آکیو تویودا برنامههای دولت این کشور در خصوص ممنوعیت تولید خودروهای بنزینی را زیر سؤال برده بود و گفته بود این شرکت در خصوص مسائل مرتبط با آب و هوا لابی خواهد کرد و هدفگذاری کرده است که تا سال 2050 کربن به صفر برسد که مورد انتقاد سرمایهگذاران قرار گرفته است.
پنج سرمایهگذار اصلی تویوتا که حدود 500 میلیارد دلار از داراییهای آن را در اختیار دارند به طور اختصاصی با رویترز مصاحبه کردهاند و گفتهاند این خودروساز با ریسک بسیار بالای عقب ماندن از رقبا در دورانگذار از بنزینی به برقی مواجه خواهد شد و این دیدگاه بهانه به دست شرکتهایی میدهد که به دنبال اجتناب از تغییرات بزرگ هستند و تمایل ندارند برای رسیدن به اهداف آب و هوایی همراهی کنند.
اکیو تویودا به عنوان رئیس انجمن سازندگان خودروی ژاپن از سیاستگذاری و تصمیم برای ممنوعیت خودروهای بنزینی تا سال 2035 انتقاد کرده بود. در آن انتقاد تویودا گفته بود: «آن چه ژاپن اکنون احتیاج دارد، بسط و گسترش گزینهها در زمینه فناوریها است. من فکر میکنم قانونگذاران و سیاستگذاران باید به دنبال همین باشند.» او همچنین گفت: «سیاستی که خودروهای بنزینی و دیزلی را از همان ابتدا ممنوع میکند، گزینههای موجود را محدود میکند و باعث میشود ژاپن نقاط قوت خود را از دست بدهد.»
حالا سرمایهگذاران نگران هستند که تویودا در زمینه برنامههای دولت همراهی کافی نداشته باشد. جنس مونچ هولست Jens Munch Holst مدیر عامل اکادمیکرپنشن AkademikerPension گفته است: «نگرانی واقعی و حقیقی ما این است که به نظر میرسد آقای تویودا درک نکرده است چه چیزی در معرض خطر قرار گرفته است.» این صندوق دانمارکی به رویترز گفته است که احتمال دارد در مالکیت سهام تویوتا تجدید نظر به عمل آید و این صندوق در صورت عدم تغییر در سیاستهای تویوتا، سهم خود را در این شرکت به فروش برساند.
سخنگوی تویوتا هم در پاسخ با استعلام رویترز گفته است که نمیتواند فوری در مورد انتقاد سرمایهگذاران اظهارنظر کند اما ظرف هفتههای آینده که اطلاعات سود و زیان منتشر میشود، موضوع آلایندگیها و آب و هوا هم پاسخ داده خواهد شد.
در سالهای اخیر سیاست تویوتا این بوده است که خودروهای برقی نقش بزرگی در کاهش آلایندگیها دارند اما راه حلهای دیگر هم باید مورد استفاده قرار گیرند، مثل خودروهای هیبریدی موفق از این کمپانی و خودروهای هیدروژنی که گسترش آنها با سرعت بسیار بطئی روبهرو است.
با فشار رو به افزایش روی خودروسازان که باید آلایندگی را به شدت کاهش دهند، تویوتا هم برای رقابت با تسلا، فولکس واگن، جنرال موتورز، رنو و شرکتهای تازه وارد چینی مثل نیو NIO و سپنگ Xpeng در حال تلاش برای خودروهای تمام برقی است.
سرمایهگذاران دیگری که از خطر عقب ماندن تویوتا در رقابت نگران هستند عبارتاند از: شرکت مدیریت دارایی نروژی استوربرند Storebrand، شرکت مدیریت دارایی نوردیا Nordea، سازمان بازنشستگی و مستمری کلیسای لندن، سازمان بازنشستگی نروژ KLP.
یان اریک سوجستاد Jan Erik Saugestad مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی استوربرند نیز در این زمینه گفته است: «به عنوان یکی از سهامداران تویوتا، ما با خود شرکت تویوتا از نزدیک در تماس هستیم، آنها به ما این اطمینان را دادهاند که امسال در خصوص لابیهای دولتی و مسائل مربوط به آن بازنگری خواهند کرد و نتایج آن را به ما گزارش میکنند.» وی همچنین گفته است: «برقیسازی کامل سامانههای حمل و نقل بسیار حیاتی است مخصوصاً اگر بخواهیم به اهداف آب و هوایی خود دست پیدا کنیم. تویوتا باید در این زمینه پیشتاز و پیشاهنگ باشد نه آنکه بخواهد تولید خودروهای احتراق داخلی را طولانیتر کند و سهم خود از بازار را به رقبا از دست بدهد.»