قطعات خودرو

تفاوت بنزین یورو 4 و 5

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودرو بانک،  بنزین یورو 4 و یورو 5 چه تفاوتی دارند؟ در این مقاله از خودرو بانک به بررسی تفاوت بنزین یورو 4 و 5 پرداخته‎‌ایم، با ما همراه باشید.

 

 

تفاوت بنزین یورو 4 و 5

تهران بزرگ‏ترین و شلوغ‎ترین شهر دنیا نیست اما چرا آسمانش جز آلوده‏ترین آسمان‏ها است؟ با ثبت نام سایپا و راحت‎تر شدن خرید خودرو، هر خانواده‌‏ی ایرانی به طور میانگین یک خودرو را دارد، افزایش تردد با خودروهای شخصی در شهر بزرگی مثل تهران باعث ترافیک و آلودگی هوای شدیدی شده ‏است.

 

بیش از 70 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلودگی خودروها است.به‏‌نظر شما خودروسازان مسبب این وضع هستند؟ خودروهای تک سرنشین و یا کیفیت کم سوخت؟ همه‏‌ی موارد ذکر شده سهمی در این آلودگی دارند اما نقش اصلی بر عهده کیفیت سوخت‏‌های مصرفی است.

 

برای کنترل کیفیت سوخت‏ها در سال 1993برای اولین بار استاندارد یورو 1معرفی شد که حداکثر مقدار مجاز گازهای آلاینده در سوخت را مشخص می‎کرد. در سال‎‌های بعد استانداردهای دیگری هم عرضه شدند تا به امروز که تحت عنوان یورو 4 و یورو 5 از آن‎ها یاد می‎کنیم. برای آشنایی بیشتر با تفاوت‌‏های بنزین یورو 4 و یورو 5 تا پایان این مقاله همراه خودرو بانک باشید.

 

 

 

استاداردهای یورو 4 و یورو 5 چه وسایل نقلیه‏ای را شامل می‏شوند؟

بعد از استاندارد یورو 1 هر چند سال یکبار این استانداردها به‌‎روز رسانی شدند و کشورها برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا مجبور به رعایت این استانداردها هستند. در سال 2005‎ استاندارد یورو 4 به بازار عرضه شد، این استاندارد برای کلیه وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی بود، در استاندارد یورو 4 محدودیت‎هایی برای کربن مونو اکسید، هیدروکربن‌‎ها و اکسید نیتروژن اعمال شد و نسبت به استانداردهای گذشته به شدت سخت‎گیرانه‏‌تر بود.

 

 

در سال 2008 استاندارد جدیدی تحت عنوان یورو 5 برای سواری‏های سبک و وسایل تجاری معرفی شد که از تفاوت‎‌های عمده‌‏ی آن با بنزین یورو 4 می‎توان در تغییر میزان تولیدی کربن مونو اکسید، کاهش مقدار هیدرو کربن به کمتر از یک دهم میلی‎‌گرم و عدم وجود گاز متان نام برد.

 

 

 

 

 

تشخیص بنزین یورو 4 و یورو 5 با توجه به رنگ

شاید شما هم شنیده باشید که رنگ بنزین رابطه‏‌ی مستقیم با کیفیت آن دارد. اما این یک تصور اشتباه است که در بین مردم جا افتاده است.

 

بنزین خام بی‎رنگ است و تولیدکنندگان به‌‎منظور ارزیابی کیفیت بنزین مواد افزودنی به آن‎ها اضافه می‎کنند که تغییراتی در رنگ آن ایجاد می‌‏شود، به همین دلیل بنزین موجود در بازار در طیف رنگی بی‎رنگ گرفته تا صورتی و سبز در بازار عرضه می‏شود، بنزین یورو 4 و یورو 5 هم از این قضیه مستثنی نیستند و با رنگ‏‌های متفاوتی در بازار موجودند، پس اصلا به تفاوت رنگ بنزین برای تشخیص یورو 4 و یا یورو 5 نمی‌‎توان اکتفا کرد.

 

 

 

بنزین یورو 5 به کاهش آلودگی هوا کمک می‎‌کند؟

در ذهن بسیاری از افراد این‏‌گونه جا افتاده است که پاک‌‏ترین و مناسب‌‏ترین بنزین، بنزین سوپر است، اما حقیقت چیز دیگری است. بنزین یورو 4 و یورو 5 بسیار پاک‏تر از برخی بنزین‌‏های سوپر هستند، مقوله‏‌ی بنزین سوپر و استانداردهای یورو کاملا از هم جدا هستند. برای مطالعه‎‌ی بیشتر در مورد بنزین سوپر در مقاله‏‌ی تفاوت بنزین سوپر و معمولی همراه خودرو بانک باشید.

 

 

هدف از اولین استاندارد یورویی که تصویب شد تا الان که ششمین استاندارد یورو در کشورهای اروپایی اجرا می‎شود، حفظ محیط زیست و کاهش ذرات معلق است. طبیعی است که با جدی‎تر شدن خطر آلودگی هوا و کشف اثرات مخرب آلودگی بر روی سلامتی انسان، استانداردهای اروپا با گذشت زمان سختگیرانه‏‌تر شوند، پس به سادگی می‎توانیم نتیجه بگیریم که بنزین یورو 5 پاک‎تر از بنزین یورو 4 است و سهم بیشتری در کاهش آلودگی هوا دارد.

 

 

 

 

 

بنزین یورو 4 به‎‌صرفه و اقتصادی

هر چقدر پول بدهی همان قدر آش می‏خوری. اصطلاحی رایج که تقریبا در همه جا کاربرد دارد، حتی در مورد کیفیت بنزین. استانداردهای یورو 5 طرفدار محیط زیست و سخت‏گیر به تولیدکنندگان سوخت است، در این استاندارد تفاوت ماشین بنزینی و دیزلی مطرح نیست و برای رسیدن به کیفیت مورد نظر، تولید کنندگان باید در میزان ترکیب مواد بسیار دقیق‏‌تر از قبل باشند و هزینه‌‏ی بیشتری را متحمل شوند، هزینه‌‏ی بیشتر برای تولید کننده به معنی قیمت بیشتر برای مصرف کننده است.

 

 

شایان ذکر است که وقتی گفته می‏‌شود یورو 5 بهتر از یورو 4 است به معنی بی‏‌کیفیت بودن بنزین یورو 4 نیست.بنزین یورو 4 هم از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و شما می‏‌توانید برای کاهش هزینه‌‏های رفت‌‏وآمد با خودروی شخصی از بنزین یورو 4 استفاده کنید و در پاکیزگی هوای شهر سهیم باشید.

 

 

میزان گوگرد بیشتر در بنزین یورو 4

با اعمال استانداردهای یورو 4 یک تحول عظیمی در ترکیبات سوخت شکل گرفت، زیرا در این استاندارد تعداد زیادی از اعداد و ارقام مجاز تغییر کردند، به همین دلیل می‏توانیم بنزین یورو 4 را پایه‌‏ی سوخت استاندارد جهان بنامیم. بعد از گذشت حدود 5 سال اتحادیه اروپا تصمیم گرفت یک استاندارد جدید معرفی کند.

 

مهم‏ترین تغییری که در استاندارد یورو 5 نسبت به یورو 4 مشاهده می‏شود، تغییر در میزان گوگرد موجود در بنزین است. یورو 5 مقدار ppm 10 گوگرد دارد در حالی که این عدد برای بنزین یورو 4 حدود ppm 50 است.

 

 

 

 

اگر شما هم از دوستداران محیط زیست هستید و هوای پاک را حق خودتان می‏دانید بهتر است هنگامی که چک لیست خودرو قبل از سفر را بررسی می‏کنید تا در دامن طبیعت ساعاتی را به ریه‌‏های خودتان استراحت بدهید و در هوای پاک نفس بکشید، باک خودروی خودتان را با بنزین با کیفیت و پاک یورو 4 و یا یورو 5 پر کنید تا ذرات آلاینده‎ای که آسمان کلان شهرها را خاکستری کرده‎است به داخل طبیعت روستاها نفوذ نکنند و از مقدار آلودگی هوای شهرها هم کاسته شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است