قطعات خودرو

آساپارت (خودرو لنت ایران)، آخرین تکنولوژی تولید لنت کفشکی در دستان کار آفرین ایرانی

خبرهای خوش از کارخانه آساپارت (خودرو لنت ایران)

جواد امینی 43 سال پیش واردبازار  چراغ برق شد.خیلی زود تبدیل به فروشنده ای مستقل و پرکار لوازم یدکی پیکان در پاساژ ملت گردید. چند سال بعد یعنی حدود  سال 1361 به عنوان واردکننده  قطعات یدکی بنز سبک و سنگین و چند خودرو دیگر کارش را توسعه داد. از سال 1368 تمرکزش را بر واردات لنت خودروهای سنگین با برند اگزیم(ٍEXIM) گذاشت . علاوه بر آن لنت کلاچ و بعداً بلبرینگ هم در سبد محصولات وی قرار گرفت.
تاجر صاحب نام با 20 سال سابقه گامی بلند برداشت و خود را در مسیری برای ارائه خدمتی بزرگتر قرار داد. در یک مناقصه کارخانه لنت سازی خودرو لنت ایران را خرید. البته سازمان تامین اجتماعی به عنوان فروشنده فقط ماشین آلات و تجهیزات کارخانه را بدون زمین آن تحویل داد.
جواد امینی در سال 1375 زمینی را در شهرک صنعتی اشتهارد خریداری و ساخت و سازهایی هم در آن انجام داد. تصمیم گرفت تا کارخانه تولید لنت خودروهای سنگین و ماشین آلات راهسازی مدرنی را  راه اندازی کند  وی آغاز دهه 80 با شرکت آلمانی FRIMA TECHقرارداد انتقال تکنولوژی منعقد کرد. اما دور اول تحریم ها باعث شد آلمانی ها قرارداد را نیمه کاره رها کنند. اما جواد امینی برخلاف توصیه دوستانش اصرار بر حفظ و راه اندازی کارخانه داشت. مهندسین ایرانی با آنچه از دانش فنی شرکت آلمانی در اختیار داشتند شروع به سعی و خطا کردند.

آن‌قدر تست و نمونه سازی کردیم تا بالاخره به آنچه می خواستیم رسیدیم

جواد امینی می‌گوید هرچه داشتم به میدان آوردم، چندین ملک با ارزش را قربانی کردم. در طرح تجاری اولیه قرار بود سرمایه من طی 17 ماه برگردد اما تا چند سال بعد بیش از سرمایه اولیه هزینه کردم تا امروز به نتیجه رسیده‌ام.

3500 تن ظرفیت اسمی برای تولید لنت کفشکی و دیسکی،
900 هزار دست لنت کلاچ

دکتر حمیدرضا امیری مقدم که طی چند ماه اخیر به مجموعه آسا پارت پیوسته است و حضورش در صنعت خودرو به سال 1374 برمی‌گردد به نکات جالبی اشاره می کند:

این کارخانه که دستگاه های آن با  طراحی یک شرکت آلمانی تهیه شده است. همبندی بی نظیری در کل کشور دارد. بدین معنا که کارخانه کاملا یکپارچه و منظم است. دستگاه ها مربوط به سال 1992 میلادی است. اما همزمانی خرید آن ها مهمترین ویژگی کارخانه است. استراتژی ما در آساپارت بر دو اصل استوار است. پیش از آن عرض کنم بزودی لنت های متنوع خود را با برند خودرولنت ایران و 2 برند دیگر ارائه خواهیم کرد.

اول: پذیرش مسئولیت کیفیت

دوم: مناسب سازی قیمت

امیری مقدم که می توان او را متخصص باز طراحی سیستم های تولید و فروش نامید می گوید: ما برای این که بتوانیم محصول کیفی تولید کنیم در همه مقاطع باید حساس باشیم از تهیه مواد اولیه، فرمولاسیون، فرآیند تولید و قالب سازی تا بسته بندی، حمل و نقل و تحویل به مصرف کننده نهایی.

شایستگی ما در تولید و نظارت بر آن است اما بدون ارتباط با مصرف کننده نهایی و شنیدن صدای او نمی توانیم موفق باشیم بنابراین ما رانندگان و صاحبان خودرو را ولی نعمت و مهمترین آیتم کارمان می دانیم. متاسفانه در زنجیره تامین قطعات خودرو صرفاً کالا حرکت می کند و اطلاعات تبادل نمی شود که این مسئله ریشه فرهنگی و اقتصادی دارد. شبکه توزیع مایل نیست شفاف باشد شاید دلیل ساده اش مالیات باشد اما لایه‌های عمیق تری نیز دارد که باید در جای خودش درباره آن بحث کرد بهرحال ما از طرق مختلف از جمله سایت فروش مستقیم به دنبال شنیدن نظر مصرف کننده هستیم چون بهترین داور اوست.

اما مسئله قیمت که بخش دوم کارماست. در اینجا ما 3راه‌حل یافته ایم

گام نخست: استفاده از مواد معدنی و پتروشیمی داخلی است، این کار با داشتن دانش خاص فرمولاسیون، ابتکارات و تحقیقات گسترده میسر شد و من امروز با افتخار اعلام می کنم ما بیش از 75 درصد مواد اولیه محصولاتمان را در داخل کشور تهیه می کنیم و به قیمت مناسب تری رسیده‌ایم.

گام دوم: حذف ضایعات است. تقریباً تمامی تولید کنندگان داخلی و خارجی غیر چند کشور از 10 تا 22 درصد ضایعات تولید دارند که به قیمت محصولاتشان بار می شود اما ما هیچ ضایعاتی که از کارخانه خارج شود نداریم. این مسئله هم در استفاده از مواد و هم در امحاء و دفن آن صرفه اقتصادی دارد و از این ها مهم‌تر موضوع حفظ محیط زیست است که به عنوان یک مسئولیت اجتماعی به آن پایبند هستیم.

گام سوم: حذف کوره پخت از فرآیند تولید است. بخش سایشی لنت پس از تولید حدود 14 ساعت در کوره پخت قرار می گیرد این روش برای اولین بار در ایران کنار گذاشته شده است ما در واقع در مرحله پرس کار پخت را انجام می‌دهیم و ادامه آن در کاسه چرخ خودرو انجام می شود که نتیجه آن بازهم کاهش قیمت و افزایش عمر لنت و امکان ترمزگیری های متعدد و متناوب است. 

عمر طولانی، ترمزگیری بالا

جواد امینی مالک شرکت آسا پارت (خودرولنت ایران) می‌گوید: من امروز مزد هزینه و عمری که گذاشته‌ام را می‌گیرم. ما در شرایطی هستیم که می توانیم 40 درصد زیر قیمت همه تولید کنندگان جنس تولید و عرضه کنیم. در کیفیت هم مدعی و مطمئن هستیم. برای ما امکان صادرات در بازارهای منطقه که چینی‌ها حضور پررنگ دارند؛ فراهم است. حتی اگر قیمت دلار کاهش یابد بازهم ما قادر به رقابت و صادرات هستیم.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است