قطعات خودرو

علت کم کردن روغن ماشین

روغن خودرو چه کاربردی دارد؟

خودرو بانک – روغن خودرو یکی از مهم‌ترین موادی است که باید به یک ماشین اضافه شود. در اصل خودرو بدون روغن نمی‌تواند کار کند و آسیب‌های زیادی می‌بینید. به همین علت است که به صورت دوره‌ای باید روغن ماشین را چک کنید. همانطور که گفته شد، روغن از اصطکاک بین اجزای مکانیکی ماشین جلوگیری می‌کند و تا حد زیادی آن را کاهش می‌دهد. روغن به عنوان یک روان کننده شناخته می‌شود و حرکت قطعات موتور و دیگر بخش‌های خودرو را تسهیل می‌کند.

البته وظیفه دیگری که روغن خودرو بر عهده دارد، تمیز کردن فضای بین قطعات موتور است. بخش‌های داخلی خودرو از قطعات فلزی تشکیل شده است. در هر صورت این بخش‌ها در هنگام کار ممکن است دچار سایش شوند و خرده‌های فلز و گرد و غبار در بین آن‌ها وجود داشته باشد. اگر این خرده مواد جمع از محیط خارج نشود، برای عملکرد خودرو اختلال ایجاد می‌کند. یکی از وظایف روغن ماشین، تمیز کردن بین قطعات موتور و خودرو است.

با توجه به مواردی که گفته شد، باید در بازه‌های زمانی منظم روغن خودرو را چک کنید تا در صورت کم کردن روغن ماشین سریع‌تر متوجه شده و مشکل را حل کنید.

علت کم کردن روغن ماشین چیست؟

زمان استفاده از روغن ماشین، به صورت حدودی مشخص است و با توجه به نوع روغن و خودروی شما، می‌توان آن را تعیین کرد. هنگامی که برای تعویض روغن خودرو به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنید، می‌توانید از تعویض کار روغن در این مورد سؤال بپرسید. به مرور میزان روغن موجود در خودرو کاهش پیدا می‌کند. در حالت کلی هم می‌توان گفت که در هر 1000 کیلومتر، حدود 2.1 تا 2.5 لیتر روغن کاهش پیدا می‌کند و این حالت طبیعی است. در صورتی که متوجه شرایط غیرطبیعی در کاهش روغن خودرو شدید، باید این مشکل را بررسی کنید. برای حل آن، دلایل کاهش روغن خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ادامه برخی از دلایل کاهش روغن خودرو را می‌بینید.

نوع روغن مورد استفاده یک علت کم کردن روغن ماشین

یکی از دلایلی که ممکن است سبب کاهش میزان روغن خودرو شود، کیفیت نامناسب روغن مصرفی است. هنگامی که روغن استاندارد نباشد، سریع کارایی خود را از دست می‌دهد و می‌سوزد. به علاوه ممکن است در حین گرم شدن بین قطعات تبخیر شده و از بین برود. سعی کنید در هنگام تعویض روغن ماشین، حتما از تعویض کار روغن بخواهید که یک روغن مناسب برای خودروی شما استفاده کند. حتی می‌توانید خودتان روغن خریداری کنید یا به یک مرکز معتبر برای این منظور مراجعه کنید.

شرایط رانندگی و مصرف میزان روغن

روغن خودرو به طور مستقیم با موتور و قطعات داخلی خودرو در ارتباط است. از طرفی حرکت این قطعات نیز وابسته به نحوه رانندگی است. هنگامی که شرایط رانندگی غیراستاندارد باشد، علاوه بر آسیب به خودرو و قطعات مختلف آن، می‌تواند علت کم کردن روغن ماشین نیز باشد. هنگامی که دور موتور افزایش می‌یابد و از حد استاندارد خارج می‌شود، به بخش‌هایی مانند واشرها و آب بندها فشار وارد شده و مصرف روغن را افزایش می‌دهد. رانندگی ایمن نه تنها خودرو شما را سالم نگه می‌دارد بلکه باعث می‌شود تا خودرو و قطعات آن هم دچار آسیب نشوند.روغن خودرو

سوختن روغن در حین رانندگی

یکی از دلایل کم شدن روغن، سوختن آن است. این روغن در فرایند احتراق از بین می‌رود. مقداری از روغنی که در سیستم وجود دارد، وارد محفظه احتراق شده و می‌سوزد. این روند کاملا طبیعی است و حدود 150 سانتی متر مکعب در هر 1000 کیلومتر حرکت خودرو، از این طریق از بین می‌رود. البته گاهی اوقات واشرها دچار مشکل می‌شوند و روغن بیشتری وارد محفظه احتراق شده و روغن سریع‌تر می‌سوزد. هنگامی که خودرو روغن سوزی دارد، علائمی مانند دود غلیظ از اگزوز را هم می‌توان مشاهده کرد. سعی کنید هر چه سریع‌تر منبع گرمای زیاد را تشخیص دهید و آن را رفع کنید.

نشتی روغن علت کم کردن روغن ماشین

گاهی اوقات مشاهده می‌کنید که خودرویی از پارک خارج می‌شود و در زیر آن مقداری روغن ریخته است. این مشکل ممکن است به دلایل متعددی ایجاد شود. نشتی از قسمت‌های مختلف ممکن است ایجاد شود. نشتی روغن از بخش‌هایی مانند واشر فیلتر روغن، کاسه نمد گلویی دلکو، کاسه نمد عقب میل لنگ و … ایجاد شود. گاهی اوقات هم محفظه حاوی روغن سوراخ می‌شود و باید سریع‌تر آن را تعمیر کرد. در مواقعی که علت کم کردن روغن ماشین نشتی آن است، باید سریع‌تر توسط مکانیک با تجربه بررسی شده و مشکل رفع شود. اگر محفظه روغن دچار آسیب شده است، می‌توان آن را تعویض کرد یا با روش‌های مختلف محل آسیب دیده را ترمیم نمود.

ایجاد گرما بین قطعات و تبخیر روغن

هنگامی که خودرو در حال کار کردن است، محیط و قطعات گرم می‌شوند. تبخیر روغن و هر مایع دیگر امری طبیعی است که در این شرایط رخ می‌دهد. اگر شرایط رانندگی استاندارد باشد و قطعات دارای حرکات استانداردی باشند، میزان تبخیر هم کم می‌شود. هنگامی که دمای روغن بیش از حد مجاز شود، طبیعتا میزان تبخیر آن نیز افزایش می‌یابد.

چسبندگی سوپاپ‌ها و گاید

یکی دیگر از علت کم کردن روغن ماشین، چسبندگی سوپاپ‌ها است. هنگامی که سوپاپ‌ها چسبندگی داشته باشند، روغن بیش از حد کاهش پیدا می‌کند. معمولا این مشکل خیلی دیر تشخیص داده می‌شود. اگر تعمیرکار ماهر باشد می‌تواند به خوبی مشکل را شناسایی کرده و مشکل را حل کند.

فرسوده شدن رینگ پیستون

رینگ پیستون میزان ورود روغن را به موتور خودرو و سیلندر تنظیم می‌کند. هنگامی که این بخش دچار مشکل شود، نفوذ بیش از حد روغن به داخل سیلندر اتفاق می‌افتد و همین عامل هم سبب می‌شود تا در اثر احتراق روغن بسوزد و از بین رود.

برای رفع مشکل کم کردن روغن ماشین چه باید کرد؟

روغن ماشین در عملکرد خودرو تأثیر به سزایی دارد. هنگامی که کیفیت یا مقدار روغن کم باشد، مشکلاتی به وجود می‌آید که گاه بسیار هزینه بر است. پس رفع این مسائل باید در اسرع وقت انجام گیرد. مهم‌ترین کاری که باید انجام گیرد، تشخیص علت کم کردن روغن ماشین است. هنگامی که دلیل را پیدا کنید، می‌توانید با رفع آن، مشکل روغن سوزی یا کم کردن روغن را هم برطرف کنید.

تعمیرکاران حرفه‌ای می‌توانند به راحتی با توجه به نشانه‌هایی که در خودرو می‌بینند و یک بازرسی ساده، دلیل کم شدن روغن را متوجه شوند و آن را برطرف کنند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است