قطعات خودرو

همه چیز درباره رنگ خودرو | انواع و نحوه نگهداری

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروتک ، برای افراد در زمان خرید خودرو یکی از فاکتور‌های انتخاب خودرو رنگ آن است. برای خودرو‌ها رنگ‌های زیادی وجود دارد و هر شخصی می‌تواند رنگ وسیله نقلیه را با توجه به سلیقه خود انتخاب کند.  رنگ‌ خودرو تقریباً بیشترین تاثیر را در زیبایی و انتخاب خودرو می‌تواند داشته باشد، بنابراین در انتخاب رنگ خودرو باید بسیار دقت کرد تا بعداً به مشکل برنخورد.

در این نوشتار می‌خواهیم به انواع رنگ‌های خودرو و مزایا و معایب آن‌ها اشاره کنیم.

 

انواع رنگ های خودرو و مزایا و معایب آنها

انواع رنگ خودرو

رنگ معمولی یا رنگ روغنی

خودرو‌ها در اوایل ساخت همه به صورت رنگ روغنی بودند. در رنگ آمیزی خودرو با رنگ روغنی از یک لایه آستر و یک لایه رنگ اصلی استفاده می‌شود. ابتدا یک لایه آستر یا پرایمر روی بدنه خودرو کشیده می‌شود و سپس لایه رنگ اصلی روی این لایه پاشیده می‌شود.

بر روی رنگ اصلی گاهی یک پوشش شفاف زده می‌شود تا رنگ را در مقابل خط و خش و شرایط بد آب و هوایی محافظت کند.

 

انواع رنگ های خودرو و مزایا و معایب آنها

 

از مزایای این رنگ می‌توان به ارزان بودن این نوع رنگ خودرو اشاره کرد. همچنین در هنگامی که خط و خش روی آن ایجاد شود می‌توان با استفاده از پولیش کردن یا قلم گیری این مورد را برطرف کرد. در هنگام تصادف و آسیب‌های جدی نیز می‌توان با مراجعه به صافکار و صاف کردن به راحتی و با کمترین زمان و هزینه، خودرو را دوباره رنگ کرد.

درباره رنگ‌های روغنی می‌توان این معایب را نیز بیان کرد: در صورتی که بررسی دقیقی روی سطح این رنگ‌ها انجام شود ناهمواری‌های روی سطح رنگ شده مشخص است. یکی دیگر از نکات در مورد رنگ‌های روغنی می‌توان گفت که به جز خودرو‌های گران‌قیمت بقیه خودرو‌ها در ۴ رنگ سفید، قرمز، آبی ومشکی تولید می‌شود.

 

رنگ متالیک

تفاوتی که رنگ متالیک با رنگ‌های روغنی دارد این است که در رنگ متالیک مقدار کمی پودر فلز اضافه شده است این ترکیب باعث می‌شود که نور بیشتری نسبت به رنگ روغنی منعکس کند و درخشان‌تر به نظر برسد. از طرفی زیبایی خاصی به خودرو می‌دهد. طریقه رنگ آمیزی رنگ متالیک نیز مانند رنگ روغنی است و یک لایه آستر در زیر زده می‌شود و رنگ اصلی روی آن پاشیده می‌شود.

 

انواع رنگ های خودرو و مزایا و معایب آنها

 

مزایا رنگ ماشین متالیک

در رنگ متالیک خراش و ناهمواری‌های رنگ کمتر از رنگ روغنی به چشم می‌خورد درخشش رنگ متالیک نیز بستگی به مقدار فلزی دارد که به آن اضافه می‌شود. رنگ متالیک از نظر قیمت کمی گران‌تر از رنگ روغنی است، اما جذابیت رنگ متالیک بسیار بیشتر از رنگ روغنی است و برای فروش خودرو افراد بیشتری جذب رنگ متالیک می‌شوند که این خود مزیتی برای رنگ متالیک به حساب می‌آید.  یکی دیگر از مزایای رنگ متالیک مقاومت آن در برابر مات شدن است و در مقابل آفتاب سوختگی نیز بهتر از رنگ معمولی عمل می‌کند.

معایب رنگ ماشین متالیک

در صورت تصادف یا از بین رفتن رنگ به هر دلیلی، پیدا کردن رنگ مشابه رنگ بسیار دشوار است. زیرا سازنده‌های رنگ مقدار فلزی را که ترکیب می‌کنند با هم متفاوت است به همین دلیل ترمیم زدگی یا لکه گیری در خودرو با رنگ متالیک دشوار است.

گران بودن رنگ متالیک نسبت به رنگ معمولی هم می‌تواند یکی از معایب این رنگ باشد.

تنوع رنگ در رنگ متالیک کم است و افرادی که رنگ خاصی در نظر دارند معمولاً دچار مشکل می‌شوند. با گذشت زمان و استفاده از خودرو رنگ متالیک براقیت خود را از دست می‌دهد و مات می‌شود.

رنگ صدفی

در این نوع رنگ به جای پودر فلز که در رنگ متالیک استفاده شده است بلور‌های سرامیکی به کار می‌رود. این ترکیب مانند یک منشور رنگ عمل کرده و رنگ‌های مختلفی را در زاویه‌های مختلف تولید می‌کند که باعث درخشش و براقیت بیشتر رنگ می‌شود و رنگ را در رنگ‌های مختلف نشان می‌دهد.

 

انواع رنگ های خودرو و مزایا و معایب آنها

 

از مزیت‌های رنگ صدفی می‌توان به مورد پسند بودن بیشتر خودرو برای مشتری اشاره کرد. همچنین مانند رنگ‌های متالیک رنگ صدفی نیز ناهمواری‌های رنگ را بهتر مخفی می‌کند.

از معایب این رنگ هم می‌توان به مواردی مثل قیمت بالای این نوع رنگ و کمیاب بودن رنگ مشابه خودرو برای ترمیم زدگی و از بین رفتگی رنگ اشاره کرد.

رنگ پریدگی رنگ خودرو در اثر نور خورشید

رنگ در اثر تابش نور خورشید از بین می‌روند و دچار رنگ پریدگی می‌شوند و این عامل باعث می‌شود که خودرو جذابیت خود را ازدست داده و به ویژه در قیمت خودرو تاثیر گذار بوده و باعث کاهش قیمت آن می‌شود. برای رفع رنگ پریدگی خودرو می‌توان از پولیش کردن خودرو استفاده کرد و براقیت خودرو را بازگرداند.

مواد تشکیل دهنده رنگ خودرو

رنگ خودرو از سه ماده تشکیل شده است:

رزین

رزین برای نگه داشتن پگمان‌ها و همچنین افزایش قدرت چسبندگی رنگ خودرو استفاده می‌شود.

پیگمان

پیگمان به صورت پودر می‌باشد و حالتی شبیه بتن دارد.

حلال

حلال برای روان شدن رنگ استفاده می‌شود. در حالت طبیعی رنگ از غلظت بالایی برخوردار است و برای روان شدن به آن حلال اضافه می‌شود.

رنگ‌های خودرو

رنگ‌هایی که معمولاً بیشتر افراد از آن‌ها استقبال می‌کنند شامل موارد زیر است:

  • سفید
  • مشکی

 

انواع رنگ های خودرو و مزایا و معایب آنها

 

  • قرمز
  • آبی
  • فیروزه‌ای
  • جگری
  • عنابی
  • سرخابی
  • نارنجی

 

انواع رنگ های خودرو و مزایا و معایب آنها

 

  • لیموی
  • زیتونی
  • آبی نفتی
  • لاجوردی
  • بادمجونی

انواع رنگ های خودرو و مزایا و معایب آنها

  • شیری
  • مسی
  • سربی
  • بنفش
  • سبز

 

بهترین رنگی که برای خودرو وجود دارد

سلیقه‌ها در انتخاب رنگ‌ها بسیار متفاوت است و به طور کلی هر رنگی که شخص خریدار را راضی کند می‌تواند بهترین رنگ موجود باشد. اما برای انتخاب رنگ  باید موارد دیگری را هم در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید بعداً خودرو را به راحتی بفروشید این امر بسیار مهم می‌باشد.

  • به طور کلی رنگ سفید در رنگ‌ها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است و معمولاً افراد به راحتی رنگ سفید را برای خرید خودرو انتخاب می‌کنند. البته این نکته را هم بگویم که این مختص به کشور ما نیست و رنگ سفید در همه کشور‌ها مورد پسند می‌باشد.
  • بعد از رنگ سفید، رنگ مشکی بیشترین علاقمند را به خود اختصاص داده است. دو رنگ سفید و مشکی در بازار پرفروش‌ترین رنگ‌های خودرو می‌باشند و از طرفی ارزانترین رنگ‌ها نیز رنگ سفید و مشکی است.

 

راه‌های محافظت از رنگ خودرو

  • برای اینکه خودرو دچار رنگ پریدگی نشود باید خودرو را در سایه یا جایی که به صورت مستقیم زیر نور آفتاب قرار نگیرد بگذارید. استفاده از چادر‌های خودرو نیز برای جلوگیری از آفتاب سوختگی  بسیار موثر است.
  • خودرو را نباید در زیر درخت‌هایی که دارای شیره چسبنده هستند گذاشت، زیرا موجب کثیف شدن خودرو می‌شوند و شستن آن‌ها نیز بسیار دشوار است. اگر این اتفاق افتاد باید هر چه سریعتر برای شستشوی خودرو اقدام کرد، زیرا با گذشت زمان کار شست و شو بسیار سخت خواهد شد.
  • خودرو را در جا‌هایی که در معرض فضولات پرندگان است نباید قرار داد، زیرا این فضولات روی بدنه خودرو خیلی محکم چسبیده و شستن آن‌ها سخت است و همچنین باعث خراب شدن رنگ خودرو می‌شوند. برای اینکه رنگ آسیب نبیند هنگامی که پرنده‌ها روی خودرو خرابکاری کردند هر چه سریعتر آن را پاک کرده و بشویید، زیرا گذشته زمان کار را برای شما سخت‌تر می‌کند.
  • در هنگام دستمال کشیدن خودرو از دستمال‌های نرم استفاده کرده و قبل از دستمال کشیدن حتماً باید با پاشیدن آب گرد و خاک‌های روی خودرو را از بین برده و بشویید و بعد دستمال بکشید، زیرا اگر این گرد و خاک‌ها زیر دستمال قرار بگیرد و بکشید باعث ایجاد خط و خش بر روی خودرو می‌شود.
  • استفاده از کارواش برای تمیز کردن و شستن خودرو اگرچه اجتناب ناپذیر است، اما باید از شستشوی بیش از حد خودرو با کارواش اجتناب کرد. زیرا در اکثر کارواش‌ها از مواد شیمیایی برای شستشوی خودرو استفاده می‌کنند که باعث از بین رفتن رنگ خودرو یا کم رنگ شدن رنگ خودرو می‌شود.

انواع رنگ های خودرو و مزایا و معایب آنها

  • در تابستان هنگام عبور از جاده‌های خارج از شهر مخصوصاً جاده‌هایی که در کنار آن‌ها زمین‌های کشاورزی وجود دارد بسیاری از حشرات با خودرو برخورد می‌کند و خودروی شما را کثیف می‌کنند. بدن حشرات به علت داشتن مواد اسیدی در صورتی که به موقع تمیز نشوند باعث تخریب رنگ می‌گردد؛ لذا بهترین راه حل شستشوی سریع خودرو است.
  • ایجاد لکه توسط بنزین خروجی از باک نیز بسیار ناخوشایند می‌باشد برای اینکه دچار این مشکل نشوید هیچگاه باک خودرو را تا آخر پر نکنید و اگر این اتفاق افتاد از یک پارچه برای تمیز کردن بنزین‌ها استفاده کنید.
  • قرار دادن اجسام یا لوازم روی بدنه خودرو نیز باعث ایجاد خط و خش روی می‌شود. حتماً شما نیز دیده اید که مثلاً در مسافرت اثاث و لوازم سفر را هنگام خالی کردن از صندوق عقب روی درب صندوق می‌چینند که این کار باعث ایجاد خط وخش روی بدنه خودرو میشود. بهتر است که اثاث و لوازم خود را روی زمین چیده و سپس حمل کنید.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است