قطعات خودرو

براي واردات بايد به گمرك جريمه بدهم يا قطعه را گران كنم

وحید کرامتیان كه 12 سال سابقه در زمينه واردات لوازم يدكي خودرو دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات يدكي خودرو، توضيح داد: ما یکسری قطعات ماشین‌های چینی را می‌آوریم. قیمتی که از کارخانه چيني می‌گیریم پایین است. وقتی كالا را به گمرک می‌آوریم، از ما قبول نمی‌کند. فکر می‌کنند ما می‌خواهیم قیمت را پایین اعلام کنیم تا كمتر گمرکی بدهیم. در صورتی که این‌گونه نیست.
او ادامه داد: در گذشته، چون ارز دولتی می‌دادند، شرکت‌ها قیمت کالاهای خود را در سامانه، بالا ثبت می‌کردند. مثلاً کالای ۱۰ دلاری را ۱۴ دلار ثبت می‌کردند که ۴ دلار ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی اضافه‌تر بگیرند. حالا این سابقه در گمرک مانده است. به همين دليل، وقتي من کمک‌فنر MVM را وارد می‌کنم، يا بايد به گمرک جریمه بدهم یا نرخ قطعه را بالا ببرم.
وي اظهار كرد: من چند بار سوابق خود را به قسمت ارزشگذاری گمرك برده و گفته‌ام كه 9 سال است من این کالا را با همین قیمت وارد می‌کنم. حالا اگر کسی با قیمت بالا وارد کرده تا ارز بیشتری بگیرد، من نباید مجازات شوم. اما کسی در گمرک خود را متولی این موضوع نمی‌داند.
كرامتيان همچنين توضيح داد: یک سامانه به نام TSC ساخته‌اند و همان را معیار قرار مي‌دهند. وقتی بار ما به ایران می‌رسد، به ‌دست کارشناس گمرك داده می‌شود. مثلاً ما تیغه برف‌پاکن را ما به قیمت ۳ دلار زده‌ایم، اما آن‌ها می گویند قیمتش ۴ دلار است. به اين ترتيب، به اندازه آن یک دلار ما به التفاوت، ما را جریمه می‌کنند.
او افزود: کشوری که اکنون مشکل کمبود ارز دارد، چرا باید چنین ساختاری داشته باشد؟! من مثلاً می‌خواهم کمک‌فنر وارد کنم و برای آن مجبورم ۵۰۰ میلیون تومان پول اضافه‌تر از کشور خارج کنم. چرا این‌گونه است؟ این چه اشتباه بزرگی است که می‌کنند؟
او كه صاحب دو برند «فرانكو» و «يلكن» است، در ادامه درباره كارش توضيح داد: در مجموعه ما ۶۰ تا ۷۰ قلم کالای اصلی مصرفی وجود دارد که بخش عمده آن‌ها وارداتی است. با توجه به سوابقي كه داريم، ما همچنان مجوز واردات داریم. يك بخش بازرگانی هم داریم که از کارخانه‌های داخلی كالا می‌خریم و به مجموعه‌مان اضافه می‌کنیم.
وي ادامه داد: برند «فرانکو» کاملا شامل كالاهاي وارداتی است. برند «يلکن» نيز شامل كالاهاي وارداتی و داخلی است. سیستم کار ما این‌گونه است که ۵۰ نماینده در سطح ایران داریم و به آن‌ها به‌شكل انحصاری بار می‌دهیم.
كرامتيان با اشاره به اين‌كه در داخل، توليد وايرشمع را انجام مي‌دهيم و توليد كمك‌فنر نيز در مرحله اجرا براي آينده است، گفت: تولید را از حدود 5 / 2 سال پيش شروع كرده‌ايم.
او درباره مشكلاتي كه در حوزه واردات با آن مواجه‌اند، توضيح داد: یک دوره‌ای خیلی برای واردات اذیت می‌کردند. بعد دیدند که ساخت داخل پاسخگو نیست و هنوز علم تولید برخی کالاها را نداریم. اكنون در مقابل آن مقداری که ما واردات داشته‌ایم، مجوز واردات می‌دهند. البته این شرايط را برای عده‌اي که روی کارت بازرگانی خودشان کار کرده و در هفت – هشت سال اخیر با كارت بازرگانی خودشان جنس آورده‌اند، در نظر گرفته‌اند.
وي با اشاره به اين‌كه ما که اکنون در سازمان صمت پنج ستاره محسوب می‌شویم و به ما مجوز واردات می‌دهند، اضافه كرد: در حال حاضر يكي از مشکل ما نقل و انتقالات ارز است. ما از ترکیه و چین واردات داریم. كالاهايي كه وارد مي‌كنيم نمونه داخلی دارند، اما آن‌ها نمی‌توانند همه بازار را تامین کنند و برای تامین باقی‌مانده كالاها به ما مجوز واردات می‌دهند.
كرامتيان درباره اين‌كه آيا براي توليد قطعات در داخل به كشورهاي ديگر وابستگي نداريد؟ گفت: يك قطعه را كاملا در كشور نمی‌توان تولید کرد. مثلاً ما اصلا سیلیکون در ایران نداریم و کاملاً وارداتی است. در بسیاری از قطعات، مواد اولیه وارداتی است.
اين واردكننده و توليدكننده لوازم يدكي خودرو درباره قیمت‌گذاری روي كالاها نيز گفت: ما یک سود مکفی را در نظر می‌گیریم، قیمت کارخانه‌ها را مقایسه می‌کنیم، قيمت فروش را ارزیابی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم کالا را به بهترین قیمت رقابتی قیمت‌گذاری کنیم.
او درباره اين‌كه آيا به‌شكل اینترنتی نيز فروش داريد؟ گفت: در سایت ما، بخش فروش اینترنتی در نظر گرفته شده است، ولی عملیاتی نیست. خریدار می‌تواند از سایت خرید کند، اما معمولا این کار را انجام نمی‌دهد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است