قطعات خودرو

علل لرزش فرمان در سرعت‌های بالا

از موارد شایع لرزش فرمان خودرو، لرزش در سرعت‌های بالا است که می‌تواند ناشی از این موارد باشد:

 بالانس نبودن چرخ‌ها

عدم تعادل در چرخ‌ها، باعث ایجاد فشار نامتعادل بر روی چرخ‌ها شده و با افزایش سرعت خودرو، راننده احساس لرزش در فرمان خودرو و در موارد شدیدتر حتی احساس لرزش در کابین خودرو را خواهد داشت.

2. خرابی بلبرینگ‌ها

 خرابی بلبرینگ‌های یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند لرزش فرمان خودرو را در پی داشته باشد. خرابی بلبرینگ‌ها عمدتا صدای خاصی دارد و خود شما نیز شاید بتوانید این موضوع را تشخیص دهید.

3. تنظیم نبودن فرمان

 تنظیم بودن فرمان به معنای برابر بودن اندازه دهانه جلو و عقب چرخ‌ها است. فارغ از لرزش فرمان، بهتر است حداقل سالی یکبار تنظیم فرمان انجام دهید چرا که عدم میزان بودن فرمان می‌تواند خرابی‌های جدی‌تر را به وجود آورده و هزینه‌های گزافی را به شما تحمیل کند.

4. خرابی میل تعادل

 همانطور که از اسم این قطعه بر می‌آید وظیفه ایجاد تعادل را بر عهده داشته و جهت تقسیم نیرو بین چرخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقسیم نامتعادل نیرو بین چرخ‌ها، علاوه بر فرسایش نامتعادل چرخ‌ها باعث ایجاد لرزش در فرمان می‌شود.

5. خرابی کمک‌فنرها

 کمک‌فنرها یکی از حیاتی‌ترین قطعات سیستم تعلیق بوده و مانند خط مقدم در جهت گرفتن دست‌اندازها و ناهمواری‌های جاده عمل می‌کنند. خرابی یا فرسودگی کمک‌فنرها، باعث انتقال لرزش‌های جاده به سیستم فرمان و در نهایت غربیلک فرمان می‌شود.

6. خرابی میل فرمان

میل فرمان معیوب، منجر به سایش نامتعادل چرخ‌ها و در نتیجه، نبود تعادل در چرخ‌ها می‌شود. عدم تعادل در چرخ‌ها نیز، لرزش فرمان را در پی دارد. شایان ذکر است خرابی میل فرمان حتی می‌تواند باعث بریدن فرمان نیز بشود.

7. شل بودن اتصالات چرخ‌ها

 گاهی شل بودن پیچ‌های چرخ و سایر اتصالات باعث لرزش فرمان می‌شود که یا یک آچارکشی این موضوع قابل رفع است.

8. خرابی سیبک

 سیبک یک کره فلزی به همراه یک بازو است که فرمانپذیری خودرو، تا حدود زیادی به عملکرد آن وابسته است؛ در واقع، چرخش فرمان از طریق سیبک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. چنانچه سیبک خراب شده و یا دارای لقی بیش از حد باشد؛ می‌تواند منجر به لرزش فرمان شود.

9. خرابی شاسی خودرو

چنانچه شاسی خودرو به هر دلیلی (اغلب تصادف) دچار مشکل شده باشد این مشکلات صرفا منتهی به شاسی نبوده بلکه باعث معیوب شدن جلوبندی و سیستم تعلیق نیز می‌شوند. جلوبندی و از جمله سیستم تعلیق ارتباط تنگاتنگی با سیستم فرمان دارد و خرابی آن مشکلاتی را در سیستم فرمان به وجود خواهد آورد که یکی از این مشکلات لرزش در فرمان خودرو است.

منبع: Emekanisian

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است