قطعات خودرو

ترمز، تایر، تریلر؛ ارتقای ایمنی کامیون‌ها با سه « ت» موثر!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو ، کامیون‌ ها و به‌طور کل خودروهای تجاری به ویژه مدل‌های سنگین‌ باید ایمنی بیشتر را در مقایسه با خودروهای سواری داشته‌اند تا خسارت کمتری را هنگام تصادفات به سرنشینان خود و دیگر خودروها وارد کنند. بنابراین نیازمند تکنولوژی‌های ایمنی بیشتری هستند. دلایل زیادی برای تصادفات کامیون وجود دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها سهل‌انگاری راننده‌هاست.

با این حال، یکی از دلایل اصلی تصادفات حمل‌ونقل، کوتاهی مالک یا اپراتور در نگهداری از کامیون و تریلر به شیوه‌ای ایمن است. یک مطالعه توسط اداره ایمنی فدرال موتور تخمین زده است که ۲۹ درصد از تصادفات کامیون‌های بزرگ به دلیل ترمزهای معیوب اتفاق می‌افتد.

با آگاهی از این موضوع، اهمیت رسیدگی به خودروهای سنگین و انجام سرویس‌های دوره‌ای بیش‌از همیشه خود را نشان می‌دهد. این در حالی است که برخورداری خودروها از استانداردهای روز هم می‌تواند به افزایش ضریب ایمنی تجاری‌ها در جاده‌ها و شهرها کمک کند.

 

کمک فناوری به کاهش خسارت ناشی از تصادفات کامیون‌ ها

نگاهی به استانداردهای روز دنیا، نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای تجاری چه خودخواسته و چه با الزام از سوی دولت‌ها، به سمت استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا رفته‌اند. همین فناوری‌ها در بخش‌های ایمنی مانند ترمز تا امروز توانسته‌ است بخش بزرگی از تصادفات را کاهش دهند. همچنین انتظار می‌رود در سال‌های آتی با پیشرفت این تکنولوژی‌ها، شرایط ایمنی برای خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین، افزایش یابد اما این مهم مستلزم آن است که اشکالات خودروهای تجاری و فاکتورهای اصلی در تصادفات به درستی سنجیده شده و تکنولوژی‌ها درصدد اصلاح آن‌ها بربیایند.

 

شیوه‌های نادرست نگهداری از خودروهای سنگین

عدم نگهداری درست از خودروهای تجاری، به‌عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در افزایش میزان تصادفات در ناوگان حمل‌ونقل تجاری، به معنای کوتاهی مالک یا اپراتور در نگهداری کامیون‌ها و تریلرهای خود مطابق با استانداردهای ایمنی در کشورهای پیشرفته یک الزام محسوب می‌شود. این در حالی است که سایر کشورها نیز اقداماتی کم‌وبیش مشابه با آن‌ها را انجام می‌دهند که کمترین آن‌ها شامل سرویس‌های دوره‌ای این خودروها و استفاده از قطعات اصل می‌شود.

به طور کلی، عدم نگهداری درست در سه فاکتور شامل نگهداری از ترمزها، لاستیک‌ها و نگهداری از تریلرها بررسی می‌شود. هر چند نگهداری از کامیون‌های سنگین شامل فهرست طولانی‌تری می‌شود اما به طور کلی این سه مورد رایج‌ترین مواردی است که مالکان و اپراتورها با سهل‌انگاری ایمنی خودرو خود را کاهش می‌دهند.

 

ترکیدن لاستیک معمولا به دلیل عدم بازرسی منظم و صحیح لاستیک های کامیون و عدم تعمیر یا تعویض لاستیک‌ها در صورت نیاز است. تعویض سالانه لاستیک این خودروها (برای یک هجده‌چرخ) حدود ۴هزار دلار در سال هزینه دارد، اما با انجام آن می‌توان به‌شکل چشمگیری تصادفات جاده‌ای این خودروها را کاهش دادسهم ۲۹درصدی مشکلات ترمز در تصادفات کامیون‌ها

تخمین زده می‌شود که ۲۹درصد تمام تصادفات کامیون‌های تجاری بزرگ ناشی از ترمزهای معیوب است. ناتوانی مالک یا اپراتور کامیون در نگهداری صحیح ترمزهای کامیون می‌تواند بر توانایی راننده برای توقف و کار ایمن با کامیون تأثیر بگذارد و افراد و خودروهای دیگری را در جاده هستند در معرض خطر جدی قرار دهد. هنگامی که ترمزهای یک تریلر هجده‌چرخ از کار می‌افتند، به‌ویژه با توجه به وزن کامیون و تریلر، ممکن است تصادف فاجعه باری رخ دهد که باعث صدمات زیادی به سایر رانندگان شود. هزینه یک سال نگهداری از این خودروها حدود ۱۵هزار دلار می‌شود که بخش مهمی از آن‌ها مربوط به سیم‌کشی و تعمیرات ترمز است.

جلوگیری از ترکیدگی لاستیک با ۴هزار دلار در سال

لاستیک تمام خودروها چه مدل‌های سنگین و چه مدل‌های سواری، می‌تواند فاجعه‌ای را برای سرنشینان و دیگر خودروها به بار بیاورد اما به‌طور قطع این اتفاق برای تجاری‌ها پرهزینه‌تر خواهد بود. برخلاف لاستیک پنچر، ترکیدن یا پارگی ناگهانی و غیرمنتظره لاستیک کامیون، معمولا زمانی که کامیون با سرعت بالایی در حال حرکت است، رخ می‌دهد و به‌طور معمول باعث می‌شود کنترل کامیون از دست راننده خارج شود و حتی با وسایل نقلیه اطراف خود برخورد کند یا باعث واژگونی کامیون شود. متأسفانه، ترکیدن لاستیک معمولا به دلیل عدم بازرسی منظم و صحیح لاستیک های کامیون و عدم تعمیر یا تعویض لاستیک‌ها در صورت نیاز است. تعویض سالانه لاستیک این خودروها (برای یک هجده‌چرخ) حدود ۴هزار دلار در سال هزینه دارد، اما با انجام آن می‌توان به‌طور چشمگیری تصادفات جاده‌ای این خودروها را کاهش داد.

 

اهمیت تراز تریلر در کاهش مشکلات رانندگی

مالکان کشنده‌ها باید اطمینان حاصل کنند که تریلرها در هنگام وصل شدن، ایمن و به درستی تراز شده‌اند.

اغلب، رانندگان برای تحویل محموله خود عجله دارند و باعث می‌شود که از این مورد مهم غفلت کنند. ناهماهنگی تریلر باعث فشار غیرضروری و افزایشی روی لاستیک‌های کامیون می‌شود که بر توانـــایی راننده برای کنترل کامل و مناسب کامیون تاثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، ناهماهنگی می‌تواند باعث سایش ناهموار و خطرناک تایر شود که مشکل ترکیدگی لاستیک و واژگونی و تصادفات را به همراه دارد. این کار در مقایسه با دو مورد قبلی هزینه‌ چندانی را برای مالکان و اپراتورها دربرندارد اما می‌تواند ایمنی خودرو را افزایش دهد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است