قطعات خودرو

افزایش 200 درصدی قیمت مواد اولیه برای تولید چراغ خودرو

دلالان باعث جهش در قیمت مواد اولیه هستند؛ بورس هم کمکی نکرد

رسول حامدی مدیر شرکت تی.بی.اچ گفت: از اول سال تا کنون مواد اولیه مانند پلی استایلین، ای بی اس و غیره که صد درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود، بیش از 200 درصد افزایش قیمت داشته است، گویا برخی از دست‌اندرکاران به جای جهش در تولید جهش در قیمت را در دستور کار خود قرار داده‌اند!


رسول حامدی
مدیر شرکت تی.بی.اچ

رسول حامدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار قطعات خودرو با اشاره به آغاز فعالیت خود در حوزه لوازم یدکی خودرو اظهار کرد: از سال 1358 فعالیت خود را در حوزه لوازم یدکی آغاز و به دنبال کارگاه بودیم، در ابتدا فعالیت خود را به صورت افتر مارکت آغاز کرده و مدتی کوتاه را تنها برای بازار کار کردیم. در زمینه تولید قطعات فلزی و پلیمری خودرو مشغول به فعالیت بودیم.

وی ادامه داد: در سال 1369 با ایران خودرو در زمینه  نمونه‌ای از قفل صندوق عقب  پیکان وارد مذاکره شدم. در گذشته هنوز شرکت ساپکو در ایران خودرو وجود نداشت، پس این قفل را به بخش خودکفایی ایران خودرو منتقل کرده و پس از گرفتن تاییدیه‌های لازم، نسبت به تولید این قطعه اقدام کردیم. پس از تولید این قفل، نسبت به تولید قطعات فلزی و پلیمری برای ایران خودرو اقدام کردیم.

مدیر شرکت تی‌.بی.اچ در ادامه افزود: پس از از مدتی با سایپا آذین و سازه گستر(تامین قطعه سایپا) وارد مذاکره شده و قفل داخل درب رنو و پی‌کی را برای سایپا تولید کردیم. سپس در جلساتی با سایپا آذین موفق به تولید ریل‌های صندلی پراید شدیم، همچنین برخی قطعات قفل در موتور و قفل صندوق پراید را برای ایران خودرو تولید می‌کردیم.

وی بیان کرد: پس از مدتی برای ایساکو به عنوان خدمات بعد از فروش، قطعاتی را تولید کردیم، برخی بسط‌های زیر فنر پیکان وانت را برای ایران خودرو تولید می‌کردیم تا اینکه تولید وانت در 2 سال گذشته از رده خارج شد.

حامدی خاطرنشان کرد: مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد از همکاری شرکت با خودروسازان صورت گرفته است.علاوه بر تولید این موارد، در راستای تولید چراغ‌های ماشین‌های سنگین و برخی خودروهای سواری مانند پیکان نیز اقداماتی را انجام داده‌ایم، همچنین از سال 1392 چراغ خطر پراید و صبا، سپس نسبت به تولید راهنماهای پراید و غیره اقدام کرده‌ایم. در حال حاضر شرکت تولیدی بازرگانی حامدی در 2 رشته قطعات فلزی و پلیمری مشغول به فعالیت است و مجموعا حدود 35 نفر پرسنل در آن مشغول به کارهستند.

مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم یدکی قیمت ثابتی ندارد

وی با اشاره به فعالیت‌های کنونی شرکت تی.بی.اچ اظهار کرد: شرکت در حال حاضر به تولید چراغ برای خودروهای پراید و پژو مشغول است که از جمله آن‌ها می‌توان چراغ راهنمای پژو، چراغ خطر و راهنمای وانت پیکان، چراغ خطر پراید 131، چراغ راهنمای صبا اشاره کرد. در حال حاضر نیز در شرف ساخت چراخ ماشین‌های جدید داخلی مانند تیبا، ساینا و غیره هستیم، البته تولید این موارد هنوز آغاز نشده و در حال انجام بررسی‌های لازم برای این تولیدات این قطعات هستیم.

مدیرعامل شرکت تی.بی.اچ با اشاره به بزرگترین مشکل تولیدکنندگان قطعات لوازم یدکی همانند چراغ خودرو بیان کرد: بزرگترین مشکل تولیدکنندگان، به طورکلی تامین مواد اولیه است که قیمت ثابت ندارد.ومورد دلخواه تولید کننده نیست. درچنین شرایطی تولیدکننده مجبور است از مواد اولیه موجود در بازار با هر جنس و کیفیتی استفاده کند. جالب آنجاست که قیمت‌های مواداولیه همانند دلار وسکه پس از ساعت 11 ظهر مشخص می‌شود.

وی افزود: مواداولیه داخلی با افزایش قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند.فروشندگان قیمت بالای کالاهای خود را اینگونه توجیه می‌کنند.زمانی که قیمت دلار اندکی کاهش پیدا می‌کند.این موارد را به فروشندگان اعلام می‌کنیم، پاسخ‌هایی مانند «کاهش قیمت دلار بر مواد اولیه بی‌تاثیر است» را می‌شنویم. افزایش یا کاهش قیمت ارز برای تولیدکنندگانی هم‌چون ما معامله دو سر باخت محسوب می‌شود.

قیمت‌ جهش یافته مواد اولیه‌ای که در داخل کشور تولید می‌شود

حامدی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه اظهار کرد: از اول سال تا کنون مواد اولیه مانند پلی استایرین، ای بی اس و غیره که صد درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود، بیش از 200 درصد افزایش قیمت داشته است، گویا برخی از دست‌اندرکاران به جای جهش در تولید جهش در قیمت را در دستور کار خود قرار داده‌اند! پرسنل شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو نیز مانند کارگران ساختمان نیستند که بخواهیم در صورتی که کار باشد، در شرکت حضور داشته باشند.

وی بیان کرد: در گذشته اتحادیه و وزارت صنایع در زمینه مواد اولیه فعالیت‌های خوبی داشته و برخی  تولیدکنندگان نیز سهیه وزارت صنایع داشتند، در چنین شرایطی کارشناس وزارت صنایع از تمامی کارخانه‌ها بازدید کرده  وپس از ظرفیت سنجی کارخانه‌ها اعلام می‌کرد که شرکت، کارگاه یا کارخانه تا چه اندازه‌ای تولید دارد، همچنین میزان توان تولید این تولیدکنندگان نیز مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. پس از آن سهیه هر کارخانه یا شرکت در سال و ماه محاسبه می‌شد. همچنین مواد مورد نیاز آنها نیز مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

این تولید کننده چراغ خودرو افزود: از طرفی وزارت تعاون نیز ارزیابی توان شرکت‌ها و کارخانه‌ها را به اتحادیه‌ها واگذار کرده بود. کارشناسان اتحادیه با حضور در کارگاه‌ها و بررسی میزان دستگاه‌های آنان، اجناس تولید شده آنان را مورد بررسی قرار داده بود. هم‌چنین مواد اولیه مورد نیاز کارگاه‌ها توسط کارشناسان اتحادیه مورد بررسی قرار می‌گرفت و سهمیه بندی‌ها بر‌اساس آن اعلام می‌شد. در اتحادیه این سهمیه بندی ها اعلام و فیش‌های مورد نظر در وزارت صنایع در اختیار افراد قرار می‌گرفت تا با آن توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را از پتروشیمی بگیرند. دربرخی موارد سهمیه کارگاه‌ها به صورت عمده به اتحادیه سپرده می‌شد و توسط اتحادیه تقسیم میشد.

ژن‌های خوب مواد اولیه را از طریق بورس خریداری می‌کنند

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از زمانی که مواد اولیه وارد بورس شد، تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه شده است. متاسفانه تولیدکننده توانایی خرید ندارد، ممکن است یک دلال یا آقا زاده 300 تن از مواد اولیه را به صورت یکجا خریداری کند، تولید کننده ابدا بتواند منابع مالی برای خریدهای این چنینی را تامین کند. درنتیجه خرید مواد اولیه توسط ژن‌های خوب خریداری شده ودرساعت 11 تا 12 هرقیمت اولیه را مطابق خواسته خود اعلام می‌کنند هیچ‌گونه نظارتی بر این روند صورت نمی‌گیرد.

حامدی بیان کرد: در حال حاضر در کهریزک و باقر آباد، بالغ بر 40 انبار مواد اولیه پتروشیمی وجود دارد و عموما این انبارها متعلق به دلال‌ها است، یعنی اجناس خریداری شده را از طریق بورس یا روش‌های دیگر به انبارها منتقل کرده وانبار می‌شود. قسمت‌های مواد اولیه را نیز خودشان تعیین می‌کند.

هیچ نهادی بر قیمت‌گذاری مواد اولیه نظارت نمی‌کند

وی با ذکر مثالی یادآور شد: تصور کنید من به عنوان یک تولید کننده به 3 تن مواد اولیه نیاز دارم، پس باید به این افراد مراجعه کنم. حتی حق بنگاه‌داری، کرایه راه و موارد این چنینی نیز توسط تولید کننده پرداخت می‌شود. متاسفانه هیچ نهادی نیست تا بر قیمت‌گذاری مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان نظارت داشته باشد. چند روز گذشته در اخبار 20.30 گزارشی درباره ایرادات نحوه پخش و توزیع صنایع پتروشیمی پخش شد، بسیاری از این دلالان پس ازاین گزارش در انبارهای خود را بسته و فعالیت‌های خود را به صورت مخفیانه ادامه دادند.

مدیر شرکت تی.بی.اچ گفت:  پس از پخش این گزارش، 40 تا 50 درصد بر قیمت مواد اولیه این حوزه افزوده شد. ما نیز به عنوان تولیدکننده مجبوریم مواد اولیه را با قیمت گزاف تهیه کنیم تا بتوانیم خروجی محصول داشته باشیم. گویی نظارت‌های کنونی تنها شامل مواد اولیه‌ای است که از طریق وانت جابه‌جا می‌شود و درصورت کشف آن، با متخلف برخورد می‌شود. گویی برای خشکاندن یک درخت، بالاترین برگ آن را از شاخه جدا کرده و انتظار داشته باشیم که درخت خشک شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است