• صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک

http://ghatatnews.ir/?p=158

خانه » ۲۷ سال بی مهری به پراید

  • عبدالعلی مجد
  • 29 مهر 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=158

روزی که پراید آمد رئیس جمهور وقت آن را خودروی اقتصادی برای خانواده ها خواند شایدم پراید می توانست امروز هم تراز سدان های شهری و هاچ بک های محبوب اقشار کم درآمد شود اما فقط پراید رکورد دار تولید شد.

27 سال بی مهری به پراید

روزی که پراید آمد رئیس جمهور وقت آن را خودروی اقتصادی برای خانواده ها خواند شایدم پراید می توانست امروز هم تراز سدان های شهری و هاچ بک های محبوب اقشار کم درآمد شود اما فقط پراید رکورد دار تولید شد.  

    هربار که قیمت پراید بالا می رود مردم آرزو می کنند کاش صنعت خودروسازی در انحصار دولت نبود چون می‌توانستند با پول پراید یک خودروی خارجی خوب بخرند.

اما در حال حاضر ارزان‌ترین خودروهای صفر در دنیا، هاچ‌بک‌ یا سدان های شهری‌ کوچک مثل «شورولت اسپارک» و هاچ‌بک «نیسان ورسا» است که مدل ۲۰۲۰ آن ها حدود ۱۴ هزار دلار(210 میلیون تومان) است.

در بازار دست دوم ها نیز می‌توان مدل ۲۰۱۵ آن ها را با ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد با حدود ۶ هزار دلار یعنی «۹۰ میلیون تومان» خرید. با   این حساب نسبت قیمت خودروی صفر پراید با نرخ رسمی یا نرخ بازار آزاد را مقایسه کنید با موارد ذکر شده دربالا، دو نتیجه می توان گرفت اول آنکه خودروی صفر پراید خیلی هم گران نیست دوم اگر امکان ورود خودروی دست دوم فراهم شود گزینه های انتخاب مردم بیش تر خواهد بود. 

 باید توجه داشته باشیم ورود خودروی کارکرده از دهه 40 شمسی تا الان  ممنوع است. (مگر تحت شرایط خاص و به صورت مقطعی).

 اما در مورد قیمت خودرو پراید می توانیم این طور هم به موضوع نگاه کنیم: پراید برای نخستین بار سال 1372 توسط گروه سایپا   راهی بازار شد. قیمت پراید در آن سال حدود 2 میلیون و 200 هزار تومان جا افتاد.

 این درحالی بود که قطعات اولیه پراید تماماً وارداتی و ارز بر بود. بنابراین نرخ دلاری پراید در سال 1372 حدود 12000 دلار بود.(یک دلار در سال 1372 معادل 1850 ریال بود).

اگر پراید امروزرا به دلار محاسبه کنیم پراید با قیمت گذاری رسمی حدود 2400 دلار وپراید به قیمت بازار 4500 دلار خواهد شد.حالا اختلاف این اعداد رابا نرخ اولیه پراید(12000دلار) مقایسه کنید.

اشکال کار کجاست؟ چگونه پراید بیش از 50 درصد نسبت به روز اول کاهش قیمت پیدا کرده است؟آیا  ارز بری کمتر، تولید انبوه، کاهش کیفیت یا قیمت گذاری غلط چنین اوضاعی را پیش آورده است؟

شاید هم قیمت روز اول خیلی غلط (گران و پر از اجحاف) بوده است همه این ها به ما می گویند: صنعت خودروسازی ایران بیمار است.

دولت حمایت از صنعت خودروسازی را  از سیاست های اصلی خود می داند و معتقد است پس از یک دوره حمایت این صنعت روی پای خود خواهد ایستاد و در شرایط رقابتی قرار می گیرد حتی می تواند صادرات  هم داشته باشد. این سیاست دولت بر آمده  از یک توصیه اقتصادی  برای توسعه صنعتی است .

حامیان «تز صنعت نوزاد» که بر دولتی بودن صنعت خودرو تاکید  دارند می گویند چون این صنعت بیش از 400هزارشغل مستقیم و غیر مستقیم را تحت پوشش دارد( عددهایی تا دو برابر هم گفته شده است) باید از سوی دولت حمایت شود ولی این چگونه حمایتی است که  طی چهار دهه هیچ خروجی قابل قبولی برای مردم و حتی خودروسازان نداشته است و همه ناراضی اند؟ کاش مسئولان کشور به این نکته مهم توجه داشته باشند که پراید را می‌توان همانند کشور هند داخلی سازی کرد و با قیمت و امکانات مناسب به مردم ارائه کرد. زنجیره تامین خودرودر کشورمان با ضعف های اساسی روبروست.

تامین کنندگان همدیگر را پوشش نمی دهند واگر زنجیره ارزش در صنعت خودرو شکل بگیرد به طور قطع تاثیر مستقیم بر بازار خودرو  خواهد  داشت  که  هم به نفع تولید کننده و  هم مصرف‌کننده است.پیش شرط آن حذف کامل دخالت دولت در صنعت خودرو است.

از طلا گشتن پشیمان گشته ایم

مرحمت فرموده مارا «ول» کنید!!

  • پراید, خودرو ارزان, سدان های شهری, عاقبت پراید, نشریه قطعات خودرو
قبلیقبلتعویق انتخابات اتحادیه
بعدیتحول خواهی اسم رمز انتخابات 1400بعدی

چه خودروهایی در آستانه خروج از خط تولید هستند؟

عبدالحسین آزاد 11 تیر 1401

ب ام و یک شاهکار دیگر معرفی کرد؛ فقط برای خانواده های آتشین!

عبدالحسین آزاد 10 تیر 1401

بهبود کیفیت محصولات ایران خودرو و سایپا شرط عدم استیضاح وزیر صمت است

مرتضی مهدوی 12 تیر 1401

عرضه دوچرخه های ب ام و توسط پرشیا خودرو

مجتبی علوی 13 تیر 1401

تولید نمونه اولیه هایما 8S در ایران خودرو خراسان

محمدامین الهی 08 تیر 1401

خدمات شیشه اتومبیل

محسن فاطمی 12 تیر 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

بازدید مهندس برادران از نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 12 تیر 1401

گزارش تصویری روز دوم نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 09 تیر 1401

گزارش تصویری اولین روز نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

محمدمهدی بشارت‌نیا 09 تیر 1401

تماشا کنید : معرفی نمایشگاه اتومکانیک سپاس

مرصاد رنگرز 29 خرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

تاریخ خودرو : دو میلیونمین دستگاه خودروی کامارو ساخته شد
خریداران خودرو چند نوع مالیات باید بپردازند؟
شرایط پیش فروش سه محصول شرکت زامیاد اعلام شد
کاهش سرعت رشد زیان انباشته با تغییر در ترکیب تولید
خودرو هوشمند در دولت سیزدهم ساخته می شود
عرضه جدیدترین محصولات بهمن در نمایشگاه تبریز
شرایط ­دریافت پلاک ویژه خودروی معلولان
جهش کیفیت در زنجیره ارزش محصولات گروه صنعتی ایران خودرو
طراحی و تولید خودروی مشترک ایرانی ـ روسی ـ ترکی
بحران ریزتراشه در خودروسازی
فروش از تولید سبقت گرفت
موتور خودروسازی گرم شد
سامانه یکپارچه فروش الزامات حقوقی و قضایی دارد
کشف خودروی کلاسیک تریموف انگلیسی در میناب/ قاچاقچیان سفارش واردات می‌گیرند!
قیمت خودرو در 13 تیر 1401 + دنا پلاس 445 میلیون

برترین‌های قطعات خودرو

مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند
شرکت ماشین لنت تهران
شرکت راین گستر
شرکت سوخت آما

وب‌گردی

بستن