قطعات خودرو

سوار بر خودرو کولر بگیرید تا کمتر تصادف شود

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛  کولرخودرو کارآمدترین سیستم رفاهی نصب شده در روزهای گرم سال است. همانقدر که عملکرد این سیستم آسایش راننده یا سرنشین را افزایش می دهد، به همان میزان نیز در خودروهای داخلی دردسر خرابی و تعمیرات را بالا می برد. شروع فصل گرم سال و استفاده از سیستم تهویه مطبوع «کولر» نیازمند توجه بسیار بالا راننده در نگهداری و راه اندازی آن است. در همینجا باید اشاره داشت که روشن کردن کولر خودرو مصرف سوخت را به اندازه باز کردن شیشه ها افزایش نمی دهد. در این گزارش به ۶ نکته مهم در خصوص نگهداری و راه اندازی کولر در فصل تابستان خواهیم پرداخت:

بازدید ازسیستم خنک کاری و الکتریکی

باتوجه به اینکه روشن کردن کولر خودرو منجربه فعال شدن کمپرسور می شود، مصرف سوخت و به تبع آن دمای کاری پیشرانه نیز افزایش جزئی خواهد یافت. عملکرد دور تند فن گاز ارسالی از کمپرسور به کندانسور را خنک و سرمای لازم جهت انتقال به کابین فراهم می شود. در همینجا می توان دریافت که برای روشن کردن کولر سیستم الکتریکی خودرو یعنی فن، باتری و دینام باید سالم باشند. از سوی سیستم خنک کاری بدون ضعف در عملکرد همراه و دچار کاهش سطح سیال خنک کننده نباشد. بنابراین با شروع فصل گرما سیستم خنک کاری و الکتریکی را باید پیش از سیستم تهویه مطبوع مورد بررسی و بازدید قرار داد.

سوار خودرو  کولر بگیرید تا کمتر تصادف شود|استهلاک بالای خودروهای داخلی در تابستان

بازدید از سیستم کولر الزامی

در گام دوم پیش از فعال سازی سیستم تهویه مطبوع، هر راننده باید به چهار نکته دقت کند. تسمه مهم ترین قطعه مورد استفاده در سیستم کولر است، عمرمفید این تسمه ها معمولا کمتر از ۳۰ هزار کیلومتر است که باید در ابتدا فصل گرما تعویض شود. کمپرسور که وظیفه اصلی راه اندازی سیستم کولر را عهده دار است، معمولا دچار خرابی الکتریکی از قسمت کلاچ برقی می شود. بنابراین سالی یکبار باید مورد بازدید قرار گیرد. کندانسور که شباهت فراوانی به رادیاتور دارد و در قسمت جلو خودرو نصب شده است. باتوجه به جانمایی این قطعه در جلو خودرو احتمال خرابی آن به دلیل برخورد از جلو وجود دارد، اصلی ترین ایراد این قطعه نشت گاز ناشی از ضربه به جلو خودرو است که باید ابتدا فصول گرم هر سال عملکرد آن بررسی شود. در نهایت نیز راننده باید سالی یکبار نسبت به شارژ گاز کولر اقدام کند.

اگر زمان روشن کردن سیستم تهویه مطبوع بوی بدی را احساس کردید، این مورد نشان از اتمام عمرمفید فیلتر کابین و رشد انواع قارچ و باکتری دارد

تعویض فیلتر کابین فراموش نشود

فیلتر کابین خودرو وظیفه دارد هوای مورد نیاز سیستم تهویه مطبوع را پالایش و تصفیه کند. باتوجه به اینکه در سیستم تهویه مطبوع گردش هوا از فیلتر کابین وجود دارد، رطوبت موجود بستر مناسبی برای رشد و انتقال انواع قارچ و باکتری را فراهم می کند. اگر زمان روشن کردن سیستم تهویه مطبوع بوی بدی را احساس کردید، این مورد نشان از اتمام عمرمفید فیلتر کابین و رشد انواع قارچ و باکتری دارد. در صورت عدم تعویض فیلتر هوای کابین احتمال ابتلا سرنشینان به انواع بیماری ریوی، آلرژی و کاهش سیستم ایمنی بدن فراهم می شود. بنابراین نیاز است که این فیلتر براساس توصیه خودروساز سالی چهار مرتبه تعویض شود. گفتنی است که برخی از خودروهای وارداتی موجود در کشور مجهز به فیلترهای نانو و یونی هستند که مقدار رشد انواع باکتری و قارچ را کاهش می دهند. البته این مورد به مثابه عدم تعویض فیلتر یا ایمنی بالا برای سلامت سرنشینان در کابین خودرو نیست.

اخیرا مراکز تست تصادف اروپایی مطالعاتی انجام دادند که نشان می دهد، عدم روشن بودن کولر خودرو می تواند ۲۰ درصد در فصل گرما تصادفات را افزایش دهد

۲۰ درصد تصادفات افزایش می یابد

سیستم تهویه مطبوع در خودروها وظیفه افزایش کیفیت و بهبود هوای کابین را عهده دار است. بارها مشاهده شده که رانندگان خودرو به جای فعال سازی کولر خودرو، شیشه ها را پایین می دهند. اخیرا مراکز تست تصادف اروپایی مطالعاتی انجام دادند که نشان می دهد، «عدم روشن بودن کولر خودرو می تواند ۲۰ درصد در فصل گرما تصادفات را افزایش دهد.» زیرا قرارگیری دما بین ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد در کابین خودرو میزان ضربان قلب راننده را افزایش و تمرکز او را کاهش می دهد. این مورد سبب عدم توجه راننده به مسیر حرکتی خواهد شد، بنابراین در فصل گرما با چشم پوشی از بحث افزایش مصرف سوخت، سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن کنید.

سوار خودرو  کولر بگیرید تا کمتر تصادف شود|استهلاک بالای خودروهای داخلی در تابستان

اگر خودرو شما در معرض تابش نور خورشید قرار داشته است، هنگام روشن کردن کولر حدود یک دقیقه شیشه ها را جهت تهویه هوا مسموم ناشی از وجود رزین موجود در داشبورد باز بگذارید

دقت به هوای کولر الزامی

اگر خودرو شما در معرض تابش نور خورشید قرار داشته است، هنگام روشن کردن کولر حدود یک دقیقه شیشه ها را جهت تهویه هوا مسموم ناشی از وجود رزین موجود در داشبورد باز بگذارید. پس از این زمان، سرعت فن سیستم تهویه را روی دو تنظیم کنید. (اگر مالک خودروهای داخلی هستید، باید بدانید که سرعت فن روی سه یا چهار در سیستم تهویه مطبوع می تواند رله ها و فیوزهای سیستم شارژ یا تهویه مطبوع را معویب کند. این مورد نشان از بی کیفیتی اجزای مذکور در خودروهای داخلی است.) با قرار دادن سرعت فن روی دو، دریچه های سیستم تهویه مطبوع را به گونه ای تنظیم کنید که پرتاب باد مستقیم به صورت یا پای سرنشینان وجود نداشته باشد. در صورت عدم رعایت این نکته باید آمادگی سرما خوردگی را داشته باشید. گفتنی است که هر ۳۰ دقیقه یک بار جهت تهویه کامل هوای کابین شیشه های خودرو را باز کنید.

درپایان باید اشاره کرد که در فصل گرما خودروهای تولید داخل به دلیل ضعف کیفی قطعات دچار استهلاک و بحران ناشی از افزایش دما می شوند، استفاده از سیستم تهویه مطبوع می تواند ضریب استهلاک را افزایش دهد. معمولا جوش آوردن، خرابی ترموستات، خرابی دینام، ریپ زدن خودرو، خرابی باتری و فن از ایرادات متداول در فصول گرم سال برای خودروهای داخلی است. بنابراین نیاز است هر ۵ هزار کیلومتر یک بار تمام قطعات مذکور را مالکان خودروها مورد بررسی و بازدید قرار دهند.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است