قطعات خودرو

تولید داخلي هر زمانی جواب می‌دهد

شهرام ارباب كه از حدود 10 سال پيش قطعات موتوری خودرو را به كشور وارد مي‌كند، در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو اظهار كرد: در اين سال‌ها نوسانات قيمت ارز بر کار ما تاثیرگذار بوده است. مشكل ديگر تحريم‌ها بوده است؛ از حدود سال ۱۳۹۶ كه تحریم‌ها مطرح شد، مدتی گمرک بسته بود و جنسی وارد نشد.

او درباره اين‌كه چه فعاليت‌هايي بازار را دچار مشكل مي‌كند؟ گفت: برخی ثلث‌ها در ایران هستند که تک ثلث هستند. این کارخانه‌ها جایگاه‌هایی را توسط برندهاي قدیمی‌تر پیدا کردند و با آن برندها وارد بازار شدند. بعد از آن‌که در بازار شناخته شدند و خدمات پس از فروش را گرفتند، خودشان شروع کردند به برندسازی و وارد سیستم بازرگانی شدند. این کار ما واردکنندگان را اذیت کرد.

وي ادامه داد: آن كارخانه‌ها دیگر به ما جنس نمی‌دادند. آن‌ها ابتدا خودشان را با ما مطرح کردند، بعد که به اهداف‌شان رسیدند، دیگر به ما جنس ندادند. این کار به ما صدمه زد.

ارباب تاكيد كرد: ما علاقه‌مندیم که تمام قطعات در داخل توليد شوند و ما هم به‌صورت خدمات پس از فروش با آن‌ها همکاری داشته باشیم تا بازار قدرت بگیرد. البته ما بی‌کار نمی‌نشینیم یا خودمان بخشی از تولید را دست می‌گیریم یا واردات انجام می‌دهیم.

وي با اشاره به اين‌كه ما خودمان بومی‌سازی قطعات را شروع كرده‌ايم، توضيح داد: ما از حدود دو سال پیش، لنت و بوش را در كشور بومی‌سازی کرده‌ايم.

اين توليدكننده در پاسخ به اين پرسش كه آيا سرمایه‌گذاری در زمينه توليد در ایران به نتیجه می‌رسد؟ تاكيد كرد: تولید داخل در هر زمانی جواب می‌دهد. بازار خودرو در ایران آنقدر بزرگ است که واردکنندگانی که اجناس خود را از چین، ترکیه، هندوستان و … می‌آورند می‌توانند بازار داشته باشند و تولیدکنندگان نیز می‌توانند کار کنند.

ارباب در ادامه بيان كرد: توليدكنندگان می‌توانند تا یک سال پس از سرمايه‌گذاري، نتیجه کار خود را ببینند.

او درباره تهيه مواد اولیه براي توليد لنت و بوش نيز گفت: اتحادیه لنت‌سازان، قوی است و خودشان تامين مواد اوليه را انجام می‌دهند.

اين عضو اتحادیه لوازم یدکی خودرو درباره عملكرد اين اتحاديه، اظهار كرد: یک تغییراتی در مجموعه اتحادیه باید اتفاق بیفتد. حالا گروه پيشكسوتان و نواندیشان جلو آمده‌اند و می‌خواهند کاری انجام دهند. به نظرم هم باید پیشکسوتان باشند و هم باید خون تازه‌ای در اتحادیه دمیده شود.

او ادامه داد: چند نفر نیروی جدید باید در بازار باشند و و لوازم یدکی‌ها را ببینند. آن‌ها باید ببینند چه قطعاتی در قفسه مغازه‌ها هستند. باید چند ماه در بازار بگردند و ببینند آیا این جنس‌ها اصالت دارند؟ نه این‌که هر کسی برای خودش جنسی را بفروشد.

ارباب در پاسخ به اين پرسش كه آيا فروش اینترنتی داريد؟ گفت: فعلاً از فروش اينترنتي جواب نگرفته‌ام. البته کسانی هستند که برند ما را از طریق اینترنت می‌فروشند، اما چون ما طرف حساب مکانیک‌ها نیستیم و اجناس را به مغازه‌دار می‌دهیم، اینترنتی هم فروش نداريم.

وي اضافه كرد: فروش اينترنتي به دانش نياز دارد. البته در آینده، فروش اینترنتی اتفاق خواهد افتاد، ولی باید دانش و علم انجام این کار وجود داشته باشد. مصرف‌کننده وقتی می‌خواهد لنت بخرد، اطلاعاتی درباره آن ندارد که به‌سراغ برندی برود یا نرود. به نظرم اكنون برای فروش اینترنتی داشتن، زود است، اما باید پایه آن حالا گذاشته شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است