قطعات خودرو

چه زمانی باتری خودرو را تعویض کنیم

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، زمان تعویض باتری خودرو برای خودروهای مختلف، متفاوت است. اگر به تازگی تغییراتی در باتری خودروی خود مشاهده کرده‌اید و فکر می‌کنید لازم است آن را تعویض کنید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. چون می‌خواهیم درباره نحوه تشخیص زمان تعویض باتری اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

اهمیت سلامت باتری خودرو

باتری خودرو، یکی از مهمترین قسمت‌های ماشین ماست که وظیفه تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز برای سیستم برقی خودرو را به عهده دارد. باتری علیرغم اینکه جزو قطعات اصلی خودرو محسوب می‌شود، کم استهلاک و بی‌دردسر است و تحت هر شرایطی کار می‌کند. مگر اینکه عمر مفید آن تمام شود یا تحت‌ تاثیر عوامل بیرون دچار فرسودگی و خرابی زودرس شود.

باتری خودروهای مختلف در بهترین حالت 4 الی 5 سال عمر مفید دارند و پس از گذشت این مدت، به ‌دلیل سولفاته شدن نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. سلامت باتری خودرو تا حد زیادی به نحوه استفاده ما از خودرو، شارژ اصولی آن و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. اگر باتری خودرو سالم باشد، تأمین انرژی لازم برای استارت خودرو براحتی انجام می‌شود، با مشکل روشن نشدن چراغ‌های خودرو مواجه نخواهیم شد، سیستم تهویه خودرو (کولر و بخاری) تحت هر شرایطی به درستی کار خواهند کرد و سایر تجهیزات مهمی که با برق کار می‌کنند هم دچار مشکل نخواهند شد.

 

چه عواملی باعث خرابی باتری خودرو می‌شوند؟

خرابی یا فرسودگی باتری خودرو تحت ‌تاثیر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. اولین و مهم‌ترین دلیلی که باعث آسیب جدی به باتری ماشین می‌شود، شارژ غیر اصولی باتری است. صفحات داخل باتری آسیب پذیر و حساس هستند و هرگونه صدمه به آنها باعث آسیب به باتری خودرو می‌شود. عامل بعدی ایجاد اتصال کوتاه بین دو قطب منفی و مثبت است.

البته که هوای خیلی گرم یا خیلی سرد هم از عمر باتری کم می‌کند. چون باتری‌ها برای استفاده در دمای معمولی تولید شده‌اند. استارت زدن‌های مداوم، استارت نزدن و خاموشی‌های طولانی مدت خودرو و استفاده بیش از حد از سیستم تهویه خودرو نیز به مرور باعث استهلاک باتری خودرو می‌شود.

 

مهمترین علائم خرابی و فرسودگی باتری خودرو

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، باتری‌ها دارای طول عمر مشخصی هستند که پس از اتمام آن دیگر توان سابق را نخواهند داشت. برای اینکه بفهمیم باتری خودروی ما فرسوده شده یا نه، باید چند علامت مهم را بررسی کنیم:

• اگر در باتری خودرو متوجه تغییرات ظاهری مانند تورم یا پوسیدگی شدید، احتمالاً باتری در حال فرسودگی است

• اگر نشانگر سلامت باتری به سمت رنگ زرد یا قرمز تغییر کرد، می‌تواند نشانه دهنده افت عملکرد آن و پایان عمر مفید باتری باشد

• همچنین می‌توانید با موتور خاموش چراغ‌های جلوی ماشین را روشن کنید. اگر چراغ‌ها کم نور بودن یا بعد از مدت کوتاهی خاموش شدن، یعنی باتری فرسوده شده و دیگر باید تعویض شود.

 

باتری خودرو

 

 

با باتری فرسوده و ضایعات باتری ماشین چه کار کنیم؟

زمانی که متوجه علائم خرابی یا فرسودگی در باتری شدیم، دیگر قابل استفاده نخواهد بود و باتری فرسوده محسوب خواهد شد. به ضایعاتی که از این باتری خراب بازیابی می‌شو و دوباره در صنعت قابل استفاده هست، ضایعات باتری ماشین گفته می‌شود.

سرب داخل ضایعات باتری‌ها قابل استفاده هستند، به همین دلیل شرکت‌های تولیدکننده باتری خودرو، ضایعات باتری ماشین را جمع آوری کرده و سرب داخل آن را بازیافت می‌کنند.

سرب حاصل از بازیافت این ضایعات مجدداً وارد چرخه صنعت می‌شود. مراکز درمانی، کارخانجات صنعتی و تعمیرگاه‌های خودرو از بزرگترین فروشندگان ضایعات باتری ماشین هستند.

 

7 علامتی که نشان می‌دهد باید باتری خودروی خود را تعویض کنید!

از کار افتادن برخلاف سایر ایرادات ماشین، به راحتی و سریع قابل حل شدن نیست. بنابراین بهترین کار این است که پیش از اینکه باتری به ‌طور کامل از کار بیفتد، فرسودگی آن را تشخیص دهیم. در ادامه چند نشانه را با هم بررسی می‌کنیم که خرابی باتری خودرو را به ما هشدار می‌دهند. حتما با دقت آنها را در اتومبیل خود بررسی کنید.

 

1. موتور خودرو به‌طور ناگهانی خاموش می‌شود

در اغلب موارد خاموش شدن ناگهانی موتور یا روشن نشدن آن، می‌تواند نشان دهنده وجود مشکل در باتری باشد. به این صورت است که باتری توانایی تأمین ولتاژ کافی برای روشن شدن موتور ماشین را ندارد.

 

2. شکل ظاهری باتری تغییر می‌کند

متورم شدن یا ترک خوردن سطح باتری در اثر حرارت کاپوت خودرو و همچنین تغییر شکل غیر عادی ظاهر باتری، نشان می‌دهد که زمان تعویض باتری ماشین فرا رسیده است.

 

3. موتور ماشین به آرامی شروع به کار می‌کند

اگر بعد از استارت زدن موتور ماشین دیرتر از حالت عادی شروع به کار می‌کند، احتمالاً به این دلیل است که باطری در حال فرسودگی است؛ یعنی یا به شارژ مجدد نیاز دارد یا تعویض.

 

4. بیش از 4 سال از عمر باتری گذشته است

عمر مفید باطری خودرو بین 3 الی 5 سال است. البته ممکن است باتری خودروی شما به ‌دلیل مراقبت مناسب، سالم مانده باشد. ولی بد نیست آن را بررسی کنید و اگر وضعیت آن چندان مناسب نیست، زودتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

 

5. بدنه باطری دچار خوردگی شده است

وجود خوردگی یا خط و خش در بدنه‌ی باتری، به‌ ویژه در قسمت‌های انتهایی آن یک امر طبیعی است، ولی خوردگی‌هایی که ناشی از نشت مایع باتری باشد، شکل متفاوتی دارد.

 

6. چراغ آمپر ماشین روشن می‌شود

یکی دیگر از نشانه‌هایی که ما را متوجه معیوب شدن باتری می‌کند، روشن شدن چراغ پشت آمپر ماشین است. اگر دیدید که چراغ آمپر خودرو روشن شده، باید برای بررسی و سرویس باتری فرسوده اقدام کنید.

 

7. ولتاژ باطری کمتر از حد نرمال است

سعی کنید حتماً با استفاده از دستگاه‌های موجود در بازار مانند ولت مترها، ولتاژ باطری خودرو را به ‌دست بیاورید. به‌طور کلی اگر باتری خودرو سالم باشد، این عدد بیشتر از 12 است.

 

باتری خودرو

 

 

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است