در تجربه جهانی، بهطور معمول 24 ماه زمان طراحی، ساخت نمونه، قالبسازی و راهاندازی یک خودروی جدید است.
هنگامی که خودروسازان فرانسوی با خروج آمریکا از برجام، علیرغم قراردادها و سرمایهگذاریهای انجام شده، ایران را ترک کردند، هیچکس باور نمیکرد که ایران بتواند روی یک پلتفرم جدید کار کند و با رکوردی کمنظیر در 12 ماه «خودروی تارا» را به خط تولید برساند.
طراحی، نمونهسازی، ساخت قالبها و تولید محصول نهایی سیستم روشنایی و چراغهای خودروی تارا توسط گروه پژوهش صنعت مدرن انجام شده است. در این مقاله، به گفتوگو با مهندس علی چنگی، مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن با سابقه 3 دهه فعالیت در حوزه طراحی و تولید انواع چراغ خودرو پرداختهایم. به گفته علی چنگی، راهبرد این گروه صنعتی در عین حضور فعال در طراحی و توسعه محصولات جدید، همواره تولید کالای رقابتی و با کیفیت مناسب بوده است.
تولید نمونه اولیه یا دستی (۴ ماه)
برای ساخت نخستین نمونه یک قطعه، باید بر اساس طراحی نقشههای اولیه، نمونهای ساخته شود که معمولاً زمانبر و پرهزینه است و با سعی و خطا صورت میگیرد. این نمونهسازی با مواد، فرآیندها و تجهیزات مدرن امروزی به مراتب از گذشته آسانتر شده است، اما دقت و ظرافت آن هم بالاتر رفته است. پس انتظار داریم این نمونه اولیه راهنمای قالبساز باشد.
در طراحی و تولید چراغ خودروی تارا، سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه و بهرهمندی از خلاقیت و دانش متخصصان داخلی موفق شدیم نمونه اولیه را بدون حتی یک سفر خارجی و پشتیبانی خودروسازان بزرگ جهان، با بالاترین ضریب اطمینان تولید کنیم.
قالبسازی و ارائه محصول نهایی (۳ ماه)
پس از آن که نمونه اولیه روی خودروی مدل سوار شد و خودروساز تایید کرد، ما به سمت شروع تولید انبوه حرکت کردیم. باید قالبها ساخته و نمونهگیری میشد. این نمونهها به خودروساز برای بررسی و رفع اشکال ارسال میگردید. یعنی بین قالبساز، قطعهساز و خودروساز بر اساس طرح، نمونه مدل و نقشهها بارها رفت و برگشت انجام میشد تا نهایتاً به محصولی رسیدیم که توانستیم از آن تیراژ انبوه بگیریم.
همزمانی مراحل با پیگیری استانداردها
روشنایی خودرو و چراغها دارای استاندارد اجباری جهانی است. این بدان معناست که چراغ خودرو علاوه بر داشتن الزامات و استانداردهای داخلی، برای مصرف در OEM (تولیدکنندگان اصلی تجهیزات) به دلیل حساسیت و سطح ایمنی بالا، باید الزامات بینالمللی را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد. البته لازم به ذکر است که بسیاری از قطعهسازان بازار لوازم یدکی به دنبال کسب چنین استانداردهایی نمیروند.
تمام سیستم روشنایی و چراغهای تارا که در جلو، عقب و طرفین سپر به طور کامل قرار گرفته و از این نظر اولین خودروی ایرانی با چنین سطحی از سیستم روشنایی است، توانسته استاندارد جهانی را پاس کند و به اصطلاح CE بگیرد. البته ما برای خرید زمان، قبل از این که نمونه را برای استاندارد بفرستیم، خودمان بررسیهای کامل را انجام دادیم و نمونهای را ارسال کردیم که مطمئن بودیم تایید میشود.
فروپاشی تالبوت: فرصتی بینظیر برای قطعهسازان ایران
در آغاز دهه هفتاد خورشیدی، زمانی که LC ایران مورد قبول واقع نشد، شرکت تالبوت که تنها مشتری آن ایرانخودرو بود، ورشکسته شد. این فروپاشی باعث جهشی در قطعهسازی ایران شد. البته حدود 24 ماه تولید خودرو در ایران به عدد صفر نزدیک شد، اما شرکتهای بخش خصوصی ایران با راهبردی که در کلان صنعت وجود داشت و ایرانخودرو نیز از آن تبعیت میکرد، توانستند جهش کنند. گروه ما از یک نقطه کوچک با کمتر از 10 نفر شروع کرد، اما امروز با استفاده از همان پنجره و فرصتی که ایجاد شد، توانستیم به 1000 نفر سرمایه انسانی مستقیم برسیم.
سرمایه انسانی: از هر نوع سرمایه دیگر مفیدتر است
اگر گروه ما امروز میتواند با حدود سه دلار چراغ با کیفیت بسازد و مشتری نیز از آن راضی است، اولین دلیلش تلاش و خلاقیت کارکنان و همکاران متخصص و با تجربهای است که زندگی خود را در این مسیر گذاشتهاند. شما در هیچ کجای دنیا نمیتوانید چراغی کمتر از پنج دلار پیدا کنید. بارها اعلام کردیم حتی اگر صادرات آزاد باشد، ما میتوانیم بازارمان را حفظ کنیم. همین چند سال قبل نیز که دلار کمتر از پنج هزار تومان بود و واردات هم فراوان انجام میشد، بازرگانان ایرانی برای خودروهایی که ما چراغشان را میساختیم، واردات نمیکردند. چون هم کیفیت ما مشتری را راضی میکرد و هم قیمت ما کمتر بود. حتی تایوان و چین هم کاملاً از بازار چراغهای ایران حذف شدند.
تارا، دنا و دنا پلاس در انحصار گروه پژوهش صنعت مدرن
مهندس علی چنگی میگوید: در حال حاضر تنها تولیدکننده سه محصول برتر ایرانخودرو یعنی دنا، دناپلاس و تارا ما هستیم و تا مدتها تولیدکننده دیگری پا پیش نخواهد گذاشت، چون سرمایهگذاری و توانایی بالایی نیاز دارد. برای دستیابی به این سطح از توانمندی، سطح داخلیسازی مواد و قطعات در گروه ما به طرز کمنظیری افزایش داشته است.
تولید مواد اولیه و قطعات نیمهساخته مورد نیاز، یکی از راهبردهای کلیدی گروه پژوهش صنعت مدرن است.
علی چنگی معتقد است که اگر نتوانیم مواد اولیه و سایر اقلام ورودی کارخانجات خود را در داخل بسازیم، ممکن است خطوط تولیدمان به دهها دلیل از جمله مشکلات داخلی و تحریمهای ظالمانه متوقف شوند.
بنابراین، سراغ تهیه مواد اولیه و قطعات نیمهساخته مورد نیازمان رفتیم. جسارت و پیشتکار متخصصین بخش تحقیق و توسعه گروه، نه تنها مواد اولیه چراغسازی را تأمین کرد، بلکه باعث شد مازاد تولیدمان را برای رفع موانع تولید سایر صنایع در معرض عرضه قرار دهیم.