قطعات خودرو

ديدگاه يك فروشنده لوازم يدكي درباره شرايط بازار: بي‌ثباتي مانع برنامه‌ريزي شده است

ابراهیم کاظم تبریزی – فروشنده چراغ اتومبیل – در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، توضيح داد: وضعیت بازار، خیلی مساعد نیست. یکی از دلايل آن شيوع بیماری کروناست که سبب تعطیلی برخی مراکز در شهرستان‌ها شده و ما در زمینه‌ی پرداخت‌ها به مشکل برخورده‌ایم.

او با اشاره به اين‌كه بخشی از کار ما تولید است، گفت: براي توليد برخي قطعات به مواد پلاستیکی خارجی نياز است. اكنون با کمبود مواد اوليه پلاستيك مواجه هستیم. به‌دليل تحریم‌ها و قیمت بالای دلار، مشكلاتي برای ما به‌وجود آمده است.

خودروسازان براي ما رقيب شده‌اند

وي درباره تاثير فعالیت خودروسازان بزرگ بر بازار، اظهار كرد: بیشتر خودروسازان خودشان در بازار نماینده دارند. آن‌ها در بازار برای ما رقیب شده‌اند و می‌خواهند از صفر تا صد کار را خودشان مدیریت کنند. به اين ترتيب دیگر جایی برای کسبه واقعی باقي نمی‌ماند.

تبريزي توضيح داد: من به‌مدت ۴۰ سال در کار لوازم یدکی اتومبیل سنگین بودم؛ ولی آنقدر جنس چینی به بازار وارد و به اسم آلمانی فروخته شد و آنقدر تقلب در این زمینه زیاد شد که آن کار را رها کردم. چون ديگر نمی‌توانستم خود را با شرایط حال وفق دهم، به كار فروش چراغ اتومبيل وارد شدم.

او ادامه داد: من از بچگی در کار لوازم یدکی بوده‌ام. روزهای کاری قبل را دیده بودم و نمی‌توانستم خود را با شرایط جدید وفق دهم. به همين دليل، مسیر کاری‌ام را تغییر دادم.

اين عضو اتحاديه لوازم يدكي در پاسخ به اين پرسش كه آيا مي‌توان هايپرماركتي براي فروش لوازم يدكي ايجاد كرد؟ گفت: فکر نمی‌کنم چنين كاري قابل اجرا باشد.

نظارتي بر فروش اينترنتي نمي‌شود

وي درباره فروش اینترنتی لوازم یدکی نيز گفت: در حال حاضر خیلی‌ها لوازم یدکی را در اینترنت به فروش می‌رسانند. بدون آن‌که کسی به شرایط آن‌ها رسیدگی کند. کسانی که اینترنتی کار می‌کنند مدیریت نمی‌شوند و متاسفانه نمی‌توان كار آن‌ها را پیگیری کرد و هيچ‌گونه نظارتي بر كارشان نمي‌شود.

تبريزي با اشاره به اين‌كه خودش فروش اينترنتي ندارد، بيان كرد: البته کسانی که با من کار می‌کنند، در سایت‌شان اجناس را به فروش می‌رسانند. من سال‌های زیادی است که در کار لوازم یدکی هستم و به‌شکل سنتی این کار را انجام داده‌ام. تغییر مسیر دادن برایم سخت است. فروش اینترنتی کار جوان‌هاست. من به شخصه توان این کار را ندارم و کم کم باید بازنشسته شوم.

حجم بازار لوازم يدكي خيلي بزرگ نيست

او در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به حجم بازار به نظر شما تعداد واحدهاي صنفي فعال متناسب با بازار است؟ گفت: حدود هشت‌هزار فروشنده لوازم یدکی داریم که جواز دارند یا در اتحادیه پرونده دارند. البته من فکر می‌کنم تعداد آن‌ها خیلی بیشتر باشد و در آمار محاسبه نشده‌اند. فکر می‌کنم دو برابر این تعداد باشند.

اين فروشنده لوازم يدكي ادامه داد: فکر نمی‌کنم با این تعداد ماشینی که در کشور وجود دارد، حجم بازار خیلی بزرگ باشد.

تبريزي در پايان، عملکرد اتحادیه لوازم يدكي را خوب دانست و افزود: من اعضای قدیمی اتحادیه را می‌شناسم. بخش عمده‌ای از آن‌ها با قانون جدید نمی‌توانند برای انتخابات هيات مديره اتحاديه کاندیدا شوند. البته درباره برخي افراد جدیدی که کاندیدا شده‌اند، اطلاعات کافی ندارم.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است