قطعات خودرو

خط مونتاژ متحرک فورد، پیشرفتی بنیادین در صنعت خودروسازی – 10 آذر 1292

قطعات خودرو – نخستین خط مونتاژ متحرک در صنعت خودروسازی در چنین روزی در 10 آذر 1292 – 1 دسامبر 1913 در کارخانه مونتاژ پارک هایلند شروع به کار کرد و  مدل T در آن تولید شد. هنری فورد بنیان‌گذار کارخانه فورد مشتاق بود که کارایی محصولات شرکت خود و امکانات آن را به بالترین میزان ممکن برساند. حمایت فورد از تولید اتومبیل با حجم بالا به او این اجازه را می‌داد تا حمل و نقل ارزان و در همان حال قابل اعتمادی را به توده مردم ارائه کند.

فورد با ترکیب جنبه‌های مختلف خطوط مونتاژ ثابت از شرکت‌هایی مانند اولدز، ، با روش‌های تولیدی که از شیوه کار کشتارگاه‌ها و آبجوسازی‌ها آموخته بود، زمان ساخت خودرو مدل T را به حدود 1 ساعت و 30 دقیقه کاهش داد. ارزش دستیابی به این مقدار زمان برای تولید خودرو، وقتی به‌درستی درک و دانسته می شود که بدانیم پیش از آن زمان ساخت محصولات بیش از 12 ساعت بود.

خط مونتاژ فورد مدل T

نوآوری فورد در جنبه متحرک بودن خط مونتاژش بود

فورد اولین شرکت خودروسازی نبود که وسایل نقلیه و محصولاتش را در خط مونتاژ می‌ساخت.  کورود دَش اولدز Curved Dash Olds پیشتر از فورد دارای خط مونتاژ بود و نمونه پیشین محسوب می‌شد، اما در کارخانه آن کارگران ملزم به حرکت بودند اما نوآوری فورد در جنبه متحرک بودن خط مونتاژش بود.  خط مونتاژ متحرک فورد قطعاتی را برای کارگرانی که وظیفه‌شان انجام یک عملکرد تکراری بود، می‌آورد و با این عمل کارایی خط مونتاژ را به بالاترین حد ممکن می‌رساند. نوآوری خط مونتاژ متحرک فورد تا حدی سرعت و کارایی را افزایش داد که فورد توانست در سال 1293، خودروهای بیشتری از مجموع تمام خودروسازان دیگر که رقیبش محسوب می‌شدند، تولید کند. میزان تولید فورد تا سال 1304، به تولید روزانه ده هزار خودرو از سری مدل T رسید که در بازار با قیمتی در حدود 260 دلار فروخته می‌شدند.

فورد مدل  T که تا 1306 تولید می‌شد به‌درستی به عنوان نخستین خودروی ارزان و به صرفه در تاریخ خودروسازی لقب داده می شود که امکان سفر با خودرو را برای عموم آمریکایی‌های طبقه متوسط فراهم ساخت. قیمت پایین آن در مقابل قیمت بالای رقبایش، نتیجه کارآمدی بالای خط تولید فورد و تولید سریع در خط مونتاژ متحرک آن بود.

فورد مدل T در مسابقات خودروی قرن در سال 1378،  جلوتر از سیتروئن و فولکس واگن لقب تأثیرگذارترین خودروی قرن بیستم را دریافت کرد. مدل T فورد فقط به این دلیل موفقیت‌آمیز بود که جابجایی ارزان‌قیمتی را در مقیاسی وسیع فراهم می‌ساخت، بلکه در کنار آن مورد مهم، این خودرو به معنای پیشرفتی نوآورانه برای طبقه متوسط رو به رشد در جامعه صنعتی بود که به نمادی قدرتمند از عصر مدرنیزاسیون آمریکا تبدیل شد. فورد در نهایت بیش از 15 میلیون دستگاه از مدل T خود فروخت که تا نیم‌ قرن بعد نیز آن را در جایگاه پرفروش‌ترین خودروی تاریخ قرار می‌داد.

ترجمه : حسین توکلی

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است