قطعات خودرو

قیمت دستوری، بلای جان اقشار آسیب پذیر

       تجربه سال های متمادی قیمت‌گذاری دستوری، بلیه‌ای است که در بعضی موارد از آن درس گرفته ایم. مثل قیمت ارز و تشکیل سامانه نیما که بالاخره از ابتدای سال ۱۳۹۸ به بعد، نرخ نیما مبتنی بر نیروهای عرضه و تقاضا تعیین شد و به افزایش عرضه ارز و تسهیل تامین ارز واردات انجامید. یعنی پذیرش واقعیت نیروهای بازار در تعیین نرخ، عاقلانه و عالمانه است و صد البته عدم پذیرش آن به نتایجی نامطلوب‌ و تلخ برای اقتصاد منتهی می‌شود. فعلاً بازار ارز و سامانه نیما به ‌صورت کاملا روان و علمی اداره می‌شوند و همگان مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی را تحسین می‌کنند.

اما بازار خودرو هم چنان درس آموز نشده است. نمی دانیم تا چه زمانی امکان پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی و حامل‌های انرژی ارزان قیمت به خودروسازان از سوی دولت پایان می‌پذیرد و آقایان باور می کنند که باید به نیروهای عرضه و تقاضا در بازار خودرو احترام گذاشته شود. تا دست واسطه‌ها و زد وبند چی ها    از ریشه قطع شود.

ما فکر می کنیم مداخلات قیمتی با حُسن نیت و به‌منظور حمایت از مردم و به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر انجام پذیرفته، اما نتیجه چه شده است؟

منافع تعیین دستوری قیمت به جیب رانت خواران می رود نه دهک‌های پایین درآمدی و این باید در همه موارد زودتر فهمیده شود. باور کنیم که حمایت از اقشار کم برخوردار راهش حراج منابع ارزی، ریالی و انرژی نیست.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *