جستجو

رسانه اختصاصی صنایع و صنوف خودرویی

رسانه اهل فن

گذر از هیاتی به سازمانی در مدیریت اتحادیه

به نظر می‌رسد عقلای قوم پای کار آمده‌اند تا اتحادیه‌ای متناسب با شرایط فعلی و آماده برای شرایط آینده بسازند. این به معنای حضور فعالان نسل جدیدتر صنف در اتحادیه است. هرگز کسی نگفته لازمه این گذر کنار گذاشتن کامل صاحبان تجربه و توانمند گذشته است. اما باید بپذیریم، ابزارهای جدید در پی نگاه جدید به جهان و زندگی است. این نگرش هم پایه دانش تجربی دارد و هم فلسفی و شهودی است.

اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و ماشین‌آلات تهران کاستی‌های متعددی از جهات مختلف دارد. خیلی کوتاه بدان‌ها اشاره می‌کنم. در حالی اذعان می‌کنم این اتحادیه بزرگ، مهم و مفید است.

  1. تولید مبدا و حلقه پیشین بازار فروش لوازم یدکی است.
    این بازار باید با تولیدکنندگان رابطه هدفمند و منسجم داشته باشد. تولیدکنندگان بزرگ داخلی در قالب انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تا حدی سامان یافته‌اند، اما بخش عظیمی از تولیدکنندگان خرد و متوسط فاقد تشکل فراگیر هستند. اتحادیه می‌تواند برای این مسئله ایده‌ و راه‌حل‌هایی ارائه کند.
  2. بازرگانی نیز حلقه پیشین صنف است که تجار بزرگ و معتبری در آن به صورت تخصصی و شفاف حضور دارند.
    اما تجارت لوازم یدکی توسط فعالانی در داخل و خارج از صنف در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ به صورت مستمر یا مقطعی حضور دارند که از قضا همین امر برخی معضلات و گاه بحران‌هایی برای صنف پدید می‌آورد. مدیریت آینده صنف برای این مسئله باید چاره‌اندیشی کند.
  3. اتحادیه‌های سایر شهرستان‌ها و همگن، مثلا در تبریز یا مشهد و اصفهان، بسیار پر تعداد، قوی و سهیم در بازار تولید، واردات و توزیع لوازم یدکی هستند.
    اما هیچ ارتباط نظام‌مند، مستمر و هدفمند با ایشان نداریم. باید پا پیش گذاشت و برای همگرایی صنف در سراسر کشور اقدامی نمود.
  4. تعمیرکاران حلقه بعد از صنف لوازم یدکی هستند.
    شاید درست‌تر آن است که بگویم مصرف‌کنندگان نهایی در زنجیره ارزش قطعات خودرو همین عزیزان هستند. گاه گله‌مندی آنان از صنف موجب بدبینی صاحبان خودرو به صنف می‌گردد. درست و غلطش جای خود، اما قابل انکار نیست که عدم ارتباط هدفمند و مستمر با تعمیرکاران مشکلات صنف را افزایش می‌دهد. تأمین، توزیع و مصرف نمی‌توانند از هم جدا باشند. اگر توزیع خارج از شبکه، برخی تعمیرکاران را هم فروشنده لوازم یدکی کرده، اتحادیه باید چاره‌ای بیاندیشد.
  5. خودروسازان که حالا تجارت لوازم یدکی حسابی به مذاقشان خوش آمده، خرده‌فروش لوازم یدکی را به طور جد پی گرفته و هر روز طرحی نو دارند.
    منبع تأمین مالی و پشتیبانی‌ها دولتی نیز دست و پا درازشان کرده و دیر نخواهد پایید که هم‌صنف‌های تولیدی و هم توزیع‌کنندگان و تعمیرکاران کارمندان خودروسازان شوند. مگر آنکه خود را بازیابیم.
    این مختصر شاید نوک کوه یخ بازار لوازم یدکی باشد.
فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

آخرین اخبار