است تا فضای کابین آریسان 2 در مقایسه با آریسان اصلی راحت‌تر باشد.

نزدیک‌ترین رقبای آریسان 2 در بازار، سایپا 151 و وانت کارا هستند. نسخه ارتقا یافته وانت پراید با موتور M15‌ (مشترک با تیبا و ساینا) مجهز خواهد شد و قابلیت حمل بار بیشتری خواهد داشت. در سوی دیگر وانت کارا تک کابین با موتور 2000 سی سی و امکانات بهبودیافته به بازار عرضه شده است اما به نظر می‌رسد از بین سه وانت اقتصادی بازار، این خودرو دست بالا را در این رقابت داشته باشد.

 

 

  • آریسان, آریسان 2, ایران خودرو, قطعات خودرو, وانت
قبلیقبلعلیرضا بزرگ‌زاده: با روش کدخدامنشی نباید اتحادیه‌ها را اداره کرد / معرفی موثر برندها در نمایشگاه‌های قطعات خودرو
بعدیگرانی ۷۵ درصدی لاستیک فقط طی ۵ سال!بعدی

تولید حدود ٤٤ هزار دستگاه خودرو در خردادماه و 100 هزار دستگاه در سه ماهه اول سال در سایپا

مرتضی مهدوی 04 تیر 1401

صادرات خودروهای ایرانی به ونزوئلا

سارا رستگار 31 خرداد 1401

علیرضا بزرگ‌زاده: با روش کدخدامنشی نباید اتحادیه‌ها را اداره کرد / معرفی موثر برندها در نمایشگاه‌های قطعات خودرو

سعید حضرتی 01 تیر 1401

فراخوان نزدیک به 3 میلیون خودروی فورد برای رفع نقص

سارا رستگار 02 تیر 1401

عباسعلی غیاثی: تقویت شبکه رسمی تولید و توزیع قطعات باکیفیت در نمایشگاه‌های قطعات خودرو امکان‌پذیر می‌شود

سعید حضرتی 31 خرداد 1401

نفوذ هکرها به ماجرای قرعه کشی خودرو

مرتضی مهدوی 31 خرداد 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

تماشا کنید : معرفی نمایشگاه اتومکانیک سپاس

مرصاد رنگرز 29 خرداد 1401

تماشا کنید: اسکندر معترف: در گذشته صداقت بیشتر از این بود / از گذشته تا امروز صنف لوازم یدکی

مرصاد رنگرز 22 خرداد 1401

گزارش تصویری: دیدار حجت الاسلام و المسلمین مرسلی با اعضای هیات مدیره منتخب و فعلی

مرصاد رنگرز 18 خرداد 1401

تماشا کنید: حماسه‌ای در اوج اضطراب/ مستند اختصاصی قطعات خودرو در مورد انتخابات صنف

محمدمهدی بشارت‌نیا 17 خرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

مرسدس بنز GLS می باخ با کت و شلوار ایرانی
خودروی ارزان باید چند میلیون تومان باشد؟
حضور گروه بهمن در نمایشگاه خودرو شیراز
ضرورت استیضاح وزیر صمت/چرا وعده ساماندهی بازار خودرو عملی نشد؟
افزايش نرخ ارز هم بازار خودرو را تکان نداد/ تعرفه واردات بيشتر از ۴۰ درصد نباشد
فروش پیکاپ T8 آغاز می شود
پیش فروش ۴ محصول ایران خودرو بدون قرعه کشی؛ از فردا
آیا تعطیلات تابستانی بدون کرونا ما را واردکننده بنزین می کند؟
تولید خودرو با مشارکت روسیه
قیمت ۲۳ محصول ایران‌خودرو برای تیرماه اعلام شد + جدول
کراس اوور ملی ایران‌خودرو معرفی شد
آخرین مهلت نصب شناسه اصالت روی قطعات خودرو
تغییر بزرگ در طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی
خبر افزایش قیمت بنزین، جمع‌آوری کارت‌های جایگاه‌داران و تغییر سهمیه‌ها کذب است!
احتمال از سرگیری تولید تندر ۹۰ با قطعات روسی

برترین‌های قطعات خودرو

مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند
شرکت ماشین لنت تهران
شرکت راین گستر
شرکت سوخت آما

وب‌گردی

بستن