قطعات خودرو

گرم کن صندلی خودرو چگونه کار می کند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، هنگام خرید خودروی جدید، صندلی‌های گرم‌شونده معمولاً ضروری به نظر نمی‌رسند؛ اما اگر یک رفت‌وآمد صبحگاهی مخصوصاً در یخ‌بندان داشته باشید، احساس می‌کنید که نمی‌توانید بدون صندلی گرم شونده زندگی کنید.

 

 

با توجه به این‌که بخش اعظم استرالیا با زمستان سرد دست و پنجه نرم می‌کند، این فناوری خاص در خودرو یک موهبت الهی به اثبات رسیده است.

 

 

اما گشت و گذاری سریع در عبارات جستجوی گوگل ثابت می‌کند که دانش ما درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد واقعی صندلی های گرم شونده در خودروها تا حدودی محدود است.

 

 

فراتر از «فرد دکمه را می‌زند، صندلی داغ می‌شود»، چیز زیادی درباره‌ی جادوی گرمکن‌هایی که از سال ۱۹۶۶ به خودروها زیبایی بخشیده‌اند، مشخص نیست. بنابراین، از برخی کارشناسان خواستیم که به سؤالات درباره صندلی گرم شونده پاسخ دهند.

 

 

آیا صندلی گرم شونده می‌تواند شما را بسوزاند؟

ممکن است، اما رایج نیست. گزارش‌هایی از حوادثی در خارج از استرالیا گزارش شده است که در آن رانندگان توسط صندلی‌های گرم‌شونده خودرویشان سوخته‌اند، اما این موارد معمولاً شامل رانندگان مبتلا به پاراپلژی یا سایر اشکال کاهش حس می‌شود.

 

 

اخیراً رسانه‌های ایالات متحده گزارش دادند که صندلی گرم شونده معیوب در بی‌ام‌و X5 مدل ۲۰۱۳ بیش از حد گرم شده و سوراخی در صندلی ایجاد کرده و باعث آسیب‌دیدگی یک پسر بچه ۶ ساله شده است.

 

 

صندلی گرم شونده گرمکن صندلی / heated seats سوزش

با این حال، به گفته‌ی سخنگوی کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا، در ۱۲ ماه گذشته هیچ مشکل ایمنی محلی درباره‌ی صندلی های گرم شونده خودروها گزارش نشده است.

 

 

متیو گواستلا، مکانیک باتجربه و از طرفداران خودرو به درایو گفت که هنوز با مشکلی مربوط به صندلی گرم شونده ساخت کارخانه سازنده خودرو مواجه نشده است.

 

 

گواستلا گفت:

در میان همه چیزهایی که در خودروها تعمیر کرده‌ام، صندلی‌های گرم‌شونده وجود نداشته است.

 

آیا صندلی گرم شونده برای سلامتی شما مضر است؟

برخی از سوالاتی که در گوگل درباره صندلی های گرم شونده مطرح می‌شود، به برخی از مشکلات سلامتی نسبتاً متضاد مربوط می‌شود؛ آیا صندلی‌های گرم شونده باعث ناباروری، عفونت‌های قارچی یا هموروئید می‌شوند؟

 

 

خوشبختانه، این بیشتر موضوع افسانه‌های شهری است؛ اگرچه به طور بالقوه ارتباط بسیار کمی بین صندلی های گرم شونده و تولید اسپرم مردانه وجود دارد.

 

 

دکتر پیتر تمپل اسمیت، پژوهشگر ارشد دپارتمان تحقیقاتی و مامایی و زنان در دانشگاه موناش، به Drive گفت:

دما مشکل اصلی است؛ اگر کمتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد باشد، بعید است که گرما بر فعالیت اسپرم‌زایی تأثیر بگذارد و با باروری تداخل داشته باشد، به‌ویژه برای قرار گرفتن کوتاه‌مدت در معرض حرارت.

اخیراً مقاله‌ای در مورد اثرات سونا بر تولید اسپرم وجود دارد که اثر گذرا را نشان می‌دهد. استفاده منظم از سونا باعث کاهش فعالیت اسپرم‌زایی و زنده ماندن اسپرم می‌شود… اما به محض این‌که استفاده به طور قابل توجهی کاهش یافت یا متوقف شد، اسپرم‌زایی طبیعی بعد از حدود ۶۰ روز از سر گرفته شد.

 

 

صندلی گرم شونده گرمکن صندلی / heated seats روکش

دکتر تمپل اسمیت درباره‌ی ارتباط بین صندلی گرم شده و باروری زنان، گفت که «بعید است تاثیری داشته باشد». تمپل اسمیت گفت:

 

 

سیستم تناسلی زنان [همیشه] در معرض دمای طبیعی بدن قرار دارد و در آن دما کار می‌کند، بنابراین صندلی گرم‌شونده در خودرو باید دمایی تولید کند که بعید است دمای بدن را افزایش دهد (فرضیه من).

یکی دیگر از مشکلات بهداشتی شناخته شده و ثبت شده، «سندرم پوست برشته» است، به طوری که متخصصان پوست در ایالات متحده به رویترز از جوش‌هایی می‌گویند که ممکن است پس از قرار گرفتن طولانی‌مدت در صندلی‌های گرم شونده ایجاد شود. چنین چیزی جدی نیست و درمان آن صرفاً اجتناب از صندلی گرم شونده است.

 

 

صندلی گرم شونده در خودرو چه زمانی اختراع شد؟

در حالی که ولوو می‌تواند ادعای کمربند ایمنی سه نقطه‌ای را داشته باشد، ما باید از جنرال موتورز یا کارمندان این شرکت برای گرم کردن صندلی‌ها تشکر کنیم. در سال ۱۹۵۱، رابرت ال. بالارد، مهندس جنرال موتورز حق اختراع «گرمکن صندلی خودرو» را به ثبت رساند.

 

 

با وجود اختراع اولیه گرمکن صندلی خودرو، ۱۵ سال طول کشید تا این فناوری در اولین خودروی تولیدی یعنی کادیلاک فلیت‌وود ۱۹۶۶ ظاهر شود، که دارای گرمکن صندلی‌های جلو به صورت اختیاری با قیمتا ۷۸/۹۵ دلار بود (بیش از ۱،۰۰۰ دلار استرالیا طبق نرخ کنونی ارز و با توجه به نرخ تورم).

 

 

کادیلاک فلیتوود

اولین باری که آن‌ها به عنوان قابلیت استاندارد ظاهر شدند در مدل‌های ۱۹۷۲ ساب ۹۹، ۹۶ و ۹۵ بود؛ جایی که با آغاز احتراق پیشرانه خودروها و زمانی که دمای کابین زیر ۵۷ درجه فارنهایت یا تقریباً ۱۴ درجه سانتیگراد بود، فعال شدند. به نوبه‌ی خود، یک ترموستات تشخیص می‌دهد که دمای صندلی به ۸۲ درجه فارنهایت (۲۷/۷ درجه سانتیگراد) می‌رسد و عملکرد سیستم خود به خود خاموش می‌شود.

 

 

کتابچه راهنمای ساب ۹۹ حتی صندلی سرد را به عنوان «خطر پزشکی و همچنین ناراحت‌کننده» توصیف کرده است.

 

 

دمای کارکردی گرمکن صندلی چقدر است؟

وب‌سایت Drive قبلاً تحقیقات بسیار علمی خود را درباره‌ی دمای صندلی های گرم شونده انجام داده است و با استفاده از دماسنج، گرمای صندلی‌ها را در سوبارو WRX مدل ۲۰۲۲ آزمایش کرد. یافته‌های ما نشان می‌دهد که گرمکن صندلی‌ها در محدوده‌ای بین ۳۰ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد کار می‌کنند. با این حال، واداشتن خودروسازان برای افشای دماهای خاص کمی چالش‌برانگیزتر بود.

 

 

سخنگوی بخش تحقیق و توسعه شرکت مزدا به درایو گفت:

ما اطلاعات مربوط به دما را فاش نمی‌کنیم. دماها بسته به شرایط متفاوت است.

تنها اطلاعاتی که آن‌ها ارائه کردند، مربوط به تنظیمات فردی گرمکن صندلی در خودروهای مزدا بود که به شرح زیر عمل می‌کند:

 

 

زیاد: در محیط با دمای پایین به سرعت گرم می‌شود و گرمای کافی برای سرنشین فراهم می‌کند

 

متوسط: گرمای متوسط ​​را فراهم می‌کند

 

کم: راحتی را با دمای متعادل فراهم می‌کند

 

 

سخنگوی مزدا اضافه کرد که هیچ دو برند خودرویی شبیه هم نیستند و توضیح داد:

ما فکر می‌کنیم هر شرکتی روش منحصربفرد خود را در مورد تنظیمات دمایی که برای صندلی‌های خود ایجاد می‌کند، دارد.

صندلی گرم شونده گرمکن صندلی / heated seats آتش

در همین حال، ویوین براندو، سخنگوی فناوری خودرو در مرسدس بنز، به طور مشابه در مورد دمای خاص مبهم صحبت کرد، اما موارد زیر را توضیح داد:

 

 

صندلی راننده و همچنین صندلی‌های سرنشین جلو و عقب مجهز به گرمکن صندلی سه مرحله‌ای است که می‌تواند به صورت دستی از طریق پنل کنترل درها فعال شود. بسته به دمای اطراف، گرمایش صندلی به دمای فردی می‌رسد. هدف نهایی، گرمای مطبوع و دلپذیر برای سرنشینان است.

 

 

به طور خلاصه، به نظر می‌رسد که سیستم گرمایش صندلی برای محاسبه گرمای ایده‌آل مورد نیاز، هم تنظیمات فردی انتخاب شده توسط راننده و هم دمای محیط را در نظر می‌گیرد.

 

 

 

آیا صندلی گرم شونده باید چرمی باشد؟

خیر؛ به گفته‌ی کارشناسان، گرمکن صندلی با صندلی‌های پارچه‌ای یا چرمی به خوبی کار می‌کند. سخنگوی مزدا به درایو گفت:

گرمکن‌های صندلی مزدا برای رسیدن به دمای مورد نظر کنترل می‌شوند، صرف‌نظر از این‌که از چه موادی در صندلی استفاده شود.

در حالی که مهندسان مرسدس بنز مجبور نیستند با صندلی‌های پارچه‌ای مخالفت کنند، سیستم‌های استاندارد آن‌ها در تمام تیپ‌های خودروها کار می‌کنند.

 

 

براندو گفت:

گرمکن استاندارد صندلی به صورت جداگانه برای هر گروه مواد مناسب است. پکیج گرمای راحتی [که برای گرم کردن سایر عناصر داخلی مانند دسته‌های کنسول مرکزی و درهای جلو و همچنین پنل‌های وسط در کار می‌کند] برای صندلی‌های چرمی مناسب است. این شامل گرم‌کن صندلی‌ها می‌شود که بسته به دمای محیط و دمای صندلی، به سرعت واکنش نشان می‌دهد.

 

آیا صندلی گرم شونده خیس می شود؟

به طور خلاصه: نه واقعا.

صندلی گرم شونده گرمکن صندلی / heated seats آب

گواستلا گفت:

من فقط شنیده‌ام که مردم بطری آب خود را روی صندلی گرم شونده کارخانه‌ای می‌ریزند و در آن مشکلی ایجاد نمی‌کند و به مشتری‌ها گفتم فقط آن را با حوله پاک کنند. این موضوع هیچ مشکلی ایجاد نکرد، اما به این معنی نیست که ریختن آب کاملا بدون اثر نمی‌شود. گزینه‌های چرمی ممکن است کمی بهتر آب را دفع کنند، اما مواد پارچه‌ای ممکن است آن را جذب کنند.

توصیه رسمی گواستلا این بود که جانب احتیاط رعایت شود. اگر اتفاقاً صندلی‌های گرم‌ شونده خودرو را خیس کردید، تا زمانی که نمی‌توانید به مکانیک یا نمایندگی‌ها مراجعه کرده و از نظر ایمنی آن‌ها را بررسی کنید، باید از استفاده از آن‌ها خودداری شود.

 

آیا می توان صندلی گرم شونده دست دوم خریداری کرد؟

شما می‌توانید صندلی‌های گرم شونده دست دوم برای خودروها خریداری کنید، اما لزوماً به این معنا نیست که باید حتما چنین کاری را انجام دهید. حداقل باید با احتیاط پیش بروید.

 

گواستلا گفت:

گرمکن صندلی دست دوم وجود دارد که مانند روکش صندلی روی آن قرار می‌گیرد و به پریز ۱۲ ولتی خودرو وصل می‌شود. البته بررسی کنید که با سیستم برق‌کشی کارخانه تداخل نداشته و سازگار با کیسه هوا باشد. من همچنین شنیده‌ام که مغازه‌های تزئیناتی آن‌ها را زیر تودوزی نصب می‌کنند؛ من از جزئیات آن اطلاعی ندارم، اما نگرانی من این است که چگونه با مواد صندلی واکنش نشان می‌دهد. به‌علاوه بسیاری از صندلی‌ها دارای کیسه هوا هستند و سپس این موضوع به مسئله ADR (قوانین طراحی استرالیا) تبدیل می‌شود. مسئله‌ی دیگر این‌که ممکن است استفاده از گرمکن صندلی دست دوم، بار الکتریکی اضافی روی سیستم خودرو ایجاد کنید، بنابراین ممکن است فیوز منفجر شود.

صندلی های گرم شونده بی ام و / BMW heated seats

سازندگان معمولاً به مشتریان توصیه می‌کنند از نصب صندلی‌های گرم شونده دست دوم در خودروهایشان خودداری کنند. سخنگوی شرکت مزدا در این زمینه گفت:

 

 

مزدا به طراحی صندلی‌های خود برای ارائه موقعیت رانندگی بهینه به رانندگان افتخار می‌کند. نصب صندلی گرم شونده دست دوم این موقعیت رانندگی را به خطر می‌اندازد. بنابراین، ما نمی‌توانیم و توصیه نمی‌کنیم صندلی دست دوم نصب شود. صندلی گرم شونده مزدا با در نظر گرفتن شرایط گرمکن‌ صندلی‌ دست دوم طراحی و ساخته نشده‌ است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است