امروز : جمعه 11 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • علی محمد اخوان
  • 3 آبان 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=208

“منطق بازار” مشکلات را حل می کند

          بزرگترین ضعف یک فروشنده (اعم از خرد یا کلان) این است که به مشتری بگوید؛ ندارم. اعتبار بازار به فراوانی عرضه است. اگر می بینیم در کشور علیرغم تحریم ها و ده ها مشکل ساختاری، سیاستگذاری و یا اجراء قحطی بروز نمی کند بخش عمده آن به لطف فعالان شبکه توزیع است. شبکه ای گسترده با پیشینه ای افتخار آمیز، دلبسته به جامعه، روابط انسانی وعاطفی که دائما مورد هجمه قرار می گیرد و یک عیبش، هزار و هزار حُسنش نادیده شمرده می شود. اکنون مجال توضیح این مقال نیست.

روی سخن با سیاستگذاران و مدیران اقتصادی کشور است که تصور ما بر حُسن نیت و عزمشان بر گره گشایی از تنگاهای معیشتی مردم است. فکر می کنیم می خواهند تولید را رونق بخشند و جهشی در تولید ایجاد کنند. لذا رهیافتی که از نظر نگارنده نسخه این روزهای اقتصاد ماست به عرض می رسد.

بازار سنتی ایران منطق و الگوی بسیار منصفانه و قابل دفاعی دارد. دربازار ایران همواره حرکت کالا ازمبداء تولید یا واردات تا مقصد یعنی رسیدن به دست مصرف کننده نهایی؛ با مدیریت و راهبری توزیع کنندگان صورت گرفته است. بی آنکه محتاج تامین مالی از منابع بانکی یا بورس باشد. این مدل اکنون نیز می تواند احیاء شود. گرچه هم چنان بخش های بزرگی از بازار مصرف ایران کم یا بیش این چنین باقی مانده اند.

تولید کننده هنر و تخصصش تولید است. بازرگان قدرت، جرات و تخصص تامین مواد اولیه، نهادهای تولید، کالای نیمه ساخته یا آماده مصرف را دارد. هنر بازرگان در خرید است می داند کی، چقدر و چگونه خرید کند. حلقه های بعدی تجارت یعنی بنکداران(که در حال حذف هستند)، عمده فروشان و خرده فروشان نیز می توانند رضایت مصرف کننده نهایی را جلب کنند. در این نوع اززنجیره تامین هرکس کار خود و جای خود را می داند. با ارزش ترین عنصر در اینجا مصرف کننده و رضایت اوست که در نگاه همه عوامل زنجیره مَلِک روزی است.

در حال حاضر نسخه نیمه کاره اقتصاد دولتی و اقتصاد بازار آزاد که همزمان در کشور ما در حال اجراء است و این ممتنع الوجود با تحیر فراوان موجود است. حاصلی جز آشتفتگی و ناهنجاری اقتصادی نداشته است. تولیدکنندگان، بازرگانان، کسبه خرد و کلان و مصرف کننده همگی ناراضی هستند دولت نیز هرچه می کوشد به اندازه کافی توفیق نمی یابد.

«رفاه»  را وزارت اقتصاد می سازداگردولت به نقش نظارتی و حمایتی خود بسنده کند و اجازه دهد منطق بازار حاکم شود. شبکه تامین وتوزیع می تواند مبادی داخلی تولید را به حداکثر ظرفیت خود برساند  ودر صورت نیاز واردات را نیز به شکل شایسته انجام دهد. این کار می تواند واسپاری امور به مردم و فراهم کننده سیاست خصوصی سازی باشد. امری که از آن به جراحی اقتصادی تعبیر می شود و تاکنون چندان موفق نبوده و سرعت لازم را نیز نداشته است.

Print 🖨
  • بازار لوازم یدکی, بازرگان, تولیدکننده, خریدار, رفاه, فروشنده, قطعات خودرو شماره 5
[ctp_print]
قبلیقبلفرصت محدود، موضوعات نامحدود
بعدیتجارت مُقَوم تولیدبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

مروری بر تمام شاسی‌بلندهای دوازده سیلندر تاریخ، از لامبورگینی تا فراری
علی محمد اخوان 11 فروردین 1402
این خودرو نقلی جنسیس به اروپا می‌رود
عبدالعلی مجد 11 فروردین 1402
تخت گاز با هوندا سیویک ۱۹۹۳ در اتوبان؛ کوچک و قدیمی اما توانا!
عبدالحسین آزاد 11 فروردین 1402
با این شاسی بلند شبیه ولوو دیگر به ماشین های چینی نمی گویید آشغال!
سارا رستگار 11 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

قانون ماشین نامتعارف چیست؟

عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402

معایب خودرو سواری دیزلی

سارا رستگار 10 فروردین 1402

قوانین ماشین فرسوده

عبدالحسین آزاد 07 فروردین 1402

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

یک نظر

  1. محمد محمدی دوستدار گفت:
    05 آبان 1399 در 11:11 ق.ظ

    سلام حق مطلب را ادا نموده‌اید
    اگر در شبکه کسب و کار و هر قسمت مانند حلقه های زنجیر پیوسته کار خود را حرفه ای و متمرکز انجام دهند، هزینه ها کاهش می یابد و کیفیت بالا می رود و مصرف کننده راضی تر می گردد.
    تولید کننده باید تمام انرژی اش را برای تولید بگذارد و بازرگان فقط باید کار بازرگانی خود و واردات را انجام دهد و بنکدار، توزیع کننده عمده، توزیع کننده منطقه ای، توزیع کننده خرد و فروشگاه و مکانیک هر کدام به نوبه خود حلقه ای از زنجیر شبکه کسب و کار هستند که اگر در جایگاه خودشان باشند، بهترین و بهینه‌ترین نتیجه حاصل می شود.
    متاسفانه بعد از انقلاب با شعار حذف دست دلال‌ها و واسطه‌ها این شبکه را نابود کردند و تولید کننده خودش فروشگاه افتتاح کرد و مغازه دار کارگاه ایجاد کرد و بازرگان و وارد کننده را ترغیب کردند که تولید کننده شود و تولید کننده واردات را هم کنار کار خودش شروع کرد.
    کار بجایی رسید که چند مکانیک با هم میرفتند چین و قطعه وارد می کردند و خلاصه این آشفته بازار به جایی رسید که منابع زیادی از دست رفت. از قبیل خطوط تولید بلااستفاده، مواد اولیه فاسد، قطعات معیوب و بی کیفیت و مهمتر ازهمه نیروی انسانی بدون تخصص و تجربه در یک زمینه خاص و بیشترین ضرر را مصرف کننده نهایی کرد.
    همچنین به علت فعالیت‌ها غیر تخصصی توسط شرکت‌ها و افراد، ارگان های نظارتی و اتحادیه ها هم در کار خود بلااثر شدند و نتوانستند بازار آشفته را نظم بدهند. زیرا یک شرکت یا حتی فرد هم می خواست وارد کننده باشد هم دستی در تولید داشته باشد و هم کالایش را خودش پخش کند و هم خرده فروشی کند و فکر میکرد به اینصورت می تواند در قدم اول کالایش را ارزانتر بفروشد و در قدم بعدی سود بیشتری ببرد.
    اگر یک کالا در شبکه توزیع زنجیره وار قرار بگیرد، مطمئنا به بهترین وجه در کل کشور توزیع می گردد و هر قسمت از این زنجیره هم منافع خودش را حاصل می‌کند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

مهار تورم…؟، رشد تولید…؟

سوال اول: مهار تورم به چه معنا 1. جلوگیری از افزایش نرخ تورم 2. کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته مقصود اول: یعنی همچنان گرانی داریم

08 فروردین 1402

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

مرصاد رنگرز 03 دی 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن