قطعات خودرو

آشنایی با کامیونت فوتون M4، محصول جدید سایپا دیزل

قطعات خودرو – شرکت سایپا دیزل در پنجمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک در کنار نمایش دو اتوبوس برقی و دیزلی خود از برند اسکای‌ول، کامیونت جدید خود را نیز به نمایش گذاشت. این کامیونت که فوتون M4 نام دارد با طول 6920، عرص کابین 2136 و طول انتهای کابین تا انتهای شاسی 4790 میلی‌متر قرار است به بازار خودروهای تجاری سبک کشور به عنوان رقیبی تازه نفس وارد شود. یکی از ویژگی‌های این کامیونت برخورداری از فضای خواب در پشت صندلی راننده و سرنشین است که البته از نگاه برخی رانندگان این آپشن باعث می‌شود از فضای آزاد شاسی خودرو برای نصب کفی، اتاق بار یا یخچال کاسته شود.

در بخش قوای فنی، کامیونت فوتون M4 به پیشرانه کامینز مجهز شده است. این پیشرانه از نوع 4 سیلندر خطی 3.8 لیتری دیزلی همراه با توربوشارژر و اینترکولر است و با کد ISF 3.8 s 5154 شناسایی می‌شود. این پیشرانه توانایی تولید 155 اسب بخار قدرت در دور 2600 و بیشینه گشتاور 500 نیوتن متر در محدوده 1200 تا 1900 دور در دقیقه را دارا بوده و با جعبه دنده 6 سرعته ZF6S558 ساخت شرکت ZF به همراه کلاچ تک صفحه‌ای با عملگر هیدرولیکی و سیستم تعویض دنده کابلی همراه شده است.

در کاتالوگ رسمی کامیونت فوتون M4 که توسط سایپا دیزل منتشر شده، جرم خالص این خودرو بدون اتاق بار حدود 3 تن (2975 کیلوگرم) و مجموعه جرم ناخالص مجاز آن نیز 8.5 تن اعلام شده است که این مساله نشان می‌دهد کامیونت فوتون M4 حدودا توانایی حمل 5.5 تن بار را دارا است.

محور جلوی کامیونت فوتون M4 از نوع فورج شده با مقطع I شکل (آی شکل) با توانایی تحمل بیشینه جرم 3000 کیلوگرم و در عقب نیز از نوع تک محور با توانایی تحمل جرم 6000 کیلوگرم است. فوتون در طراحی این کامیونت برای محور جلو از سیستم تعلیق فنر پارابولیک به همراه میله موج‌گیر و در محور عقب از فنر تخت چند لایه‌ای به همراه میله موج‌گیر استفاده کرده است. سیستم ترمز دیسکی در محور جلو به همراه مدار مجزای نیوماتیک برای محجور جلو و عقب، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز موتور (خفه کن موتور) و سیستم فرمان هیدرولیکی از دیگر ویژگی‌های کامیونت فوتون M4 به شمار می‌رود.

کامیونت فوتون M4 همچنین دارای رینگ‌های 17.5 اینچی، مخزن سوخت آلومینیومی 200 لیتری، مخزن Ad-Blue پلاستیکی 14 لیتری و دو عدد باتری 12 ولت 100 آمپر ساعتی است.

در بخش تجهیزات نیز کامیونت فوتون M4 به امکاناتی چون تنظیم 4 جهته صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع، تاخوگراف، صندلی دو نفره شاگرد، سیستم صوتی، گاز دستی، جک هیدورلیکی، دنده پنج، قلاب یدک کش، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، شیشه بالابرهای برقی، جعبه ابزار کنار شاسی و … مجهز شده است.

سایپا دیزل هنوز به طور دقیق قیمت و زمان فروش کامیونت فوتون M4 را اعلام نکرده است اما این کامیونت را باید با توجه به شباهت و نزدیکی قوای فنی، یکی از رقبای سر سخت برای کامیونت فورس بهمن دیزل دانست.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است