قطعات خودرو

خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس

کاهش سرعت حین رانندگی و توقف خودرو به عملکرد درست سیستم ترمز خودرو بستگی دارد. در واقع توقف اتومبیل به اصطکاک نیاز دارد و این اصطکاک توسط قسمت مهمی از سیستم ترمز به نام لنت انجام می‌شود.

لنت ترمز

لنت ترمز در دسته بندی قطعات فوق ایمنی خودرو منظور می گردد و از دو بخش کفشک )آهن( و لقمه لنت تشکیل شده است. کفشک به عنوان نگهدارنده لنت عمل می کند. لقمه لنت نیز مهمترین وظیفه یعنی ایجاد اصطکاک را بر عهده دارد. لنت ترمز در تماس با دیسک یا کاسه ترمز، اصطکاک ایجاد کرده و در نهایت به توقف خودرو یا کاهش سرعت منتهی می‌شود.

کاهش سرعت و توقف خودرو به سبب ایجاد اصطکاک منجر به تولید گرما می شود. لنت ترمز برای عملکرد بهتر باید دارای ضریب انتقال حرارت بالا باشد. در صورتی که انتقال حرارت در لنت ترمز به درستی انجام نگردد حرارت بالا باعث سوختن لنت ترمز و عدم ترمزگیری مناسب خودرو می شود.

استاندارد تحمل درجه حرارت لنت در خودروهای سواری حدود 300 درجه و در خودروهای سنگین حدود 500 درجه سانتیگراد می باشد.

عمر لنت ترمز

لنت ترمز یک قطعه مصرفی در خودرو است که در زمان مناسب باید تعویض گردد. در هنگام ترمزگیری با تماس لنت بر روی دیسک، اصطکاک میان لنت و دیسک به وجود می‌آید. این امر به مرور باعث مصرف و کاهش ضخامت لنت ترمز می گردد که قبل از اتمام لنت ترمز باید تعویض شود.

عوامل مختلفی مانند استاندارد بودن لنت ترمز و مرغوبیت دیسک و یا کاسه چرخ، نحوه رانندگی و مکان‌هایی که در آن رانندگی کرده‌اید در طول عمر لنت ترمز تاثیرگذار است.

مواد تشکیل‌دهنده لنت‌های ترمز

در گذشته برای ساخت لنت ترمز از ماده آزبست استفاده می‌کردند. این ماده با توجه به سرطان‌زا بودن، خطری جدی برای سلامتی بدن انسان محسوب می‌شود. به همین جهت امروزه برای ساخت انواع لنت از آزبست استفاده نمی‌شود.

در حال حاضر لنت ترمز نیمه متالیک را عموما از فلزاتی همچون مس، آلومینیوم و فولاد می سازند. همچنین در ساخت این لنت از فیلرهایی (filler) همچون گچ و باریج استفاده می شود.

تعویض لنت

همان‌طور که ذکر کردیم لنت‌ ترمز قطعه ای فوق ایمنی و مصرفی خودرو است که با میزان مصرف، طول عمر آن به پایان می‌رسد.

با توجه به اهمیت فوق ایمنی عملکرد لنت ترمز در هنگام رانندگی، توصیه می گردد که لنت ترمز در فواصل زمانی معین توسط راننده خودرو و مکانیک مجرب مورد بازبینی قرار گیرد تا قبل از اتمام، لنت فرسوده تعویض گردد.

رانندگی با لنت ترمز فرسوده، خطر تصادفات جاده‌ای را زیاد می کند. لنت فرسوده مانع ترمزگیری پرقدرت شده و ممکن است باعث خوردگی و یا شکستگی کاسه چرخ و یا دیسک چرخ خودرو گردد.

بهترین زمان برای تعویض لنت ترمز

بررسی لنت: در بعضی از رینگ های اسپورت، می توان از فاصله میان رینگ خودرو، به صورت چشمی، ضخامت لنت‌ها را بررسی کرد.
احساس لرزش در پدال ترمز: در صورتی که در زمان ترمزگیری در زیر پای خود احساس لرزش داشتید به احتمال زیاد زمان تعویض لنت فرا رسیده است.
چراغ هشدار یا ایجاد صدا از لنت‌های ترمز
بعضی از خودروهای جدید به چراغ نشانگر لنت و یا فنر هشدار بر روی لنت دیسکی مجهز شده‌اند. این چراغ در زمان مناسب شما را از زمان تعویض لنت مطلع می‌کند. همچنین فنر هشدار بر روی لنت دیسکی، در زمان نیاز به تعویض لنت، به قسمت دیسک چرخ کشیده می شود و ایجاد صدا می کند.
حرکت فرمان: در صورت فرسوده شدن لنت، این احتمال وجود دارد که با ترمز کردن، فرمان خودرو به سمت دیگر کشیده شود.
بررسی منبع روغن ترمز: یکی دیگر از راه های تشخیص تمام شدن لنت، کاهش سطح روغن ترمز در منبع مربوطه می باشد. هرچه ضخامت لنت کمتر شود به علت حرکت پیستون های ترمز به جلو، میزان بیشتری از روغن ترمز داخل لوله های ترمز خودرو می گردد و در نتیجه سطح روغن ترمز در منبع کاهش می یابد.
عملکرد نامطلوب سیستم ترمز هنگام فشردن پدال ترمز و ترمزگیری و کاهش قدرت ترمزگیری.

ترمز کاسه‌ای و دیسکی

قبل از طراحی و ساخت ترمز دیسکی، ترمز کاسه‌ای بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در طراحی های اولیه سیستم ترمز خودرو، محل قرارگیری لنت ترمز در کاسه چرخ بود که به وسیله لنت ترمز کفشکی عمل ترمزگیری انجام می گردید. با توجه به بالا رفتن سرعت و قدرت خودروها و بکارگیری سیستم های جدید ترمز، استفاده از ترمز دیسکی رواج پیدا کرد. در حال حاضر، برای عملکرد بهتر سیستم ترمز در اکثر خودروهای سواری و کامیون از لنت ترمزهای دیسکی استفاده می شود.

لنت ترمز دیسکی از دو قسمت آهن و لقمه لنت تشکیل شده است و دارای قدرت و ترمزگیری بهتری نسبت به ترمز کاسه‌ای می باشد. در واقع پیدایش ترمز دیسکی به زمانی برمی‌گردد که مهندسان درصدد رفع گرم شدن و عملکرد بهتر سیستم ترمز برآمدند.

تعویض و نصب آسان و سریع، انتقال حرارت بیشتر، قدرت ترمزگیری و … از مهمترین مزایای استفاده از لنت‌های ترمز دیسکی است.

لنت ترمز ژرمن تکس

یکی از لنت‌های ترمز موجود در بازار ایران، لنت ترمز ژرمن تکس است. این لنت از استاندارهای گرید A برخوردار بوده و قابل استفاده در انواع خودروهای سواری و سنگین است. لنت ترمز ژرمن تکس کیفیت و استحکام بالایی داشته و دارای گواهینامه استاندارد محیط زیستی می باشد.

لنت ترمز ژرمن تکس دارای استاندارد ملی و مورد تایید شرکت های خودروساز داخلی می باشد.

لنت ترمز پلاس تکس

لنت ترمز پلاس تکس برای خودروهای داخلی دارای تاییدیه گروه صنعتی ایران خودرو می باشد و در خط تولید این گروه صنعتی استفاده می شود. لنت ترمز پلاس تکس دارای استاندارد ایمنی اتحادیه اروپا E1R90 از اداره راه و ترابری کشور فرانسه می باشد.

وبسایت پلاس تکس

شرکت بازرگانی مهندسی تجارت پیشگان یاسین با دو برند پلاس تکس Plastex و ژرمن تکس Germantex، به معرفی و فروش انواع محصولات لنت ترمز و لنت کلاچ و کیت کلاچ و بلبرینگ چرخ مشغول است. این شرکت بزرگ فعالیت رسمی خود را از سال 1381 همراه با گروهی از کارشناسان و متخصصان در زمینه سیستم کلاچ، شروع کرد. وبسایت پلاس تکس هم اکنون با آدرس Plastex.co.ir در دسترس است.

وبسایت پلاس تکس، انواع لنت ترمز و کفشک ترمز خودروهای سنگین و سواری، بلبرینگ، کیت کلاچ و لنت کلاچ را در اختیار کاربران سایت و مشتریان قرار داده است. تمامی محصولات شرکت تجارت پیشگان یاسین، در قالب دو برند معتبر ژرمن تکس و پلاس تکس ارائه می‌شود.

مهمترین ویژگی محصولات سایت پلاس تکس، بهره‌گیری از استانداردهای جهانی جهت ارتقاء سطح کیفی قطعات اصطکاکی خودرو است. این مجموعه از سال 1384 به بعد با اخذ تاییدیه های مربوطه به جایگاه برتری در زمینه تامین لنت ترمز و لنت کلاچ و کیت کلاچ برای محصولات سایپا و ایران خودرو رسیده است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است