قطعات خودرو

اولین تست و بررسی از مرسدس بنز G کلاس برقی EQG جدید

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، بیش از یک سال به تولید انبوه EQG باقی مانده اما تک‌نمونه‌های ساخته شده، تحسین کارشناسان را برانگیخته است. اولین G کلاس الکتریکی، نه‌تنها قدرتمند و پرشتاب عمل می‌کند؛ قابلیت‌های بسیار خوب برای رانندگی خارج جاده دارد.

 

مرسدس G کلاس، یکی از بهترین خودروهای مناسب طبیعت‌گردی در دنیا است. این مدل برای شرکت سازنده، اهمیت ویژه دارد چراکه از نظر طراحی، عملکرد فنی و نوع مشتریان، بسیار متفاوت از دیگر محصولات مرسدس بنز محسوب می‌شود. چنین شرایطی، پروژه‌ی تولید G کلاس با پیشرانه‌ی تمام برقی را با چالش مواجه می‌کند.

 

تولید انبوه EQG احتمالا در سال ۲۰۲۴ شروع می‌شود. برنامه‌ی فروش جهانی این خودرو هنوز قطعی نیست و امکان توقف پروژه وجود دارد. ظاهرا چالش‌های فنی در فرایند ساخت EQG پرتعداد هستند و طبیعتا مرسدس بنز به شعار مشهور خود؛ The best or nothing  پایبند است.

 

نسخه‌ی پیش‌تولید EQG که برای تست و بررسی در اختیار کارشناسان قرار گرفته، ۴ موتور مجزا برای ۴ چرخ دارد. مجموع قدرت تولیدی، ۶۵۰ تا ۶۷۰ اسب بخار است. شرکت سازنده گشتاور نهایی EQG را اعلام نکرده اما وزن خالص در حدود ۳۰۰۰ کیلوگرم را تایید می‌کند.

مرسدس بنز EQG پروتوتایپ

مدل پروتوتایپ، گیربکس تک سرعته دارد و در زمان ۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. برای EQG، باتری ۱۰۸ کیلووات ساعت و توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتر ارائه شده است.

 

بررسی فنی و آزمایش رانندگی مرسدس بنز EQG

یکی از جالب‌ترین توانایی‌های G کلاس برقی که مختص شاسی‌بلندهای چهارموتوره مثل ریویان محسوب می‌شود، قابلیت گردش ۳۶۰ درجا بدون تغییر مکان است. این حرکت اصطلاحا به نام گردش تانک (Tank Turn) شهرت دارد و برای مرسدس بنز، G Turn نام‌گذاری شده.

 

دیگر نکته‌ی جالب EQG، طراحی ظاهری با ابعاد و شکل کاملا مشابه G کلاس بنزینی است. سبک چراغ‌های جلو، درهای ورود به کابین و درپوش صندوق این خودروها، تفاوتی ندارند. حتی محل نصب چرخ زاپاس نیز ساختار سنتی خود را حفظ کرده است.

مرسدس بنز EQG پروتوتایپ

سیستم تعلیق و فنربندی EQG با G63 تفاوت اساسی دارد. مدل برقی با چهار محرکت الکتریکی مستقل، توانایی بهتری برای تغییر جهت چرخ‌ها و گذر از مسیرهای پردست‌انداز فراهم می‌کند. سیستم EDU یا Electric Drive Unit مخصوص EQG طراحی شده تا هماهنگی چهار چرخ را انجام دهد. گشتاور بسیار بالا در لحظه فشار بر پدال، تولید می‌شود و گیربکس تک سرعته (دو سرعته جلو و عقب)، حرکت با سرعت پایین یا شتاب‌گیری سریع را بهتر از G واگن بنزینی انجام می‌دهد. برای EQG، هر محرک گیربکس جداگانه دارد و می‌تواند دو جهت گردش (جلو و عقب) داشته باشد.

مرسدس بنز EQG پروتوتایپ

تنها نکته‌ی منفی که هنوز در EQG وجود دارد؛ شتاب‌گیری کند در مقایسه با G63 است. این شرایط به دلیل وزن ۳ هزار کیلوگرمی به‌وجود آمده؛ اما برای رانندگی آفرود و صعود از شیب‌های تند، مشکلی ایجاد نمی‌کند. مرسدس بنز EQG طبیعتا فاقد قفل دیفرانسیل است اما به کمک فناوری‌های الکترونیک، هرچرخ و موتور متصل به آن‌را، تحت کنترل دارد.

Mercedes-Benz EQG دور تانکی

 

اندک افرادی که موفق به رانندگی با EQG شده‌اند، راحتی سرنشینان و عملکرد عالی سیستم تعلیق، هنگام گذر از مسیرهای سخت خارج جاده را تحسین کرده‌اند. هماهنگی چهار موتور توسط هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای شبیه‌ساز مرسدس بنز، به خوبی برای EQG مدیریت شده است. ظاهرا مهم‌ترین کمبود خودرو، فقدان صدای حاصل از پیشرانه‌ی بنزینی خواهد بود؛ اما در عوض، مزیت‌های جالب مثل قابلیت گردش ۳۶۰ درجه یا G Turn وجود خواهد داشت.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است