قطعات خودرو

تاكيد يك عضو اتحاديه لوازم يدكي: اتحاديه به مسائل داخلي بازار رسيدگي كند

حسن حيدري در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، درباره اين‌كه آيا اتحاديه لوازم يدكي براي كنترل بازار و كمك به كسبه اقدامي كرده است؟ اظهار كرد: اتحادیه کاری نمی‌تواند انجام دهد. من ۵۰ سال است که جواز کار دارم. كار اتحاديه براساس اساسنامه این است که جواز صادر کند و معرفی‌نامه بدهد. در زمان جنگ هم كارهایی برای جبهه انجام می‌داد.

او با بيان اين‌كه اتحادیه براي این‌که مالیات کم کند، يا بیمه را درست کند يا درباره واردات، کاری انجام دهد، دست و پایش بسته است، ادامه داد: کار اتحادیه از اول، همین بوده است. اتحادیه یک تشکیلات خصولتی و نیمه‌دولتی است. یک طرف آن به صنعت و معدن متصل است و یک طرف آن، مردم و کسبه هستند.

اتحاديه به مسائل داخلي بازار رسيدگي نمي‌كند

وي بيان كرد: اگر اساسنامه اتحادیه را بخوانید، متوجه می‌شوید که کاری نمی‌تواند انجام دهد. البته در داخل مجموعه می‌تواند نظارت داشته باشد که متاسفانه این کار را نمی‌کند. آنقدر که اعضا دنبال مسائل دیگر هستند، به مسائل داخلی بازار که باید رسیدگی کنند، نمي‌رسند.

حيدري توضيح داد: اتحاديه درباره وضعیت خیابان‌ها و پاساژها می‌تواند با هماهنگی شهرداری و راهنمایی و رانندگی کاری انجام دهد. آنقدر موتورسيكلت و گاری در خیابان هست كه عابران جایي براي رد شدن ندارند. سامان‌دهي اين شرايط وظیفه کیست؟ اتحادیه باید با نهادهای ذی‌ربط هماهنگ کند که یک کوچه باریک شش متری که تعداد زیادی پاساژ در آن هست، اينقدر شلوغ نباشد.

او افزود: شهرداری از كسبه عوارض می‌گیرد، اتحادیه هم حق عضویت، این‌ها نباید به شرایط رسیدگی کنند؟! به همین دلیل است كه کسبه از اتحادیه راضی نیستند. اتحادیه در این حد می‌تواند کاری انجام دهد که یک نفر را در هر گروه و صنفی داشته باشد تا ببیند اوضاع بازار چگونه است. شرايط اجناس تقلبی، ترافیک و … را بررسی کند تا اتحادیه به مسئولان بالادستی گزارش دهد.

نمي‌توان براي قطعات قيمت تعيين كرد

اين عضو اتحاديه لوازم يدكي در پاسخ به اين پرسش كه آیا يك مرجع مشخص می‌تواند براي قطعات قیمت مشخص كند؟ گفت: اصلاً؛ مگر آن‌که ارز دولتی اختصاص دهند. مانند زمانی که تعاونی بود و به واردکننده‌ها ارز مي‌دادند و می‌گفتند چه درصدی سود بگیرند و جنس را به مصرف‌کننده حواله دهند. البته آن طرح هم با مشکلاتی روبه‌رو بود.

او با اشاره به اين‌كه در حال حاضر اگر قیمت ارز پایین بیاید، قیمت‌ها کم می‌شود، اظهار كرد: موضوع دیگر، مساله عرضه و تقاضاست. گاهي در بازار می‌بینید که یک جنسی کم می‌شود و تقاضا برای آن زیاد است. این جنس به زیرزمین‌ها منتقل می‌شود، انبار می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌رود؛ ولی اگر جنس زیاد باشد، قیمت با رقابت تعیین می‌شود و در نتيجه، قيمت پایین می‌آید.

ضربه خودروسازي‌هاي بزرگ به بازار

اين فروشنده لوازم یدکی خودروهاي سواری در پاسخ به اين پرسش كه خودروسازی‌های بزرگ با خدمات پس از فروش‌شان چه تاثیری در بازار شما گذاشته‌اند؟ گفت: آن‌ها خیلی ضربه زده‌اند. خودروسازی‌های بزرگ نمایندگی زده‌اند و به‌جز نمایندگی‌ها، از طریق یک سری نماینده که در بازار گرفته‌اند، جنس را به بازار هم می‌دهند.

او ادامه داد: اكنون آن‌ها ۵۰ درصد جنس‌های بازار را تامین می‌کنند. شاید ۵۰ درصد بقیه را کسبه و تجار بتوانند بیاورند؛ ولی ۵۰ درصد در اختیار سایپا، ایران‌خودرو و بقیه خودروسازی‌های بزرگ است.

حيدري درباره تاثير كار مکانیک‌ها در فروش قطعات يدكي در تعميرگاه‌ها، بر بازار لوازم يدكي نيز گفت: بيشتر مكانيك‌ها این کار را می‌کنند و در مغازه‌شان جنس‌های مصرفی را مي‌فروشند. مشتری‌ها هم سراغ لوازم‌فروش نمی‌روند. اگر هم به مکانیک اعتراضی شود، می‌گویند هزینه ما تامین نمی‌شود یا صاحب ماشین قطعات را نميشناسد و ما جنس را می‌آوریم.

وي افزود: این کار نباید انجام شود. مکانیک‌ها باید اجرت تعویض لوازم را بگیرند. اگر هر چیزی در جای خودش باشد، کارها درست می‌شود؛ ولی متاسفانه اكنون این‌طور نیست.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است