امروز : شنبه 8 بهمن 1401

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • مرصاد رنگرز
  • 28 آبان 1401

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=69887

بسته، باز، نیمه بسته -گزارش میدانی از روزهای 25، 26 و27 آبان 1401
همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

شرایط امروز بازار و جامعه برای هیچ‌یک از مردم خوشایند نیست و اسباب ناراحتی همه جامعه را فراهم می‌آورد. مشاهده خبرنگار قطعات خودرو از سطح بازار چراغ برق نشان می‌دهد: فعالیت های کسبی و شور و شوق روزهای عادی در بازار جریان ندارد. همه به نظر ناراضی هستند، وضعیتی که پیش آمده باعث اختلال در کسب و کار آن‌ها و پریشانی خاطر و جریحه دار شدن عواطف شده است.

 

اعتصاب پدیدار شده؟

گفت و گوهای ما با کسبه بازار نشان از وجود ترس از آسیب به اموال کسبه، نارضایتی و بلاتکلیفی است این موضوع باعث شده تا کسبه به حضور در محل کار رغبتی نداشته باشند، نوسانات ارز و هم چنین پیچیدگی های بوجود آمده برای انجام کارهای اقتصادی خرد و کلان یکی از دیگر عواملی است که کسبه برای تعطیلی مغازه خود بیان می‌کنند، البته باید تاکید کرد که بازار به طور کامل بسته نیست. کاسبان کرکره مغازه‌های خود در خیابان‌های فرعی را تا نیمه پایین کشیدند، در معابر اصلی تعطیل کردند. داخل پاساژها به فعالیت اقتصادی خود ادامه می‌دهند. به طور خلاصه بازار را باید به سه دسته باز، بسته و نیمه بسته تقسیم کنیم و این درست‌ترین تعبیر از شرایط این روزهای بازار لوازم یدکی است.

 

 

تداوم این شرایط نگرانی برزگتر

اغلب کسبه بازار لوازم یدکی مدت هاست از شرایط اقتصادی ناراضی بوده و طرح‌های ناقص یا کارشناسی نشده که دولت در سطح بازار لوازم یدکی اجرا کرده روند عادی کارشان را مختل کرده است حالا با این شرایط جدید علاوه بر نارضایتی و بلاتکلیفی، عصبانیت نیز چاشنی کار شده به طوری که آستانه تحریک پذیری ایشان را کاهش داده است حتی حوصله گفت وگو با ما را نیز ندارند.

 

کسبه که مدتی کمی است شرایط همه‌گیری کرونا و تعطیلی‌های پی‌در‌پی اغلب بازارها را از سرگذرانده‌اند با بروز این شرایط جریان کسب و کار خود را در حال فروپاشی می‌بینند. کسبه‌ای قدیمی بیش از چهاردهه در بازار فعالیت کرده‌اند اکثرا علاقمند و باورمند به آموزه‌های مذهبی هستند. تعداد کثیری از آن‌ها در پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس نقش کلیدی و بسزایی داشته‌اند جوانترها را به صبر و خویشتنداری توصیه می‌کنند در برابر سوالات فراوان ایشان پاسخ‌های کافی ندارند. در بازار لوازم یدکی کمتر کسی پیدا می‌شود که تقابل و انزجار با حاکمیت داشته باشد بیشتر آن‌ها خواهان اصلاحات در همه سطوح، توجه به خواست مردم، منافع ملی و رفتار عقلانی و منصفانه از صدر تا ذیل هستند.

 

 

برخی کسبه می‌گویند: این وضعیت برای هیچ یک از مردم و حتی پلیس و نیروهای امنیتی مناسب نیست، پلیس و دیگر نیروهای امنیتی خسته می‌شوند، ناچارند کارهای معمول را کنار بگذارند و دائم در حال  آرام نگاه داشتن اوضاع شهرها و کشور باشند. این فشار کاری علاوه بر ناراحتی امکان اشتباه یا بروز عصبانیت را افزایش می‌دهد در این صورت اعتراض‌ها به هنجار شکنی و آشوب تبدیل می‌شود.

 

یکی از معتمدین بازار به خبرنگار ما می گوید: اوضاع غبارآلود شده، هیچ کس نمی‌داند باید به کدام سو برود، کاسب اگر داد و ستد نکند نمی‌تواند سرپا بماند، شما فقط این روزها را نبینید که وضع هیجانی شده بالاخره آرامش برمی‌گردد اما آن وقت کسبه با معوقات مالی روبرو می‌شوند. ضعیف‌ترها خیلی آسیب می‌بینند. این‌ها خودش خطرناک است. دولت باید با مردم کنار بیاید تا خرابکارها قابل شناسایی شوند.

 

اوضاع ما – اصحاب رسانه

اولین مسئولیت رسانه‌ها خبر رسانی است. اما چگونه می‌توانیم خبر تهیه کنیم، خبر بدون عکس و تصویر باورپذیری کافی ندارد. در این شرایط جرات بیرون آوردن دوربین نداریم. از طرفی کسی دل و دماغ گفت وگو و ابراز نظر ندارد. بیان واقعیت و بازتاب منصفانه رویدادها رسالت خبرنگار است، اما متاسفانه خبرنگاران از سوی مردم، کسبه و نیروهای امنیتی تحت فشار هستند، خبرنگاران ما امروز برای تهیه گزارش از سوی هر دو طرف تحت فشار بودند، کسبه‌ای که اجازه تصویربرداری نمی‌دهد تا تبعاتی آتی برای او ایجاد نشود تا نیروی امنیتی که تصویربرداری را در شرایط کنونی خلاف قانون تلقی کرده و برخورد می‌کند، هر دو باعث می‌شوند تا رسالت خبرنگار مستقل به خوبی اتفاق نیافتد، طبیعی است که در این وضعیت میدان‌داری رسانه‌ای دست خارج نشینان باشد. کسانی که انعکاس دهنده واقعیت‌ها نبوده و در سایه این شرایط از رنج مردم پول در می‌آورند. گاهی از کاه کوه می‌سازند. فقط بعضی چیزها را می‌بینند و آن را هم به گونه‌ای که خود مایل هستند نشان می‌دهند. از هیچ دروغی برای تهییج عمومی نمی‌گذرند. دنبال پورسانت عکس‌ها و ویدئوها و خبر فروشی هستند. اما ما نمی‌توانیم در داخل کشور همه واقعیت را گزارش کنیم. حاکمیت باید برای رسانه‌های مستقل فضای حرکت ایجاد کند تا مردم همه خبرها را بشنوند و کنش‌ها  و واکنش‌های مناسب انجام دهند.

 

راه‌حل در گرو عظم جدی

در اولین گام، باید صدای اعتراض مردم به وضعیت اقتصادی، تعیین حد و حدود آزادی‌های اجتماعی شنیده شده و برای آن سازوکار علمی و عملی تعریف شود. مردم ما منصف، عدالت جو و اهل منطق هستند. می‌توان در فضای سالم و آرام با ایشان از در دوستی و مراعات حرف زد. نباید تصدی‌گری دولت و شبه دولتی‌ها فضای کسب وکار مردم را نتگ کند. هر تکلیفی بر مردم باید با ارائه مشوق و پیوست‌های فرهنگی باشد. اوضاع امروز حاصل مطالبات فروخفته است. حاصل یک جانبه‌نگری صدا وسیما و کم کاری دستگاه‌های فرهنگی است. انقلاب اسلامی ایران باید بیشترین کار و بودجه را صرف آموزش و پروش و توسعه علمی کشور بخصوص در علوم انسانی می‌کرد اما متاسفانه ضعیف‌ترین وزرای بعد از انقلاب در وزارتخانه آموزش و پرورش، آموزش عالی(وزارت علوم) و وزارت ارشاد بوده‌اند.

 

در پایان لازم به ذکر است اعتصاب سراسری در بازار چراغ برق به هیچ وجه صحت ندارد اما حقیقت غیر قابل انکار نارضایتی به نحوه مدیریت دولت بر بازار است.

Print 🖨
  • اعتصاب, التهابات بازار, بازار لوازم یدکی
[ctp_print]
قبلیقبلعرضه ۳ خودروی جدید در بورس کالا
بعدیقیمت خودرو در 28 آبان 1401 + دنا پلاس 512 میلیونبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

تکنو راهساز
حسام مهجور 08 بهمن 1401
فروشگاه قطعه سازان
حسام مهجور 08 بهمن 1401
گرانی چند صد میلیونی خودروهای وارداتی| تابستان خودروهای خارجی ارزان می شود
محسن فاطمی 08 بهمن 1401
آسیا فیلتر
حسام مهجور 08 بهمن 1401

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

تاریخ خودرو : شرکت خودروسازی لانچیا تاسیس شد

حسین توکلی 25 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

خودرو اتاق تعویض چیست؟

علی محمد اخوان 04 بهمن 1401

چگونه خط و خش روی ماشین را از بین ببریم؟

علی محمد اخوان 30 دی 1401

ماشین دنده ای بخریم یا اتوماتیک؟

عبدالحسین آزاد 22 دی 1401

عوارض یخ زدن آب رادیاتور ماشین

مرتضی مهدوی 16 دی 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

03 دی 1401

چشم اسفندیار
گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

25 آبان 1401

مقصد انبیا آبادی دنیا نیست
مقصد حکومت نیست

حسن بشارت‌نیا مدیر مسئول ماهنامه قطعات خودرو Print 🖨

مرصاد رنگرز 19 آبان 1401

مطالب توصیه شده

پیش‌بینی فروش جهانی خودرو در ۲۰۲۳

معرفی آستون مارتین DBS 770 آلتیمیت، تولید محدود با قیمت ۴۰۰ هزار دلار

احتمال تولید نسخه آفرود دو در شورولت بلیزر در آینده نزدیک

معرفی شورلت کوروت E-Ray هیبریدی با ۶۵۵ اسب بخار قدرت و شتاب ۲.۵ ثانیه

جیپ اونجر به عنوان بهترین خودرو سال 2023 اروپا انتخاب شد

خودرویی که با قیمت پایه هم خریدار نداشت

ادامه رانت‌های «مادرانه» و «فرسوده» در بازار خودرو

قیمت خودرو در 5 بهمن 1401 + تیبا2، 308میلیون

امتیاز عجیب خودروسازان به مادران/ ماجرای خرید خودرو بدون واریز پول چیست؟

تحلیل

«اکونومیست» خرابی‌های توفان رکود ملکی را بررسی کرد
هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

داده‌های پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال از رکود کسب‌وکارهای مجازی منتشر شد
ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

بسته، باز، نیمه بسته -گزارش میدانی از روزهای 25، 26 و27 آبان 1401
همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

در صورت تغییر قیمت چه اتفاقی برای کد شناسه نصب شده می‌افتد؟
عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

گزیده نشست خبری رئیس اتحادیه
تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

سرانجام راه‌بندهای کوچه آذرطوس چه شد؟
تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو:
تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن