قطعات خودرو

تناقض ها شروع شد؟

تناقض

رییس سازمان برنامه و بودجه منصوب آیت الله رییسی در مراسم معارفه اش گفت: مشکلی وجود دارد ولی نباید این را گره بزنیم به تحریم. بله تحریم تأثیر دارد و کسی رد نمی‌کند. ولی شرایطی بوده که تحریم جدی نبوده ولی ما همین مشکلات را داشتیم. جاهایی بوده نفت هم فروختیم ولی نابسامانی در شاخص‌های کلان در کشور را هم داشته‌ایم. باید آدرس‌های درست اقتصادی بدهیم تا بتوانیم مشکل را ریشه یابی و شناسایی کنیم و برایش راه حل اساسی پیدا کنیم.

سید مسعود میرکاظمی که تجربه وزارت نفت و وزارت بازرگانی دولت احمدی نژاد را با خود دارد گفته است حجم بالای سرمایه گذاری در کشور انجام شده، اما تولید موثری نداشته‌ایم. چرا امروز باید ۹۰ درصدواحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی ما تعطیل باشند. به شما قول می‌دهم که خیلی از این واحدها اگر تحریم هم نبود، تعطیل بودند. در بعضی از جاها ۱۰ واحد نیاز به کالا داشتیم، ۱۰۰ واحد ظرفیت تولید ایجاد شده است، چرا باید اینگونه منابع  به هدر رود؟

از آن سو سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی وزارت صمت در برنامه اش نوشته است: با وجود بیش از ۷۱۳۰۰ واحد صنعتی در کشور، بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، ظرفیت بسیاری از این واحدها در حال حاضر خالی و بلااستفاده می باشد. به عنوان مثال ۵۰% ظرفیت صنعت خودرو، ۴۰ درصد ظرفیت صنایع لوازم خانگی، ۳۰ درصد ظرفیت زنجیره فولاد، ۴۰ درصد ظرفیت صنایع غذایی، ۳۰ درصد ظرفیت صنایع سیمان و ۴۰ درصد ظرفیت کاشی و سرامیک خالی است.

فاطمی امین تصور می کند این ظرفیت های خالی خودخواسته است اما میرکاظمی می گوید این ظرفیت ها به خاطر اشتباهات استراتژیک ایجاد شده اند.

از آن سو در برنامه های ارائه شده وزیر پیشنهادی آیت الله رییسی برای وزارت صمت، اصناف جایگاه و اعتباری ندارند و قرار است همه ی امور با مدیریت کلان ایشان اتفاق بیفتد.

از دیگر سو محمد مخبر معاون اول منصوب رییس جمهور بعد از بحران حوزه لبنیات با تاکید بر اینکه اگر امور به دست متولیان اصلی از جمله اتحادیه ها و تولیدکنندگان باشد، بخشی بزرگی از مشکلات کشور حل می شود، اعلام کرد: باید هر صنفی در قیمت گذاری و نظارت بر تولید کالاهای مورد نیاز مردم بویژه شیر و لبنیات که سهم عمده ای در تامین سلامت مردم دارد، دارای اختیارات کافی باشد.

برخی ناظران بعد از اعلام اسامی پیشنهاد شده توسط رییس جمهور از نگاه های غیر هم سو در تیم اقتصادی ابراز نگرانی کرده بودند. آیا این تناقض ها وضعیت صنعت کشور را با بحران مضاعف رو به رو خواهد کرد؟

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است