قطعات خودرو

چگونگی محاسبه افت قیمت و خسارت خودرو تصادفی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصاد آنلاین، میزان افت قیمت خودرو در تصادف باید با کارشناسی قیمت خسارت خودرو تصادفی سنجیده شود اما فرمول محاسبه افت قیمت خودرو تصادفی و نحوه محاسبه افت قیمت آن بر اثر تصادف کار دشواری نیست و فقط اصولی دارد که باید به آن توجه کنید.

از این رو در این مطلب قصد دارید شما را کاملا با نحوه محاسبه افت قیمت خودرو تصادفی و کارکرده آشنا کنیم تا بتوانید بدون نظر یک کارشناس ارزش خودرو خود را بشناسید و سپس با قیمتی معقول و منصفانه اقدام به فروش کنید. با ما همراه باشید.

افت قیمت خودور بر اثر تصادف چگونه است؟

در ابتدا باید به این نکته واقف بود که افت قیمت خودرو بر اثر استهلاک چیزی است که بر اثر مرور زمان اتفاق می افتد و مبلغی که از ارزش خودرو کسر می شود با توجه به کارکرد اتومبیل منطقی است.

حال آنکه با بروز هر گونه تصادف با توجه به اینکه شدت تصادف چگونه بوده، کدام قطعات خودرو تعویض یا تعمیر شده اند از ارزش خودرو کاسته می شود و مبلغ کسر شده در قیاس با افت قیمت در اثر استهلاک چشمگیر خواهد بود.

بنابراین در صورت بروز هر گونه تصادف مسئول پرداخت افت قیمت، راننده مسبب حادثه خواهد بود.

در مواقعی که اتومبیل، صفر یا گران قیمت باشد و خسارت وارده، باعث ضرر چشمگیری به خودرو شده باشد ، علاوه بر تعمیر و بازسازی قسمت آسیب دیده ، ماشین نیز دچار افت قیمت نیز می شود. در این حالت، طرفین یا برای جبران خسارت، بر روی مبلغ معینی توافق می کنند یا طرف زیان دیده، مجبور به طرح شکایت می شود که می بایست به شورای حل اختلاف رجوع کند.

حال توجه به این نکته ضروری است که خودرو پس از تصادف مستهلک تر می شود و هرگز مانند پیش نخواهد بود.

 نحوه محاسبه افت قیمت خودرو تصادفی

هیچ قانون ثبتی و رسمی برای ارزش‌گذاری یا محاسبه دقیق و صددرصدی قیمت خودروی تصادفی وجود ندارد اما می توانیم با پاسخ به پرسش های اساسی این مهم را آسان تر کنیم.

هر کسی برای خرید خودرو ترجیح می دهد چیزی را خریداری کند که تا حد امکان سالم باشد و از روزهای ابتدایی صاحب خودرو را به خرج نیندازد. رنگ شدن بدنه خودرو حتی قسمت های کوچکی از آن و تعویض قطعات از مواردی هستند که می تواند خریدار را از تصمیم خود منصرف کند.

حال برای نحوه محاسبه قیمت خودرو پس از تصادف نخستین گام این است که از قیمت روز خودروی خود در حالت سالم مطلع شوید سپس به مواردی که ذکر کرده ایم توجه کنید تا مقدار افت قیمت خودروی تصادفی خود را دریابید:

آسیب دیدگی در قسمت کاپوت و صندوق عقب=کسر 5 تا 7 درصد از ارزش خودرو(آسیب دیدگی در حد رنگ شدن گلگیر و درها 4 درصد از ارزش خودرو می کاهد)

آسیب دیدگی بخش های ستون‌ها، شاسی و سقف خودرو = کسر حداقل 10 درصد از ارزش خودرو(آسیب دیدگی در این بخش ها نشان دهنده آسیب شدید به خودرو است که از استحکام ان می کاهد)

فرمول محاسبه افت قیمت خودرو تصادفی و کارکرده، شامل چه عواملی است؟

فرمول محاسبه افت قیمت خودروی تصادفی و کارکرده و ارزش گذاری برای فروش به عوامل متعددی بستگی دارد که در زیر بررسی کرده ایم:

مدل خودرو

مدل خودرو مهم ترین پارامتر موجود برای محاسبه قیمت است. با توجه به این مهم باید گفت معمولا افت قیمت خودرو کارکرده در شرایط عادی پس از یک سال قیمت خودرو 12 درصد افت می کند و در سال دوم این عدد به 18 می رسد.

در سال سوم شاهد افت 23 درصدی خواهیم بود و سال چهارم نیز 27 درصد اما توجه داشته باشید که پس از گذشت 6 تا 7 سال افت قیمت شیب ملایم تری پیدا می کند و میزان ثابتی نخواهد داشت.

نکته طلایی دیگری که وجود دارد و خریداران باید به آن توجه داشته باشند آن است که برخی اتومبیل ها در سال هایی تولید شده اند که قطعات آنها از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و بنابراین بین عموم محبوبیت بیشتری دارند. به عنوان مثال خودرو «ال 90» در صورتی که تولید پیش از سال 1390 باشد کیفیت بالاتری دارد و از این رر با افزایش عمر خودرو از قیمت آن کمتر کاسته می شود . این مهم درباره خودروهای 206 نیز صدق می کند.

بنابراین طول عمر خودرو و کیفیت قطعات تاثیر مستقیمی بر افت قیمت خودرو و کاهش ارزش آن دارند.

حال دقت کنید خودروهایی که کیفیت پایینی دارند بهتر است در سال های ابتدایی تولید فروخته شوند چرا که پس از 4 سال با توجه به عمر محدود، افت قیمت محسوسی خواهند داشت.

رنگ خودرو

رنگ خودرو در قیمت آن تاثیر دارد حتی زمانی که صفر کیلومتر و کارنکرده آن را خریداری می کنید. این پارامتر با توجه به تقاضای جمعی بررسی می شود که در ایران رنگ های سفید، نقره ای و مشکی طرفداران بیشتری دارد بنابراین دچار افت قیمت کمتری خواهند شد چرا که خواهان بیشتری در زمان فروش دارند.

کیلومتر خودرو کارکرده

حتما دیده و شنیده اید که عددی که کیلومتر شمار خودرو ها نشان می دهند در هنگام خرید و فروش از اهمیت بالایی برخوردار می شوند. در این خصوص استانداردهایی وجود دارد مثلا کارکرد استاندارد برای هر خودرو سالانه 17 تا 20 هزار کیلومتر است.

در صورتی که خودرویی طی یک سال کمتری از 20 هزار کیلومتر کارکرده باشد اصطلاحا «کم کار» نامیده می شود و افت قیمت کمتری را تجربه خواهد کرد و در مقابل خودرویی که بیش از 30 هزار کیلومتر در سال راه رفته باشد «پرکار» تلقی شده و شاهد افت قیمت بیشتری خواهد بود.

زمان خرید خودرو به عددی که کیلومتر شمار نشان می دهد اکتفا نکنید و چرا که برخی اشخاص آن را دستکاری می کنند از این رو رنگ فرمان خودرو، ساییدگی دنده و صندلی راننده معیارهای خوبی برای سنجش میزان کارکرد خودرو هستند.

بیمه خودرو

اعتبار بیمه خودرو نیز روی قیمت گذاری تاثیر گذار است؛ در صورتی که اعتبار بیمه شخص ثالث خودرو تمام شده باشد و یا خودرو فاقد بیمه نامه معتبر باشد، معمولاً به اندازه هزینه تهیه بیمه‌نامه جدید از قیمت خودرو کاسته می‌شود. از طرفی تخفیف‌های بیمه هم روی قیمت ماشین کارکرده اثر مثبت دارد و از میزان افت قیمت آن می‌کاهد.

در مقابل اگر 9 ماه تا پایان اعتبار بیمه نامه باقی مانده باشد تاثیر مثبتی روی قیمت خودروی فروشی دارد.

قسمت‌های آسیب دیده یا تعویض شده خودرو

تصادفات سنگین افت قیمت شدیدی را متحمل خودروها می کنند مثلا اگر بر اثر تصادف بخش چشمگیری از خودرو رنگ شده یا شاسی خودرو با ضر دیدگر مواجه شده باشد، افت قیمت زیاد خواهد بود.

تصادف و چپ شدن ماشین که منجر به تعویض بخشی از بدنه، گلگیر، سقف و … شده باشند در دسته تصادف سنگین جای می گیرند.

حال نحوه محاسبه قیمت خودروی رنگ شده و بدون رنگ نیز اصول خاصی دارد که به آن اشاره کرده ایم:

رنگ شده

به طور کلی رنگ شدن بخشی از قطعات خودرو باعث افت قیمت آن می شود اما در این میان برخی قطعات اهمیت بیشتری دارند. به عنوان مثال اگر کاپوت، سقف و ستون‌ها، سینی‌های جلو و عقب خودرو و درب صندوق‌عقب رنگ شده باشند افت قیمت شدیدتر خواهد بود.

سپر، دستگیره‌های درب خودرو، آینه‌ها و به‌طورکلی قسمت‌هایی که بر روی خودرو نصب شده و جز قطعات اصلی خودرو محسوب نمی‌شوند، از این قضیه مستثنی هستند.

میزان افت قیمت به دلیل رنگ‌شدگی قسمت‌های مختلف خودرو به شرح زیر است:

رنگ‌شدگی گلگیر = ۲ تا ۳ درصد افت قیمت

رنگ‌شدگی کاپوت = ۳ تا ۴ درصد افت قیمت

رنگ شدگی درب¬ها = ۳ تا ۴ درصد

رنگ‌شدگی صندوق = ۳.۵ تا ۴.۵ درصد

بدون رنگ

در شرایطی که خودرو بدون رنگ شدگی باشد باید به پارامترهای دیگر توجه کرد البته فراموش نکنید که گاهی تصادف صورت گرفته اما صاحب خودرو اقدام به رنگ کردن بدنه و زدگی ها نکرده است بنابراین افت قیمت با توجه به آسیب دیدگی بر قطعات محتلف بررسی خواهد شد.

چگونه می‌توان خسارت افت قیمت خودرو تصادفی را دریافت کرد؟

قانونا بیمه شخص ثالث موظف است تا تمام خسارات جانی و مالی قابل جبران را به شخص ثالث پرداخت کند از این رو خسارت افت قیمت خودرو نیز یک خسارت غیر مستقیم و جبران پذیر به شمار می رود.

بنابراین تعریف افراد خسارت دیده می توانند خسارت خود را در شرکت بیمه مطالبه کنند هر چند که دیده می شود برخی شرکت ها در انجام این عمل قانونی کوتاهی می کنند اما در مواردی دیده شده پس از شکایت شخص خسارت دیده، شرکت بیمه مجبور به پرداخت مبلغ مورد نظر به شخص شاکی شده است.

زمانی که افت قیمت و خسارت وارد شده مبلغ چشمگیری نیست بهتر است به جای اقدام قانونی و طرح شکایت که پروسه آن زمان بر است با شرکت مذکور توافق کنید چراکه روند طرح دعوی و رسیدگی به پرونده، روندی پرهزینه و زمانبر است و برای خسارت با مبلغ کم توصیه نمی‌شود. به‌علاوه بعضی از بیمه‌های شخص ثالث دارای پرداخت خسارت سیار هستند.

معمولا شکایت برای گرفتن خسارت افت قیمت خودرو محدودیت زمانی ندارد. منتهی حتما باید در مدتی که بتوان آسیب‌ها و صدمات ماشین را اثبات کرد، برای شکایت افت قیمت هم اقدام کنیم.

برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو و طرح شکایت به مدارک زیر نیاز دارید:

کروکی تصادف

گزارش پلیس

مدارک شناسایی مالک و خودرو

در مواردی که کروکی تصادف موجود نیست، دادگاه طبق توضیحات کروکی را رسم می‌کند. با وجود این ممکن است این کروکی دقیق نباشد و مبلغ کمتر از مبلغ واقعی برآورد شود.

میزان افت قیمت خودرو در تصادف در هر سال چقدر است؟

برای دریافت افت قیمت خودرو در ماشین، دو راه موجود است؛ راه اول، توافق دو راننده، بر مبلغ مشخصی به عنوان خسارت افت قیمت و پرداخت آن، توسط راننده مقصر می باشد. راه دوم، شکایت از راننده مقصر و پیگیری تصادف در شورای حل اختلاف بوده؛ با این توضیح که راننده ای که ماشین او بر اثر تصادف، دچار کاهش قیمت شدید شده، باید، از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا آدرس اینترنتی remission.adliran.ir/PetitionEdit.aspx، اقدام به ثبت دادخواست مطالبه خسارت افت قیمت نماید.

به جدول زیر توجه کنید که مربوط به افت قیمت خودروهای تصادفی در سال 1402 است:

جدول افت قیمت خودرو در تصادفات
رنگ شدگی گلگیر های خودرو 2 تا 3 درصد افت قیمت
رنگ شدگی درب های خودرو 3 تا 4 درصد افت قیمت
رنگ شدگی صندوق خودرو 4 تا 5 درصد افت قیمت
رنگ شدگی درب موتور خودرو 5 تا 7 درصد افت قیمت
تعویض درب های خودرو 4 تا 5 درصد افت قیمت
تعویض گلگیر های خودرو 3 تا 4 درصد افت قیمت
تعویض درب موتور خودرو 6 تا 8 درصد افت قیمت
تعویض درب صندوق خودرو 5 تا 6 درصد افت قیمت
کارشناسی قیمت خودرو تصادفی برای محاسبه افت قیمت چگونه است؟

همانطور که از نام این عمل پیداست فرآیند بررسی و افت قیمت خودرو کاملا فنی و دقیق توسط کارشناس متخصص انجام می شود اما در این میان برخی سودجویان با عیب گذاشتن بر روی خودرو تلاش می کنند تا قیمت خودرو را تا حد امکان پایین آورند.

زمانی که تصادفی اتفاق می افتد، طرفین برای دریافت خسارات، دو راه پیش رو دارند:

راه اول: بر روی یک قیمت توافق کرده و زیان زننده این خسارت را پرداخت کند.

راه دوم: شاید طرفین نوانند با یکدیگر به توافق برسند؛ در این حالت، کسی که از این حادثه زیان دیده است، برای طرح شکایت و دادخواست مطالبه خسارت خود در خصوص تعیین مقدار خسارت و دریافت افت قیمت خودرو، باید به دفتر خدمات قضایی و سپس، شورای حل اختلاف مراجعه کند. برای طرح شکایت، زیان دیده باید کروکی تصادف، مدارک شناسایی مالک خودرو و گزارش پلیس را داشته باشد.

سپس شکایت مطرح شده، در شورای حل اختلاف بررسی می شود و شورا پرونده را به کارشناس ارجاع می دهد. کارشناس، بررسی های لازم را انجام داده و چنانچه، مقدار خسارت وارده را کمتر از بیست میلیون بداند، پرونده در خود شورا بررسی می شود اما اگر خسارت بیش از 20 میلیون تومان باشد پرونده جهت ادامه دادرسی به دادگاه فرستاده می شود.

هیچ قانونی، در خصوص ارزش گذاری و محاسبه دقیق تعیین میزان کاهش قیمت ماشین تصادفی وجود ندارد و این اقدام، باید توسط کارشناس، بعد از ثبت شکایت در شورای حل اختلاف انجام گیرد.

در این حالت کارشناس برای سنجش افت قیمت خودروی تصادفی شدت حادثه را بررسی می کند زیرا همانطور که در بخش های مختلف این مطلب ذکر شد آسیب دیدگی هر قطعه از خودرو به طور متفاوتی بر ارزش آن تاثیر می گذارد. آسیب سقف و بدنه خودرو، افت قیمت بیشتری نسبت به کاپوت و صندوق عقب، برای خودرو خواهد داشت. همچنین، به این نکته اشاره شود، که افت قیمت خودرو، بر اساس قیمت روز اتومبیل، محاسبه می شود.

 آسیب دیدگی هر بخش از خودرو بر اثر تصادف چقدر بر میزان افت قیمت آن تأثیر گذار است؟

صدمه به هر بخش از خودرو درصد مشخصی از افت قیمت را به عنوان خسارت وارد می کند. میزان افت قیمت در قسمت آسیب دیده خودرو به شرح زیر است:

اگر تصادف به گلگیرها آسیب زده باشد افت قیمت خودروی تصادفی 5 درصد خواهد بود.

اگر تصادف به شاسی ماشین و سینی بغل شاسی آسیب زده باشد به دلیل اهمیت این بخش ها در کارکرد خودرو هر کدام حدود 5درصد باعث افت قیمت خودروی تصادقی خواهد شد.

اگر تصادف به سقف ماشین صدمه زده باشد افت قیمت خودروی تصادفی 10 درصد خواهد بود.

اگر تصادف به ستون های بغل خودرو آسیب بزند افت قیمت خودروی تصادفی 5 درصد خواهد بود.

اگر تصادف موجب رنگ شدن کامل خودرو شود یعنی خسارت بالا بوده وافت قیمت خودروی تصادفی 60 درصد خواهد بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *