قطعات خودرو

سنسور نور و باران چیست و چگونه کار می‌کند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، سنسور نور و باران جزو امکانات نسبتاً کاربردی در خودروها محسوب می‎شود که امروزه در برخی خودروهای داخلی مانند تارا دنا پلاس و… دیده می‌شود. نحوه عملکرد این حسگرها بسیار ساده و ابتدایی هستند و در آن‌ها از هیچ تکنولوژی خاصی استفاده نشده که در ادامه به طور کامل به آنن می‌پردازیم.

 

سنسور نور و باران چیست؟

سنسور همان‌طور که از نامش پیداست وظیفه دارد در هنگام تاریکی هوا، چراغ‌های خودرو را به‌صورت اتوماتیک روشن کند. این سنسور معمولاً بر روی قسمت جلویی داشبورد و پشت شیشه (داخل کابین) نصب می‌شود.

سنسور نور خودرو

سنسور باران نیز وظیفه دارد در هنگام بارندگی برف‌پاک‌کن‌ها را به‌صورت اتوماتیک روشن، و سرعت آن‌ها را متناسب با سرعت باران یا برف تنظیم کند. سنسور باران معمولاً در بالای شیشه جلو، قسمت وسط (در محدوده قرارگیری پایه آینه جلو) نصب می‌شود.

 

سنسور نور چگونه کار می‌کند؟

سنسور نصب جلوی داشبورد (و بعضاً کنار سنسور نور) وظیفه دارد هنگامی‌که نور محیط بیرون خودرو بیشتر یا کمتر از میزانی که از پیش برای آن برنامه‌نویسی شده شود، اقدام به روشن یا خاموش کردن چراغ‌ها کند.

سنسور نور

البته سنسور نور در برخی از خودروها مانند کیا سراتو ۲۰۱۲ که فاقد دی‌لایت هستند، چراغ‌های کوچک خودرو را حتی در روشن‌ترین مکان‌ها، روشن می‌کند.

سنسور باران چگونه کار می‌کند؟

برف‌پاک‌کن خودروها تا چند دهه پیش تنها سه حالت داشتند؛ خاموش، دور تند و دور کند. کمی بعد برف‌پاک‌کن‌ها علاوه بر تنوع بیشتر حالت‌های سرعت به تایمر هم مجهز شدند. تایمر در برف‌پاک‌کن خودروها کمک می‌کرد تا دیگر نیازی نباشد راننده دائم برف‌پاک‌کن را خاموش و روشن کند.

اما امروزه در خودروهای جدید سنسور باران وجود دارد. نحوه کار این سیستم بر پایه نور مادون قرمز است. سنسور باران (زمانی‌ که روشن باشد) همواره در حال ارسال امواج مادون قرمز با زاویه ۴۵ درجه بر روی شیشه جلو است. طبیعتاً امواج فرستاده شده بر روی شیشه بازتاب دارند. میزان و نوع بازتاب با توجه به خشک یا تر بودن شیشه متفاوت است؛ سنسور باران وظیفه دارد بازتاب این امواج را بررسی کند و با توجه به آن، برق پاک‌کن‌ها را با سرعت مناسب به حرکت در آورد.

سنسور باران

در برخی از خودروهای مدرن و لوکس، سنسور باران و نور به‌طور مشترک با یکدیگر کار می‌کنند. اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم باید بگوییم در شرایطی مانند با بارش باران یا برف شدید راننده برای ادامه مسیر علاوه بر فعالیت مداوم برف‌پاک‌کن‌ها، نیاز به نور کافی نیز دارد؛ در این زمان سنسور باران به سنسور نور دستور می‌دهد چراغ‌‌های خودرو را روشن کند.

 

چگونه سنسور نور و باران خودرویمان را فعال کنیم؟

درصورتی‌که خودروی شما مجهز به سنسور باران باشد، می‌توانید آن را از قسمت تنظیمات برف‌پاک‌کن‌ها (دسته راهنمای راست) در حالت اتوماتیک قرار دهید. اگر هم بخواهید سنسورخودرو را فعال کنید باید حالت اتوماتیک آن را از دست راهنمای چپ (در خودروهای آلمانی پنل کنترل چراغ‌ها سمت چپ فرمان) فعال کنید.

فعال‌سازی سنسور باران

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است