قطعات خودرو

سهمیه سوخت کامیونداران افزایش می یابد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛ طی سه ماه گذشته صنف کامیونداران با انواع چالش جدید از جمله کمبود سوخت و عدم توزیع عادلانه بار مواجه شدند. مواردی که ارتباط مستقیم با اقتصاد فعالان این بخش دارد، از سوی دیگر به دلیل عدم واردات کامیون براساس قانون سه سال کارکرده اروپایی، رانندگان ناوگان فرسوده در شرایط فعلی با چالش تامین و تهیه لوازم یدکی نیز همراه شدند. مساله خرید لوازم یدکی با قیمت های نجومی در کنار افزایش مصرف سوخت ناوگان فرسوده به دلیل استهلاک بالا، در زمستان می تواند به بدنه فعالان حمل و نقل جاده ای باری آسیب وارد کند.

 

 

همچنین تغییر متولی واردات کامیون از وزارتخانه های صمت و راه و شهرسازی به ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت که همزمانی با معرفی وزیر راه و شهر سازی جدید به مجلس شورای اسلامی دارد، نگرانی های عدیده ای را برای کامیون داران ایجاد کرده است. چندی پیش «بازار» برای پیگیری وضعیت ترخیص کامیون های سه سال کارکرده اروپایی براساس قانون از گمرکات کشور با اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران گفتگویی اختصاصی کرد که ایشان قول پیگیری مشکلات و مسائل این صنف را داد در ادامه این گفتگو و پیگیری بازار از مشکلات صنفی کامیون داران که تاکنون دو دیدار با اعضا کمیسیون داشته اند با محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده است.

 

 

 

رئیس کمیسیون عمران در این گفتگو آخرین نتایج نشست این کمیسیون با کامیونداران که امروز برگزار شد را تشریح کرد. وی در این گفتگو به سه تصمیم برای حل مشکلات کامیونداران اشاره کرده است.

مشکل اصلی در اینجاست که کامیون ها و اتوبوس های در حال تردد در جاده های کشور نسبت به پیمایشی که انجام می دهند سوخت بیشتری مصرف می کنند

 

* بسیاری از رانندگان مقدار سوخت تخصیص یافته دولتی را ناچیز می دانند؛ چرا که سهمیه دولتی فقط جوابگوی ۲۰ روز آن ها است، برای حل این معضل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی چه برنامه ای دارد؟

ابتدا باید پاسخ داد که حدود ۵۰۰ هزار نفر راننده در بخش حمل و نقل جاده ای اعم از باری و مسافری فعال هستند، از این مقدار بیش از ۴۰۰ هزار نفر راننده جابجایی بار شاغل و مابقی در زمینه مسافر با اتوبوس و مینی بوس فعال هستند. مشکل اصلی در اینجاست که کامیون ها و اتوبوس های در حال تردد در جاده های کشور نسبت به پیمایشی که انجام می دهند سوخت بیشتری مصرف می کنند. حدود هشت سال پیش براساس میانگین عمر یک دستگاه کامیون که ۱۵ سال است، مقدار مصرف سوخت به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را مشخص کردند. همانطور که اشاره کردید مقدار سوخت تخصیص یافته دولتی باتوجه به استهلاک و فرسودگی این ناوگان پاسخگو نیست، براساس آنچه که اعلام شده است سهمیه دولتی فقط نیاز ۲۰ روز کامیون داران را تامین و ۱۰ روز دیگر کامیون سوخت نداشته و رانندگان از طرق مختلف اقدام به تامین می کنند.

معمولا رانندگان در زمان اتمام سهمیه دولتی با افزایش هزینه در تامین سوخت به واسطه دلالی یا حتی قاچاق مواجه هستند

 

* در نشستی که امروز کامیونداران با کمیسیون عمران داشتند به بحث چالش در تامین سوخت توسط رانندگان اشاره شده، ایا برای این موضوع تمهیداتی اندیشیده شده است؟ تصمیم کمیسیون چه بود؟

در محاسباتی که هشت سال پیش انجام شده بود، از پلیس راه شهر مبدا تا پلیس راه شهر مقصد را مقدار پیمایش یک دستگاه کامیون یا اتوبوس اعلام کردند. این درحالی است که خودروهای مذکور در سطح شهر یا استان نیز برای رسیدن به مقصد نهایی تردد داشته که خود برای رانندگان نگرانی ایجاد کرده است. به عنوان مثال ممکن است کامیونی بعد از پلیس راه اول جاده تهران برای تخلیه بار در شمال شهر تهران باید چند ده کیلومتر را در ترافیک سنگین طی کند در حالی که این موضوع در محاسبات حمل و نقل نمی آید!

معمولا رانندگان در زمان اتمام سهمیه دولتی با افزایش هزینه در تامین سوخت به واسطه دلالی یا حتی قاچاق مواجه هستند، دو پارامتر مذکور برای متولیان سوخت و اقتصاد کشور مشکلات عدیده ای را ایجاد خواهد کرد.

سهمیه سوخت کامیونداران افزایش می یابد| در صورت آسیب به کامیون از سازمان راهداری خسارت بگیرید

طی هماهنگی و تعاملی که با پلیس راه و سازمان راهداری انجام شده است، در صورتی که به هر کامیون آسیبی وارد شود، راننده با مراجعه و تایید پلیس می تواند خسارت آن را از سازمان راهداری دریافت کند

 

* به عنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی چه اقدامات یا برنامه ای را کمیسیون عمران برای حل بحران تامین سوخت کامیون داران در دستور اقدام دارد؟

در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی توافقاتی برای اصلاح ضرایب پیمایش ناوگان حمل و نقل جاده ای انجام شد، در کمیسیون بررسی شد که هر کامیون باتوجه عمر و کارکرد آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر باید چه مقدار سوخت دریافت کند. برای پیگیری مساله مذکور کارگروهی تعیین شده است که طی سه هفته آینده جلسه ای با حضور وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری، پالایش و پخش فراورده های نفتی و سایر دستگاه جهت نهایی شدن در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. همچنین باید ذکر کرد که طی روزهای اخیر شاهد هستیم کامیونداران در زمان تردد در برخی از محورهای مواصلاتی با معضل شکستن شیشه ها مواجه می شوند، طی هماهنگی و تعاملی که با پلیس راه و سازمان راهداری انجام شده است، در صورتی که به هر کامیون آسیبی وارد شود، راننده با مراجعه و تایید پلیس می تواند خسارت آن را از سازمان راهداری دریافت کند.

 

* به عنوان پرسش پایانی، یکی از دغدغه های اصلی کامیون داران توزیع ناعادلانه بار است، در همین راستا کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی چه برنامه ای برای حل معضل مذکور دارد؟

همانطور که اشاره شد، بحث توزیع بار در کشور عادلانه نیست و قرار است سامانه ای برای توزیع ایجاد شود. با راه اندازی این سامانه کارفرما می تواند اطلاعات بار را قرار داده و رقابت عادلانه برای حمل آن ایجاد شود، از این رو یکی از چالش های اصلی کامیونداران حل خواهد شد.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است