قطعات خودرو

امکان داخلی سازی 80 درصد قطعات خودرو وجود دارد

داخلی سازی همه قطعات خودرو حتی اگر از نظر توان تولیدی امکان پذیر باشد؛ برای کشوری با 80 میلیون نفر جمعیت تنها در صورتی صرفه اقتصادی دارد که از هر نوع خودرو حداقل یکصد هزار دستگاه تولید یا وارد گردد.

به گزارش روابط عمومی ستاد برگزاری نمایشگاه « اتومکانیک سپاس» فردا نخستین دوره این نمایشگاه با حمایت 19 اتحادیه و انجمن خودرویی در سالن نمایشگاهی هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این نمایشگاه تاکید بر توجه به استفاده از قطعات با کیفیت داخلی و کالاهای دارای اصالت و شناسنامه دار است. اتحادیه ها و انجمن های حامی و برگزار کننده نمایشگاه حمایت از سرمایه های ملی را مسئولیت ذینفعان زنجیره ارزش در صنعت خودرو می دانند.

در بیش از پنج دهه که در کشور خودروسازی انجام شده است؛ دولت ها با دخالت و تصدی گری، بجای سیاست گذاری، نظارت و ایجاد زیر ساخت تولید محور، مانع از توسعه و تعمیق صنعت خودروسازی شده اند. حتی حمایت های که در برهه های مختلف از این صنعت شده است حاصل چندان درخشانی برای کشور نداشته است. علت را شاید بتوان  در واگرایی ذینفعان بخش خصوصی در صنعت خودرو جستجو کرد.

به گفته حسن بشارت نیا رئیس ستاد برگزاری نخستین نمایشگاه «اتومکانیک سپاس» هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه ایجاد تشکلی فراگیر در سطح ملی با حضور تمام ذینفعان عرصه تولید ، تامین ، توزیع و خدمات خودرویی است.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه «اتومکانیک سپاس» تاکید کرد این تشکل که بزرگترین تشکل صنفی – صنعتی کشور خواهد بود می تواند موجب همگرایی، تعامل ، تنظیم و ثبات در تولید قطعات خودرو ، عرضه مناسب و ارائه خدمات مطلوب تعمیرگاهی به مصرف کنندگان نهایی گردد.

حسن بشارت نیا در ادامه سخنان خود افزود: در بخش بازار لوازم یدکی کشور امکان حمایت از کالای با کیفیت ایرانی و جایگزینی آن با واردات وجود دارد حتی ما می توانیم به صادرات قطعات یدکی برای خودروهای غیر ایرانی نیز فکر کنیم اما شرط اول آن همگرایی بین تولید کننده، بازرگان، توزیع کننده و ارائه دهندگان خدمات تعمیرگاهی و نگهداری خودرو است.

وی افزود: هرکالایی که مصرف کننده از آن رضایت داشته باشد، به طور طبیعی سهم بیشتری از بازار را خواهد گرفت اما اگر تولید کننده ارتباطش با بازار و تعمیرکنندگان به صورت نظامند برقرار نباشد نمی تواند به سمت بهینه سازی قطعات پیش برود و این موجب تضعیف نشان های تجاری ایرانی است.

حسن بشارت نیا رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه «اتومکانیک سپاس» تاکید کرد بازار لوازم یدکی آمادگی دارد با تولید کننده ایرانی نهایت همکاری را داشته باشد اما وقتی بعضی خودروها تیراژ های کمتر از یکصد هزار دستگاه دارند؛ تولید قطعات یدکی صرفه اقتصادی ندارد. اگر دولت می خواهد واردات خودرو را آزاد کند حتما باید کف واردات هر نوع خودرو را یک صد هزار دستگاه قرار دهد. خودرو سازان ایرانی نیز می توانند با تعریف برنامه مشارکت در تولید خودرو برای هر نوع خودرو حداقل شمارگان یعنی یک صدهزار دستگاه را رعایت کنند. در این صورت تولیدکننده می تواند قالب سازی کند و به تامین بازار قطعات خودرو مبادرت کند.

گفتنی است اولین نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»  ساعت 3 بعداز ظهر روز چهارشنبه 8 تیرماه افتتاح خواهد شد و تا روز 11 تیرماه هر روز از ساعت 15 تا 22 برای بازدید عمومی دایر خواهد بود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است