قطعات خودرو

تولید لوازم یدکی در عراق

یحیی آل اسحاق به تولیدکنندگان قطعات خودرو پیشنهاد حضور در خاک عراق داد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق معتقداست بازار عراق، سوریه و آذربایجان که شرکت‌های خودروساز ایرانی در آن‌ها سایت تولید خودرو دارند. می‌توانند برای قطعه سازان نیز فرصتی تکرار ناشدنی داشته باشند.

یحیی ‌آل ‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق

اگر سرمایه‌گذاران ایرانی بخواهند حضور موثری در کشورهای منطقه داشته باشند و از حمایت‌های دولتی بهره‌مند شوند، باید به‌فکر تولید قطعات خودرو در خاک این کشورها باشند. در این صورت دولت عراق نیز به آنان تسهیلات کم‌بهره و معافیت‌های مالیاتی خواهد داد

در طول چهار دهه گذشته شاهد تغییر و تحولات بسیاری در صنعت‌خودرو بوده‌ایم. یکی از مهم‌ترین این تحولات، اشتراک‌گذاری فرمول‌های تولید و مونتاژ محصولات خودروسازان بزرگ جهانی است که پیش‌تر به‌عنوان تنها منابع درآمدی و تجارت برای بنگاه‌های تولیدی به‌شمار می‌رفت. پدیده جهانی‌سازی تولید خودرو همواره مورد توجه کارشناسان و صاحب‌نظران این صنعت بوده و گواه روشن آن، تغییر محل تولید خودرو در سطح جهان است. در روزگاری نه‌چندان دور اروپای غربی، آمریکای شمالی و ژاپن تنها مناطق تولید خودرو بودند. درحالی ‌که با گذشت چند دهه و اجرای سیاست جهانی‌سازی تولید، کارخانه‌های مهم خودروسازی از مناطق یادشده به‌کشورهای در حال توسعه و به‌ویژه قاره آسیا منتقل شدند و تولید در این مناطق نیز پابه‌پای کشورهای صاحب صنعت گسترش یافت. ایران نیز به‌عنوان کشور پیشرو در صنعت‌خودرو در آسیا از این قضیه مستثنی نبوده و در راستای گسترش پدیده جهانی‌سازی تولید خودرو اقدامات موثری داشته است.

یحیی ‌آل ‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به‌فعالیت تجاری سایت مونتاژ خودرو در کشورهای آذربایجان، عراق و سوریه در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» اظهار داشت: «خودروسازان ایرانی نخستین شرکت‌هایی هستند که در آذربایجان، عراق و سوریه اقدام به‌تاسیس سایت تولید کردند و این موضوع نشان از آن دارد که متخصصین ایرانی در زمینه توزیع علم و تکنولوژی ساخت خودرو، در کنار دیگر کشورهای همسایه قرار گرفته‌اند و این امر دایره نفوذ اقتصادی ایران در منطقه را گسترش می‌دهد و ایجاد منافع مشترک در کشورهای همسایه، موجب همبستگی و کاهش تنش بین ملت‌ها می‌شود.»

سمند و پراید در عراق و سوریه پر تیراژ هستند

در خلال سال‌های گذشته یعنی در دوران جنگ با دولت خودخوانده داعش، رغبتی بین تولیدکنندگان جهانی خودرو برای حضور در بازار این کشورها وجود نداشته است و سایت‌های تولید خودرو ایران نیز طی این مدت بارها مورد تهدید قرار گرفته‌اند. اما در وضعیت فعلی، بازار خرید و فروش خودروهای پرتیراژ عراق و سوریه دراختیار سمند و پراید است که تامین قطعات این خودروها برای صنعت ایران سودآوری بسیاری دارد.

برای ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید، قرار است خودروسازان ایرانی سایت‌های مونتاژ خودرو در عراق را به‌روزرسانی کنند و به‌نظر می‌رسد این بازار تا زمانی که خودروسازان جهانی به‌آن نظر نداشته باشند، در اختیار متخصصان ایرانی خواهد بود. پس از آن نیز اگر خودروسازان ما محصولات رقابتی جدید خود مانند تارا، شاهین و آریا را به این بازار عرضه کنند، می‌توانند سهم خود را از این بازارها محفوظ نگاه دارند.
 

نفوذ اقتصادی ایران را در منطقه موجب صلح و ثبات خواهد شد

در ایران کلمه نفوذ همواره بار منفی داشته است؛ اما خودروسازان ایرانی با سرمایه‌گذاری مشارکتی در کشورهای عراق و سوریه، منافع بلندمدتی را دنبال کرده‌اند. از این منظر، زمانی که این کشورها درگیر جنگ بودند، ایران دوشادوش آنان برای برطرف ‌کردن نیاز مردم این کشورها به‌خودرو عملکردی تحسین‌برانگیز داشته و حالا که آتش جنگ فروکش کرده است نیز صنعتگران ایرانی با در نظر گرفتن استانداردهای ملی این کشورها و ارتقای کیفیت محصولات خود همچنان می‌توانند در بازارهای منطقه‌ای حضور پررنگی داشته باشند. از سوی دیگر، دادوستد اقتصادی ایران با کشورهای منطقه با توجه به‌حسن همجواری و نداشتن هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به‌نسبت رقبای خارجی به‌نفع هر دو طرف خواهد بود.

شرکت‌های کوچک قطعه ساز بهتر می‌توانند در عراق کار کنند

با توجه به‌تنوع بسیار زیاد محصولات خارجی در این کشورها می‌توان امیدوار بود میزان موفقیت نسبی شرکت‌های کوچک قطعه‌ساز در عرصه رقابت بیش‌تر از شرکت‌های بزرگ باشد؛ شرکت‌های کوچک می‌توانند با اعمال سیاست‌هایی مانند تولید و تامین قطعات خاص برای مشتریان یا ارائه خدمات بیش‌تر و ارسال و تحویل سریع قطعات مورد نیاز بازار آن کشورها، گوی سبقت را از رقبای بزرگ‌تر و منطقه‌ای خود بربایند. 

کشورهای عراق و سوریه در هر زمینه‌ای واردکننده کالاهای صنعتی و مصرفی خارجی هستند و در این راستا، اگر سرمایه‌گذاران ایرانی بخواهند حضور موثری در کشورهای منطقه داشته باشند و از حمایت‌های دولتی بهره‌مند شوند، باید به‌فکر تولید قطعات خودرو در خاک این کشورها باشند. در این صورت دولت عراق نیز به‌آنان تسهیلات کم‌بهره و معافیت‌های مالیاتی خواهد داد.

عراق علاوه‌بر برخورداری از نیروی کار فراوان و ارزان، شرایط و قوانین مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد. نیاز به‌قطعات یدکی برای خودروهای ایرانی تولیدشده، صنعت‌قطعه‌ در این کشورها را دستخوش تغییرات بنیادی و توسعه چشمگیر خواهد کرد. اگر خودروسازان ایرانی از این فرصت بهره نبرند، قطعا سرمایه‌گذاران دیگری از کشورهای دوردست متمایل به‌حضور در این بازارها می‌شوند.

تولید قطعات خودروهای غیر ایرانی نیز در عراق و سوریه توجیه پذیر است

به‌عقیده بنده، فعالان صنعت‌خودرو ایران نباید تنها به‌تولید قطعات برای خودروسازان داخلی اکتفا کنند و این صنعت به‌عنوان یکی از بخش‌های پیشرو توانسته است از طریق ایجاد ارتباط‌های مابین صنایع بالادستی مانند صنایع فلزی، شیمیایی، الکترونیک، نساجی و… نقش موثری در اقتصاد کشور داشته باشد.

در کشورهای توسعه‌یافته، خودروسازان سهم بالایی از تولید ناخالص داخلی را به‌خود اختصاص می‌دهند و این سهم در آمریکا بیش‌ از 14 درصد و در ژاپن نزدیک به 10درصد است و به‌طور کلی بیش‌ از هفت درصد GDP دنیا به‌این صنعت تعلق دارد.

تجارت 135 میلیارد دلاری

در این خصوص نیز آماری وجود دارد که نشان می‌دهد 45 هزار شرکت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی در سراسر جهان به‌فروش و تامین قطعات یدکی خودرو اشتغال دارند و میزان تجارت این صنعت در جهان بالغ بر 135میلیارد دلار در سال است.

تولید و تجارت در عراق، سوریه، آذربایجان و افغانستان

به عقیده برخی کارشناسان امور منطقه باتوجه به مشترکات زبانی، فرهنگی، مذهبی و همسایگی، ایران امتیاز قابل توجه و بی بدیلی دارد که می‌تواند موجب همکاری در صنعت، کشاورزی، دامپروی، تجارت و خدمات با این چهار کشورگردد. در مرحله بعدی پاکستان، ترکیه، ترکمنستان می‌توانند شرکای ایران باشند. اگر این همکاری در کوتاه مدت شکل بگیرد بدون تردید برای ملت‌ها و بخش خصوصی این کشورها مفید و پردوام خواهد بود.از منظر سیاسی نیز تنش‌ها کاسته شده و تحریم ایران کاملاً بی اثر خواهد شد. این مسیر به توسعه منطقه و ایجاد روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس، تاجیکستان؛ قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، ارمنستان و گرجستان خواهد انجامید. کشورهای این منطقه حکومت‌های خود را به سوی دموکراسی و همکاری بلند مدت رهنمون خواهند شد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است