قطعات خودرو

تعاونی زنجیره تامین، توزیع و خدمات تشکیل شد

نشست پیش مجمع تعاونی زنجیره تامین، توزیع قطعات و خدمات خودرویی

به گزارش قطعات خودرو روز دوشنبه 15 آذرماه 1400 گروه نواندیشان و پیشکسوتان پیرو جلسه‌ای که در هتل فردوسی با حضور اعضای صنف لوازم یدکی در 24 آبان تشکیل شده بود و در آن پیشنهاد شکل‌گیری تعاونی بزرگی با حضور تولیدکنندگان، تامین کنندگان، توزیع کنندگان و خدمات خودرویی داده بودند، جلسه‌ای تشکیل داد و پیش از آن خلاصه‌ای از اهداف این تعاونی را برای اعضای خود ارسال کرد.

خلاصه پیش‌نویس اساسنامه تعاونی زنجیره تامین، توزیع قطعات و خدمات خودرویی بدین شرح است:

اهداف:

1. ایجاد صندوق مشترک به منظور تجمیع سرمایه‌های صنایع و صنوف خودرویی تا بتوانیم از زنجیره تامین، توزیع و خدمات برای توسعه بازار و تعمیق داخلی سازی حمایت کنیم.

2. ایجاد همگرایی و همافزایی برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های مالی و معنوی صنایع و صنوف خودرویی (ایجاد توانایی برای حضور در سطوح تصمیم‌سازی در مباحث کلان اقتصادی و حاکمیتی)

3. مدیریت بازار داخلی و صادراتی (توسعه آن) به منظور دستاوردهای فعالان بخش خصوصی و صنوف

4. تغییر وضعیت صنایع و صنوف خودرویی از پراکندگی و سنتی بودن به شرایط متناسب با حال و آینده و اتصال هوشمند و هدفمند زنجیره تامین، توزیع و خدمات

برنامه‌ها:

1. ایجاد دیتابیس فعالین صنایع و صنوف خودرویی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و تشکلهای مربوطه )برای استفاده و بهره‌مندی اعضا از امکانات یکدیگر تا زنجیره قوی تامین، توزیع و خدمات(

2. ایجاد ارتباط مستمر با همه فعالان علاقمند به کار مشترک از طریق ایجاد سایت، کانال تلگرامی و دبیرخانه دائمی گروه نواندیشان و پیشکسوتان

3. ایجاد درگاه مشترک فروش بین همه فعالان صنایع و صنوف خودرویی برای معاملات درون و بیرون گروهی (سایت و اپلیکیشن)

خلاصه اساسنامه:

1. موضوع فعالیت: شامل فعالیتهای تولیدی، بازرگانی، توزیعی، خدماتی و رفاهی مجاز در صنایع و صنوف خودرویی به عنوان فعالیت اصلی و مبادرت به تهیه، تامین، تولید و خرید و فروش مواد اولیه، تحقیقات، ایجاد آزمایشگاههای تخصصی، دایر نمودن آموزشگاه فنی و حرفه‌ای، فعالیتهای عمرانی، ساخت مسکن و ایجاد تعاونی مصرف

2. گستره فعالیت شرکت تعاونی سراسری(تمام کشور)است.

3. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی با تابعیت ایرانی حق خرید سهام و عضویت در این تعاونی به میزان حداقل یک سهم و حداکثر 15درصد کل سهام را دارند.

4. توسعه فناوری و استفاده از موقعیتهای تولیدی و توزیعی و خدماتی در بسترهای فیزیکی و برخط

5. صادرات و مشارکت با شرکای خارجی وفق مقررات مربوطه

6. مدت تعاونی از زمان تاسیس نامحدود است

7. تغییر مفاد اساسنامه، کاهش یا افزایش موضوع فعالیت شرکت تعاونی، انتخاب یا عزل هیات مدیره در اختیار مجمع عمومی است.

8. شرح وظایف و مسئولیتهای هیات مدیره، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره توسط مجمع عمومی تعیین میگردد.

9. افزایش یا کاهش اختیارات هیات مدیره در اختیار مجمع عمومی است

10. انتخاب مدیرعامل و رئیس هیات مدیره توسط هیات مدیره صورت میگیرد

11. در پایان هر سال سود قابل تقسیم حاصل از فعالیتهای تعاونی بین اعضا تقسیم میگردد

12. در صورت انحلال شرکت تعاونی تمامی داراییهای منقول و غیرمنقول آن پس از پرداخت دیون بین اعضا تقسیم میشود مگر مواردی

که از طرف دولت یا اشخاص حقیقی یا حقوقی ثالث به صورت خاص در اختیار تعاونی قرار گرفته است.

تعاونی زنجیره تامین، توزیع قطعات و خدمات خودرویی نسبتی با اتحادیه و هیچ تشکل دیگری ندارد

در این جلسه که مسجد سراج الملک برگزار شد؛ پس از قرائت قرآن توسط آقای سید امیر نواب کاشانی از اعضای گروه نواندیشان و پیش‌کسوتان، آقای سید احمد حسینی با خیر مقدم به حضار به تشریح نسبت این تعاونی با اتحادیه و گروه‌ها و جناح‌های درون صنف لوازم یدکی پرداخت و گفت: « اساس فعالیت این تعاونی هیچ نسبتی با اتحادیه نداشته و هدف اصلی آن ارتقا کسب و کار فعالان صنف لوازم یدکی و همچنین اتصال و ایجاد زنجیره تامین، توزیع و خدمات در صنف خودرویی است.» 

این وکیل حقوقی در صنف لوازم یدکی ادامه داد: «اصلی‌ترین موضوع در این حوزه رسیدن به اهداف فراجناحی این تعاونی است و این تعاونی متعلق به هیچ دسته و گروهی نیست و حضور مشارکت همه در این تعاونی در نهایت به نفع اعضای آن، صنف لوازم یدکی و سهم بازار آن خواهد بود.»

حسن بشارت نیا: سهم بازار چراغ برق هر روز در حال از بین رفتن است

در ادامه این جلسه حسن بشارت‌نیا مسئول ستاد اجرایی گروه نواندیشان و پیش‌کسوتان با تشریح اهداف و توضیح خلاصه اساسنامه و شرایط روند ثبت قانونی شرکت تعاونی تامین، توزیع قطعات و خدمات خودرویی گفت: «تشکیل این تعاونی در راستای ایجاد یکپارچگی در صنوف و صنایع خودرویی و همچنین توسعه بازار افراد با حفظ شخصیت مستقل آن‌ها و حضور در عرصه‌های جدید با ایجاد سرمایه جمعی و استفاده از فناوری‌های به‌روز و کار علمی و تخصصی تشکیل خواهد شد و هدف اصلی آن ایجاد زنجیره تامین، توزیع قطعات و خدمات خودرویی است. »

حسن بشارت‌نیا در ادامه با اشاره به شرایط بازار لوازم یدکی گفت: «اگر امروز اعضای صنف لوازم یدکی و صنوف خودرویی کار عملی و جامعی را انجام ندهند، هر روز سهم بیشتری از بازار را نسبت به گذشته از دست خواهند داد.»

وی هدف‌گذاری شرکت‌های بزرگ برای بازار لوازم یدکی را تهدیدی برای این بازار خواند و ادامه داد: «صنف لوازم یدکی برای حفظ سهم بازار خود نیازمند است تولیدکننده و خدمات دهنده را نیز در کنار خود داشته تا بتواند با ایجاد زنجیره تامین رقیب خوبی برای شرکت‌های بزرگ باشد.»

مسئول ستاد اجرایی گروه نواندیشان و پیشکسوتان با تشریح اهداف این تعاونی گفت: «برنامه‌های این تعاونی در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پس از ثبت نهایی تدوین شده و در اولین جلسه مجمع عمومی در اختیار اعضا قرار خواهد گرفت و کار عملیات تعاونی بعد از ثبت رسمی و تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی و انتخاب هیات مدیره شروع خواهد شد.»

 انتخاب هیات موسس و کناره‌گیری سخاوتمندانه طباطبایی به نفع پایدار

در ادامه جلسه از حضار خواسته شد تا برای عضویت در هیات موسس تعاونی نامزد شده و از میان حضار آقایان 16 نفر نامزد شدند که در نهایت آقایان علی اکبر بخشی، غلامحسین حمزه، سید احمد حسینی، حسن بشارت‌نیا، علی مدل، سید امیرنواب کاشانی و عباس پایدار انتخاب شدند.

گفتنی است در این جلسه آقایان طباطبایی و پایدار با آرای مساوی بودند که آقای طباطبایی با توجه به اینکه یکی از بانیان اصلی گروه نواندیشان و پیش‌کسوتان بود به نفع آقای پایدار از اتحادیه غرب کناره‌گیری کرد تا آن‌ها نیز در این تعاونی و هیات موسس آن سهیم باشند و به روندهای مرسوم اینچنینی عمل نشد.

در پایان جلسه نیز بیش از 135 سهم در پذیره‌نویسی خریداری شد که بنا بر روند معمول ثبت تعاونی پیش‌پرداختی دریافت و تا پایان کارهای قانونی نیز نسبت به روند تکمیل مبلغ ارزش سهام اقدام خواهد شد.

از افراد شاخصی که در این جلسه حضور داشتند می‌توان به آقایان بخشی، دخانچی، ترکاشوند، حمزه، مدل، حسینی، طباطبایی، پایدار، شهیدی، پناهی‌پور، گنجیان، سبزیان، غفوری، نیک آئین و جمع دیگری از فعالین صنف لوازم یدکی اشاره کرد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است