قطعات خودرو

با شیشه شکسته یا ترک خورده اتومبیل چه کنیم؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، شیشه تمامی اتومبیل های کلاسیک – ایرانی و تمامی شیشه های اتومبیل لوکس دنیا از سه لایه تشکیل شده اند که از این سه لایه؛ دو لایه شیشه و یک لایه‌ی وسط را طلق و یا لمینت محافظ تشکیل داده است.

 

حال شاید برایتان سوال پیش بیاید که:

وظیفه طلق یا لمینت وسط شیشه اتومبیل چیست؟

در جواب باید بگوییم که، وظیفه اصلی طلق یا لمینت وسط شیشه اتومبیل؛ نگهداری از لایه های داخلی و بیرونی شیشه در هنگام ضربه های شدید و سنگین است که در هنگام تصادفات رانندگی نقش خود را ایفا میکنند و باعث نگهداری لایه های داخلی و بیرونی شیشه هنگام تصادفات رانندگی میشود تا جان راننده و سرنشینان خودرو را از آسیب های ناشی از شیشه های خورد شده و اصابت آنها به چشم و دیگر اعضای بدن راننده و سرنشینان خودرو در امان نگه دارد.

همانطوریکه اشاره کردیم؛ تمامی شیشه های اتومبیل از سه لایه تشکیل شده اند که در اصطلاح به آنها شیشه های دوجداره نیز گفته میشود.

 

آیا شیشه های آسیب دیده اتومبیل قابل ترمیم هستند؟

بله؛ تمامی شیشه های دوجداره در هنگام شکستگی؛ آسیب یا ترک قابل ترمیم هستند.

البته ناگفته نماند که طول ترک؛ شکل ظاهری ترک یا سنگ خوردگی در فرآیند ترمیم شیشه اتومبیل بسیار بسیار قابل اهمیت است چرا که یکسری از ترک ها و یا سنگ خوردگی ها بخاطر نوع آسیب دیدگی‌شان یا طول ترک و یا پیچ و تابی که دارند قابل ترمیم نیستند ولی تقریبا تا ۸۰ درصد از آسیب ها و ترک هایی که روی شیشه اتومبیل اتفاق می افتند قابل ترمیم و اصلاح میباشند.

 

آشنایی با انواع ترک خوردگی و سنگ خوردگی شیشه ماشین:

 

ترک خوردگی‌های شیشه اتومبیل به دو بخش تقسیم میشوند

ترک خوردگی‌های استاندارد

ترک خوردگی‌های غیر استاندارد

 

ترک خوردگی‌های استاندارد به ترک هایی گفته می شوند که دارد طول ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر باشند.

ترک خوردگی‌های غیر استاندارد به ترک هایی گفته می شود که طول بیشتر از ۲۰ سانتی متر داشته باشند.

سنگ خوردگی های شیشه اتومبیل هم به چند دسته زیر تقسیم می شوند:

سنگ خوردگی های حبابی شکل

سنگ خوردگی های ستاره ای شکل و یا خورشیدی

سنگ خوردگی های خطی به طول کمتر از ۲ الی ۳ سانتی متر

سنگ خوردگی هایی که فقط لب پری ایجاد کرده اند

 

سنگ خوردگی های حبابی شکل:

آن دسته از سنگ خوردگی هایی هستند که فقط به شکل یک حباب گرد؛ لایه‌ی زیری شیشه را آسیب زده اند.

(این نوع از سنگ خوردگی ها یا به صورت یک حباب گرد در لایه‌ی زیری شیشه هستند بدون هیچ گونه ترک و یا به شکل یک حباب گرد زیر لایه‌ی پایینی شیشه همراه با چند شاخه ترک هستند)

 

سنگ خوردگی های حبابی شکل حتما نیاز به ترمیم شیشه اتومبیل دارند، چون در صورت بی توجهی به آنها در اثر گرم و سرد شدن شیشه، ضربه، دست انداز، کارواش، روشن کردن کولر یا بخاری داخل خودرو احتمال ۱۰۰% پیشروی و آسیب بیشتر به شیشه ماشین را دارد.

بحث بعدی که در بی توجهی به ترک شیشه اتومبیل و یا سنگ خوردگی شیشه اتومبیل وجود دارد بحث گرفتن برگ معاینه ی فنی است، در صورت شکستگی شیشه اتومبیل (چه به صورت سنگ خوردگی های ریز و چه به صورت سنگ خوردگی و ترک های طولی و یا ترک های استاندارد یا غیر استاندارد باشد) برگ معاینه فنی به اتومبیل شما تعلق نمی گیرد و اتومبیل شما در مراکز معاینه فنی رد می شود.

 

سنگ خوردگی های ستاره ای شکل و یا خورشیدی:

این نوع از سنگ خوردگی ها؛ عموما به شکل یک ستاره یا خورشید هستند با چند شاخه ترک به شکل یک ستاره یا خورشید.

 

این نوع از سنگ خوردگی ها نیز به دو بخش تقسیم می شوند:

سنگ خوردگی های ستاره ای یا خورشیدی با شاخه های ۱ الی ۲ سانتی و ثابت

سنگ خوردگی های ستاره ای یا خورشیدی با شاخه های پیشروی کننده

سنگ خوردگی های ستاره ای یا خورشیدی با شاخه های ۱ الی ۲ سانتی قابل ترمیم هستند و حدود ۷۰ الی ۸۵ درصد بعد از ترمیم شیشه ماشین محو و کمرنگ می شوند و دیگر به هیچ عنوان پیشروی نمیکنند و استحکام فنی و ایمنی هم به حالت فابریکی بر می گردد و انعکاس نور هم در زوایای مختلف بعد از فرآیند ترمیم شیشه بر طرف می شود.

 

سنگ خوردگی های ستاره ای یا خورشیدی با شاخه های پیشروی کننده نیز قابل ترمیم هستند، این نوع از سنگ خوردگی های اتومبیل بخاطر اینکه یک یا چند شاخه کوچک پیشروی کردند و بزرگ تر شده اند؛ باید توسط کارشناس ترمیم شیشه؛ در ابتدای کار یک مته فرز در انتهای ترک زده شود تا از نظر پیشروی مجدد ترک جلوگیری شود و ترک در همان نقطه مته فرز خورده کور شود و پیشروی مجدد نکند و بعد با سیلندر های لوک و مواد رزین درجه یک (چسب شیشه) ترمیم و محو شود.

 

سنگ خوردگی های خطی به طول کمتر از ۲ الی ۳ سانتی متر:

همانطورکه از اسم این سنگ خوردگی ها مشخص است سنگ خوردگی های خطی هستند مثل یک شاخه ترک به طول کمتر از ۲ الی ۳ سانتی متر

این نوع از آسیب ها و سنگ خوردگی های شیشه در کمتر از ۳۰ دقیقه ترمیم می شوند به نحوی که هیچگونه اثری از آنها روی شیشه به جز یک نقطه بسیار کوچک و ریز باقی نمی ماند.

اینگونه از سنگ خوردگی ها نیز بسیار ریز هستند و بعد از ترمیم شیشه ماشین هیچگونه محدودیت و نگهداری خاصی نمیخواهد و دیگر به هیچ عنوان پیشروی مجدد نخواهد کرد.

 

سنگ خوردگی هایی که فقط لب پری ایجاد کرده اند:

این نوع از سنگ خوردگی ها آسیب جدی به شیشه اتومبیل وارد نمی کنند و فقط در هنگام برخورد سنگ به شیشه اتومبیل یک اثر کوچک از له شدگی یا لب پری شیشه بدون هیچ گونه ترک و یا حبابی از خود به جا میگذارند.

ترمیم این نوع از سنگ خوردگی هایی به شکل یک لب پری و یا له شدگی هستند؛ بسته به نظر کارشناسان این حرفه دارد، جالب است بدانید که فقط بعضی از این له شدگی و لب پری ها نیاز به ترمیم و اصلاح دارند.

 

در پایان باید اشاره کنیم که اگر شیشه اتومبیل شما هر زمان که بر اثر گرم و سرد شدن، وارد شدن شوک های ناگهانی به شیشه، هرگونه ضربه، سنگ خوردگی یا اصابت شی به شیشه دچار ترک و یا آسیب شد؛ میتوانید به مجموعه ترمیم کن مراجعه بفرمایید تا مشکل و آسیب شیشه اتومبیل شما در کمترین زمان ممکن بر طرف شود تا از هزینه های بیشتر و سرسام آور تعویض شیشه ماشین جلوگیری شود.

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *