قطعات خودرو

حاشیه سود خاور در سال ۱۴۰۲ بهبود می یابد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از  بازار، یکی از شرکت های بورسی که در سه سال اصلاح شاخص کل بورس بازدهی ۶۰۰ درصدی ثبت کرده ایران‌خودرو دیزل با نماد خاور است که این مسأله ناشی از افزایش سود عملیاتی شرکت اعلام شده است.

سید احمد میررفیع رییس هیات مدیره شرکت ایران خودرو دیزل با اشاره به اینکه رونمایی از ۴ محصول جدید در دستور کار قرار دارد، گفت: در شرایط کنونی برنامه شرکت علاوه بر افزایش تولید، ورود به بازار محصولات دیگری همچون ون برقی و… است.

او با تاکید بر اینکه اتوبوس های برقی تولید ایران‌خودرو دیزل با استقبال کشورهای همسایه روبرو شده است، گفت: در شرایط کنونی سیاست اصلی ما تامین نیاز داخلی است و بعد از تولید انبوه و عرضه بازار داخلی موضوع صادرات را دنبال می کنیم.

به گفته رییس هیات مدیره شرکت ایران خودرو دیزل پیش بینی افزایش حاشیه سود شرکت در نتیجه رشد تولید و بالا رفتن گردش مالی است، هرچند نباید نادیده گرفت که افزایش تولید نیازمند جذب نیروی انسانی جدید خواهد بود و همین موضوع در کوتاه مدت هزینه سربار را بالا می برد

او در پاسخ به سوال خبرنگار بازار درباره تاثیر افزایش تولید شرکت از ۱۸ هزار دستگاه به ۳۹ هزار دستگاه روی حاشیه سود شرکت تا پایان سال ۱۴۰۲، گفت: توجه به اینکه ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده در کشور وجود دارد موضوع افزایش تولید را در دستور کار قرار داده ایم و هدف توسعه صادرات چند محصول است که هم اکنون برای آنها در بازار خارجی مشتری وجود دارد. به طور کلی پیش بینی ما افزایش حاشیه سود شرکت در نتیجه رشد تولید و بالا رفتن گردش مالی است، هرچند نباید نادیده گرفت که افزایش تولید نیازمند جذب نیروی انسانی جدید خواهد بود و همین موضوع در کوتاه مدت هزینه سربار را بالا می برد اما با توجه به اینکه خط تولید برای افزایش ظرفیت وجود دارد هزینه سربار تعدیل خواهد شد.

ایران‌خودرو دیزل ظرفیت ۴۱ هزار دستگاه در محصولات مختلف دارد و به دلیل اینکه زنجیره ارزش در اختیار دارد نسبت به رقبای خود مزیت ایجاد کرده است.

سال ۹۰ اوج فعالیت ایران خودرو دیزل بوده که ۱۲ هزار دستگاه محصول تولید می کرده و بعد از تحریم ها آفتی ۷۵ درصدی داشته و تا سال ۹۸ همین مشکل ادامه داشت و برای تامین منابع بخشی از دارایی های شرکت و تسهیلات برای جبران هزینه ها استفاده کرد و ۶ ماهه نخست ۹۹ به ۶ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت.

این شرکت در ۱۰ سال گذشته با تعدیل ۲۰ درصدی مواجه شده بود و در آبان ۹۹ تنها ۱۲ میلیارد تومان نقد داشت و زیان خالص شرکت به ۹۳۳ میلیارد تومان رسیده بود و ورشکسته ترین شرکت خودروسازی کشور بود زیان انباشته شرکت ۱۰ برابر سرمایه شرکت بود و کارگران در آن زمان ۱۴ مطالبه داشتند و همه چیز معوق شده بود و سهامداران درخواست انحلال شرکت کرده بودند و پرونده در قوه قضاییه بود و به واسطه شورای تامین اسلامشهر یک فرصت داده شد و بعد از آن برنامه افزایش تولید دنبال شد و در سال ۱۴۰۱ رکورد تولید ۶۳ ساله تولید شکسته شد و امسال هم رشد ادامه پیدا کرده به طوری که اردیبهشت امسال دو برابر مدت مشابه سال گذشته محصول تولید شده است.

 

سود عملیاتی شرکت ۸۵۰۰ میلیارد تومانی

این افزایش تولید منجر شد سود عملیاتی شرکت ۸۵۰۰ میلیارد تومان سال ۱۴۰۱ ثبت شود که نسبت به سال ۱۴۰۰ که حدود ۲۲۹۹ میلیارد تومان بوده سود عملیاتی ۳.۵ برابر شده و بدهی های شرکت تسویه شده و تنها ۲۱۸ میلیارد تومان بدهی دارد و ارزش مالکانه که سال ۹۹ منفی ۵ هزار میلیارد تومان بوده امسال به ۱۴۲۰۰ میلیارد تومان مثبت رسیده است. همچنین ارزش بازار شرکت از ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده و حالا به ۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده که قابل توجه است.

همچنین ارزش بازار خاور در سال ۱۳۸۰ حدود ۸۱ میلیون دلار بوده و حالا به ۹۸۷ میلیون دلار با نرخ ارز آزاد رسیده است و بازدهی سهام شرکت تا سال ۹۷ نسبت به شاخص بورس بازدهی منفی داشته و با وجود اینکه از پاییز ۹۹ شاخص کل بورس حدود ۶۹ درصد رشد کرده خاور بیش از ۶۰۰ درصد بازدهی داشته است.

اهمیت ایران خودرو دیزل از آنجایی است که تولید هر کامیون دو شغل مستقیم ایجاد می کند و اگر میزان تولید خاور در دهه گذشته افت نمی کرد علاوه بر اینکه ۱۵۰ هزار خودرو تولید می شد و در اشتغال زایی موثر بود موضوع چالش خودروهای فرسوده هم برطرف می شد. از طرف دیگر مالیات پرداختی شرکت از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ بیش از ۲۱ برابر افزایش داشته است و اگر ۶۰ شرکت به اندازه خاور مالیات بدهند کسری بودجه دولت برطرف می شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است