قطعات خودرو

ماشین پژو 207 پانوراما اتوماتیک

معایب

کمبود فضای صندلی عقب و محفظه بار، کیفیت ساخت متوسط، عملکرد گیربکس اتوماتیک، سواری نسبتاً خشک، قیمت بالا (با توجه به قدیمی بودن پلتفرم)

بررسی پژو 207 پانوراما اتوماتیک

پژو 207i پانوراما تفاوت خاصی با نسخه سقف فلزی ندارد و با همان مشخصات فنی و آپشن‌های رفاهی و ایمنی به بازار عرضه می‌گردد. فقط قیمتش مقداری گران‌تر است و به سقف شیشه‌ای یکپارچه ثابت تجهیز شده. البته کاور زیرین سقف بصورت دستی باز و بسته می‌شود اما خبری از سانروف بازشو نیست. پژو 207i پانوراما ارزان‌ترین خودرو مجهز به این آپشن است و از این رو نظرات بسیاری از جوانان را به خود جلب نموده ولی باید در نظر داشت که در سایر قسمت‌ها با همان محصول قدیمی فرانسوی سر و کار داریم. یعنی اینجا هم با پلتفرم پژو 206، پیشرانه 1.6 لیتری TU5 و گیربکس 4 سرعته اتوماتیک (و یا 5 سرعته دستی) روبرو هستیم که بواسطه تکنولوژی بسیار قدیمی جای گلایه دارد؛ هرچند با توجه به شرایط خاص کشورمان همین قدیمی بودن هم گاه به کار می‌آید. مثلاً بواسطه حضور طولانی خانواده 206 در کشورمان دیگر مشکلی از بابت فراوانی قطعات یدکی و تعمیرکار ماهر (حتی در دورترین نقاط کشور) وجود ندارد و همین ریسک خرید 207i را در قیاس با رقبای چینی کاهش داده است. ضمناً موتور اتمسفریک TU5 با بنزین‌های وطنی سازگاری خوبی دارد و شتاب و مصرف سوخت و آپشن‌های رفاهی ماشین هم در قیاس با رقبای قیمتی راضی کننده به نظر می‌رسند. در این بین کیفیت ساخت نه چندان مناسب در کنار مشکلات همیشگی خانواده 206 که شامل: محدودیت فضا برای سرنشنیان عقب، کوچک بودن محفظه بار، خشکی سواری و هندلینگ متوسط ماشین می‌شوند همچنان سر جای خودشان باقی هستند.

 

پژو 207 پانوراما اتوماتیک

 

در خصوص امنیت هم باید گفت که پژو 206 موفق شده در سال 2006 میلادی 4 ستاره از موسسه معتبر Euro-NCAP بدست آورد که هرچند برای آن دوران امتیاز افتخار آمیزی بوده اما با توجه به افزایش سطح استانداردهای ایمنی در سال‌های اخیر، دیگر نمی‌شود خیلی هم به این ستاره‌ها افتخار نمود؛ با این حال بد نیست اشاره کنیم که ایران‌خودرو جهت حفظ ایمنی کلی ماشین در نسخه پانوارما، تغییرات گسترده‌ای روی کلاف سقف و برخی قسمت‌های دیگر اعمال نموده تا مقاومت خودرو در تصادفات (بخصوص واژگونی) کاهش چندانی نداشته باشد. البته پس از عرضه نسخه پانوراما، شکایاتی در خصوص ضعف آب‌بندی و یا ترک خوردن شیشه سقف ماشین بهنگام استفاده از جک به گوش رسید اما ایران‌خودرو این موارد را تکذیب نموده و مدعی است که در صورت استفاده صحیح از خودرو چنین مشکلاتی رخ نخواهند داد.

داخل پژو 207 پانوراما اتوماتیک

در داخل کابین همه چیز مشابه با 207i عادی است؛ اما وقتی کاور سقف را کنار بزنیم اوضاع تغییر می‌کند و با فضایی زیباتر و دلبازتر روبرو می‌شویم که حس بهتری به سرنشینان منتقل می‌کند. البته محل قرارگیری صندلی‌های جلو به شکلی است که آسمان بالای سر خیلی هم در دایره دید راننده و سرنشین کناری قرار نمی‌گیرد اما همین که نور بیشتری به داخل کابین رسیده و نفرات عقبی حواسشان از تنگی صندلی‌ها به زیبایی سقف پرت شده، سواری را لذت بخش‌تر از قبل نموده. یک پوشش نازک پارچه‌ای هم زیر شیشه سقف قرار دارد که متاسفانه بصورت دستی عقب و جلو می‌شود؛

 

داخل پژو 207 پانوراما اتوماتیک

 

در سایر قسمت‌ها اوضاع مثل گذشته است. پوسته رویی داشبورد از 207 به عاریت گرفته شده و غربیلک متفاوت و وجود نمایشگر مرکزی حال و هوای کابین را نسبت به پژو 206 عادی یک سر و گردن بالاتر برده‌ است؛ البته رودری‌های ساده و کیفیت پایین متریال مورد استفاده باعث شده که این پیشرفت‌ها خیلی هم بیننده را به وجد نیاورند.

طراحی پژو 207 پانوراما اتوماتیک

باید اعتراف کرد که طراحی پژو 206 سالها از زمان خودش جلوتر بوده و به همین دلیل کمپانی فرانسوی با اندک فیس‌لیفت روی نسخه پلاس (یا به عبارتی 207i) توانسته به ظاهری قابل قبول (تقریباً مشابه با هاچ‌بک‌های جدیدتر بازار) دست یابد. البته شباهت‌های غیرقابل انکار نیم‌رخ و انتهای خودرو با 206‌های قدیمی، سن و سال واقعی 207i را لو میدهند اما با این حال استفاده هوشمندانه از اِلمان‌های روز باعث شده جلوه ماشین مدرن‌تر از قبل به چشم آید و گاه با 207 واقعی اشتباه گرفته شود.

 

پژو 207 پانوراما اتوماتیک

 

بخصوص که در نسخه فیس‌لیفت چراغهای مجهز به لنز، دیلایت و نئون در کنار آینه‌های جدید، جلوه‌ای به مراتب بهتر از قبل به ماشین بخشیدند و در نهایت اضافه شدن سقف پانوراما کلاس ظاهری خودرو را یک پله ارتقاء داد.

مشخصات پژو 207 پانوراما اتوماتیک

در حال حاضر 207i سقف شیشه‌ای با همان پیشرانه قدیمی TU5 به بازار عرضه میشود. یعنی همان موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری 16 سوپاپ که قادر است در بهترین حالت 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور تولید نماید. البته با توجه به عرضه 207i MC (سقف قرمز) با پیشرانه TU5 پلاس، این احتمال وجود دارد که موتور اصلاح شده ایران‌خودرو روی سایر محصولات خانواده 206 از جمله همین 207i پانوراما نیز استفاده گردد. پیشرانه جدید به سیستم زمان‌بندي متغير سوپاپ (CVVT) تجهیز شده و با نسبت تراکم 11.01 و تغییر در برنامه پاشش سوخت و برخی اصلاحات دیگر توانسته به 113 اسب‌بخار قدرت و144 نیوتن‌متر گشتاور دست یابد. البته هنوز مشخص نیست که چرا اصلاحات صورت گرفته روی موتور تاثیری در بهبود اعداد و ارقام شتاب و مصرف سوخت در صفحه مشخصات فنی ایران‌خودرو نداشته‌ اما در هر صورت خودروساز وطنی مدعی است که آلایندگی انجین جدید بهبود و دوام پیشرانه افزایش یافته است. ضمناً 207i پانوراما در حال حاضر در دو نسخه دنده‌ای (5 سرعته) و اتوماتیک (4 سرعته) تولید میشود اما در صورت تغییر پیشرانه، احتمال استفاده از گیربکس اصلاح شده دنده‌ای و یا نسخه 6 سرعته اتوماتیک جدید، اصلاً دور از ذهن نخواهد بود.

 

پژو 207 پانوراما اتوماتیک

 

این هاچ‌بک دیفرانسیل جلو از نظر توانایی‌های حرکتی یک خودرو متوسط به حساب می‌آید و با شتاب صفر تا صد رسمی 12.6 ثانیه (نسخه دنده‌ای 11.6 ثانیه) و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت قادر است نیازهای عادی شما را پاسخگو باشد و با رقبای هم قیمت نیز سرشاخ شود؛ اما در هر صورت با توجه به افت کیفیت پیشرانه، تغییرات صورت گرفته جهت کاهش آلایندگی و همچنین برنامه‌ریزی متفاوت ECU دیگر خبری از آن شتاب عالی تیپ 5 و 6 فرانسوی نیست. مصرف سوخت ترکیبی ماشین هم پیرامون عدد 7.1 لیتر در هر صد کیلوتر (نسخه دنده‌ای 6.6) می‎چرخد که هرچند با استاندارهای روز فاصله دارد اما به نسبت امثال ساندرو قابل قبول است. ترمزهای چهارچرخ دیسکی اتومبیل نیز عملکرد خوب و منطقی دارند ولی سیستم تعلیق ساده 207i به سواری نسبتاً خشک و هندلینگ کاملاً معمولی ختم شده است.

مشخصات فنی پژو 207 پانوراما اتوماتیک

نام خودرو
پژو 207 پانوراما اتوماتیک
کشور سازنده
ایران
سال (طراحی)
1399
موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور
1587 سی سی
تنفس موتور
تنفس طبیعی
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده
خودکار
شتاب 0 تا 100
12 ثانیه
حداکثر سرعت
190 کیلومتر در ساعت
وزن
1118 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
3872 طول – 1669 عرض – 1441 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2443 میلیمتر

 

امکانات و تجهیزات پژو 207 پانوراما اتوماتیک

پژو 207i سقف شیشه‌ای از همان امکانات نسخه سقف فلزی بهره می‌برد. یعنی اینجا هم با گزینه‌هایی نظیر: سیستم مولتی‌مدیا مجهز به نمایشگر 7 اینچی لمسی مرکزی و رهیاب ماهواره‌ای، دوربین دنده عقب، کروزکنترل، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی، ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به (ABS , EBD ‌و EBA)، کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین کناری، سیستم تهویه مطبوع اتوماتيك، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغهای جلو از داخل، ايزوفيكس، سنسور دنده عقب، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی و مواردی از این دست روبرو هستیم که در مجموع قابل‌قبول به نظر میرسند؛ با این حال جای خالی آپشن‌های مهمی نظیر کنترل پایداری الکترونیکی و ایربگ‌های جانبی همچنان محسوس است.

امکانات پژو 207 پانوراما اتوماتیک

کیسه هوا
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، مجموعاً دو کیسه هوا
سیستم صوتی
6 بلندگو، صفحه نمایش 7 اینچی، بلوتوث
ترمز و پایداری
سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD ‌و EBA)، ترمز جلو ديسكی با سيستم خنک شونده، ترمز عقب ديسكی (یا كاسه ای)
دیگر امکانات
فرمان هیدرولیک (در بعضی مدل ها برقی سفارشی)، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه های جانبی برقی، روکش پارچه ای صندلی ها، رینگ 14 اینچی آلومینیومی (در بعضی مدل ها فولادی سفارشی)، کروز کنترل، سقف پانوراما یک تیکه (باز نمی شود)

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است