قطعات خودرو

رکورد رشد تولید خودرو در سال ۱۴۰۲

به گزارش قطعات خودرو به نقل از ایکوپرس-  سرپرست وزارت صمت در حاشیه دیدار با وزیر صنعت و تجارت و ترویج سرمایه‌گذاری عمان اعلام کرد: با رفع موانع و مشکلاتی که صنعت خودرو در ابتدای دولت سیزدهم با آن مواجه بود، در سال گذشته برای اولین بار طی چند سال اخیر، تولید خودرو به حدود ۱.۴ میلیون دستگاه رسید و رشد ۳۹ درصدی را ثبت کرد. این رشد تولید در سال جاری هم برنامه‌ریزی‌شده و در دو ماه گذشته ادامه داشته، به نحوی که همین دو ماه نخست امسال، رکورد رشد تولید سال گذشته هم زده شده و تولید خودرو رشد ۴۸ درصدی را ثبت کرد که نتیجه برنامه‌ریزی تولید، رفع موانع این حوزه و تامین به‌موقع ارز مورد نیاز کارخانجات بوده است.

سید مهدی نیازی با اشاره به وضعیت مطلوب تامین ارز صنایع به‌ویژه صنایع خودرو و قطعه‌سازی در ماه‌های اخیر، گفت: با رایزنی‌های بسیار مثبتی که اخیرا با بانک مرکزی داشتیم، ارز مورد نیاز قطعات خودرو به نحو خوبی تامین شده و در سال جاری نیز طبق برنامه تامین خواهد شد که محل تامین این ارز از طریق سامانه نیما، تهاتر، صادرات در برابر واردات و سایر روش‌های مرسوم خواهد بود.

به گفته سرپرست وزارت صمت، با توجه به همکاری بانک مرکزی با وزارت صمت برای تامین ارز و منابع در دسترسی که برای این کار اختصاص داده شده، خودروسازان با شرایط مناسب‌تری نسبت به سال‌های اخیر اقدام به برنامه‌ریزی تولید کرده‌اند و امسال تولید خودرو رشد مطلوب‌تری نسبت به سال‌های قبل خواهد داشت.

نیازی افزود: تاکنون، جلسات متعددی با حضور بنده و مدیران شرکت‌های خودروسازی و بانک مرکزی برای تامین ارز خودروسازان برگزار شد که نتیجه آن جلسات، تامین به‌موقع ارز موردنیاز صنایع خودرو است. البته برنامه میان‌مدت وزارت صمت تولید خودرو با ارزبری بالا نیست، بلکه شرکت‌ها مکلف هستند با توجه به سیاست‌های عمق‌بخشی به ساخت داخل، ظرفیت‌های قطعه‌سازی داخلی را فعال کرده و ارزبری خودروها را کاهش دهند تا علاوه بر مدیریت واردات، زنجیره تولید قطعات داخل کشور را نیز تقویت کنیم. علاوه بر این با توجه به رویکرد تولید صادراتی، بخشی از ارز موردنیاز خودروسازان نیز از محل صادرات خود آن ها حاصل خواهد شد و امروز هم در دیدار با وزیر صنعت و تجارت و ترویج سرمایه‌گذاری عمان، توافقی برای صادرات خودرو از ایران به این کشور و کشورهای ثالث امضا شد.

سرپرست وزارت صمت ادامه داد: همچنین برنامه تولید تجاری و فروش محصولات جدید نیز امسال شروع خواهد شد که چون بن‌سازه آن‌ها بومی است، وابستگی کم تری به واردات قطعه از خارج دارند و ارزبری کلی صنعت خودرو را نیز کاهش خواهند داد.

نیازی، نامه‌نگاری‌های مدیران خودروسازی را که اخیراا منتشرشده مربوط به اوایل سال جاری دانست و گفت: با توافقاتی که با بانک مرکزی انجام شد، تأمین ارز خودروسازان فراهم شده و نگرانی مدیران خودروسازی نیز رفع شده است. تولید روزانه خودروسازان نیز افزایش چشم گیری یافته و عرضه به بازار نیز مناسب است به طوری که شاهد بودیم یکی از خودروسازان ۱۳ هزار محصول خود را زودتر از موعد تحویل، به مشتریان تحویل داد که می‌توان گفت چنین چیزی کم‌سابقه بوده است.

نیازی درباره آمار تولید خودرو نیز گفت:‌ تولید انواع خودرو (سواری و تجاری) در دو ماه نخست امسال ۴۸ درصد رشد کرد و در همین مدت، نزدیک به ۱۶۵ هزار دستگاه خودروی سواری تولیدشده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۵ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی در خاتمه اشاره کرد: واردات خودرو نیز اجرایی و عملیاتی شده و ترخیص خودروهای وارداتی تسریع شده و به زودی شاهد ترخیص تعداد قابل ملاحظه‌ای خودرو از گمرک خواهیم بود که این موضوع نیز عرضه خودرو به بازار را افزایش داده و امید داریم روند کاهشی قیمت خودرو در بازار با شیب تندتری به نقطه مطلوب خود برسد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است