قطعات خودرو

تاتا سه کراس‌اوور و یک هات‌هچ معرفی کرد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، شرکت هندی تاتا موتورز در نمایشگاه خودرو دهلی ۲۰۲۳ از محصولات زیادی رونمایی کرد. به عنوان مثال مدل‌های تاتا آلتروز و تاتا پانچ که از این پس به جای موتور دیزلی با موتور iCNG عرضه خواهند شد. تاتا در حال توسعه موتورهای دیزلی جدید نیست و حتی تولید خودروهای کامپکت با چنین موتورهایی را در سال جاری متوقف خواهد کرد، هرچند عرضه موتورهای دیزلی در کراس‌اوورهای قدیمی‌تر فعلاً ادامه خواهد داشت.

 

تاتا در بلندمدت روی خودروهای برقی سرمایه‌گذاری می‌کند. بنابراین در این نمایشگاه شاهد رونمایی از سه کراس‌اوور برقی تاتا به صورت همزمان بودیم که در سطوح مختلفی از آمادگی برای تولید انبوه قرار دارند. نزدیک‌ترین آن‌ها به خط تولید تاتا هریر برقی یعنی نسخه باتری‌برقی مدل تولیدی هریر ۲۰۱۸ است که تولید آن از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.

 

تاتا هریر

 

کراس‌اوور اصلی تاتا هریر بر اساس پلتفرم لندروور فریلندر ساخته شده و شاسی آن برای مدل برقی دوباره تغییر کرده است: پنل کف خودرو دست‌خوش تغییر شده و اکنون باتری کششی در زیر آن قرار گرفته است. تاتا معماری حاصل را یک پلتفرم برقی نسل دوم می‌نامد. هنوز جزئیاتی در مورد این فناوری منتشر نشده است و تنها عرضه یک پیشرانه تمام چرخ محرک و محدوده پیمایش ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ برای این مدل تایید شده است.

 

 

تاتا هریر برقی همچنین پیش‌نمایشی از تغییر سبک طراحی مدل پایه را ارائه می‌دهد. این کراس‌اوور از چراغ‌های جلو و عقب LED جدید، سپرهای بازطراحی‌شده و سیستم چندرسانه‌ای مدرن با نمایشگر بزرگ‌تر در کابین بهره خواهد برد. به جای پیشرانه ۲ لیتری توربودیزل فیات، یک موتور بنزینی توربو نسل جدید در زیر کاپوت قرار خواهد گرفت. پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر هم توان ۱۶۰ تا ۱۸۰ اسب بخار تولید خواهد کرد.

 

تاتا کرو

 

همچنین در سال ۲۰۲۴، کراس اوور کوپه تاتا کرو وارد فاز تولید خواهد شد. اولین کانسپت این مدل در بهار گذشته رونمایی شد و اکنون دومین نسخه با جزئیات دقیق‌تر و طراحی بهبودیافته رونمایی شده است. پلتفرم و پیشرانه‌ها مانند کراس‌اوور هریر خواهد بود. سری تاتا کرو با نسخه‌های بنزینی و برقی وارد بازار خواهد شد، اما علاوه بر موتور ۱.۵ لیتری توربو، موتور ۱.۲ لیتری سه سیلندر با توان حدوداً ۱۳۰ اسب بخار نیز قابل سفارش خواهد بود.

 

سومین کانسپت برقی این شرکت کراس‌اوور تاتا سیرا است که آن هم دومین نسخه از طراحی خود را تجربه می‌کند. در مقایسه با اولین خودروی نمایشی سه سال پیش، سیرا جدید از طراحی تقریباً مشابه مدل تولیدی، بدنه پنج-در با درهای لولایی سنتی و کابین کاربردی‌تری بهره می‌برد. این کراس‌اوور از نظر اندازه با کیا سلتوس قابل مقایسه است.

 

تاتا سیرا روی پلتفرم تقویت‌شده ALFA ساخته شده که تاکنون فقط در مدل‌های کامپکت این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است. این سری شامل هر دو نسخه برقی و بنزینی با موتورهای ۱.۲ و ۱.۵ لیتری ذکرشده خواهد بود و عرضه آن‌ها برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است.

 

هات‌هچ تاتا آلتروز ریسر در نمایشگاه خودرو ۲۰۲۳ به نمایش درآمد. این هاچ‌بک پنج‌-در با طول ۴ متر به موتور ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو مجهز است که توان آن از ۱۱۰ به ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور آن از ۱۴۰ به ۱۷۰ نیوتن متر افزایش پیدا کرده است. در این مدل به جای جعبه‌دنده پنج سرعته دستی، از جعبه‌دنده شش سرعته استفاده شده است.

 

آلتروز

 

در مورد تغییرات شاسی اطلاعاتی در دسترس نیست، اما در کابین شاهد امکانات جدیدی هستیم. آلتروز ریسر دارای پنل ابزار مجازی و نمایشگر چند‌رسانه‌ای بزرگتر (۱۰.۲۵ اینچ به جای ۷ اینچ) است. این امکانات به زودی در خودروهای تولیدی ظاهر خواهند شد، اما هنوز تولید نسخه ریسر تایید نشده است.

 

تاتا تمام این خودروهای برقی را در کارخانه سابق فورد تولید خواهد کرد که تولید محصولات خود در هند را متوقف کرد و تمام کارخانه‌های محلی را به فروش رساند. قرارداد بین فورد و تا تا چند روز پیش بسته شد و انتظار می‌رود هندی‌ها سالانه بیش از ۴۲۰ هزار خودرو در این کارخانه جدید تولید کنند.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است