قطعات خودرو

سوپرشارژر چیست و چطور کار می کند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصاد آنلاین ، اگرچه انواع مختلفی از سوپرشارژرها وجود دارد، اما همچون توربوشارژها همگی آنها وظیفه دارند هوای بیشتری را برای احتراق در اختیار موتور قرار دهند و به موتور اجازه می‌دهند تا قدرت بیشتری تولید کند.

سه نوع از رایج ترین سوپرشارژرها عبارتند از روتس (نام مخترع آن فرانسیس روتس)، دو پیچی و گریز از مرکز و همه آنها توسط خود موتور معمولاً از طریق یک تسمه که از میل لنگ قدرت می گیرند و به حرکت در می‌آیند، اگرچه نوع گریز از مرکز می‌تواند توسط یک موتور الکتریکی مجزا به حرکت درآید.

با این حال، احتمالاً به موتور قدرتمندتری نیاز دارد که به نوبه خود به باتری نسبتاً قوی برای تغذیه آن نیاز است و این برای سازنده موتور هزینه بیشتری درپی دارد و معمولا استفاده نمی شود. در مقابل، یک توربوشارژر توسط گازهای خروجی موتور به حرکت در می آید، و نه میل لنگ چرخان موتور که این موجب کاهش افت توان در موتور می شود.

هر نوع سوپرشارژر تا حدودی متفاوت عمل می کند. Roots و Twin-screw(دوپیچی) هر دو می توانند دو شفت داخلی چرخان موازی با چرخ دنده هایی روی آنها که به گونه ای مشبک شکل باشند که هوا را از طریق سوپرشارژر به موتور منتقل کند. در مورد نوع روتز، به سادگی هوای بیشتری را پمپ می‌کند. با این حال، نوع پیچ دوقلو، هوای بین دو شفت را در حالی که از یک سر به سر دیگر جریان می یابد فشرده می کند و سپس هوا را وارد موتور می کند. در کل تفاوت این دو نوع نحوه ورود هوای اضافی به موتور است.

اما یک سوپرشارژر از نوع گریز از مرکز بسیار شبیه به یک توربوشارژر عمل می کند، به جز فن پروانه ای که به اندازه کافی سریع می چرخد تا هوا را پمپ کند، به جای گازهای خروجی موتور، توسط میل لنگ موتور (یا موتور الکتریکی) به حرکت در می آید.

در موتورهای مدرن با تزریق سوخت، سوپرشارژر فقط هوا را پمپاژ می کند که پس از آن سوخت به آن اضافه می شود. از آنجایی که سوخت به مقدار متناسبی اضافه می شود، هوای بیشتر به این معنی است که می توان سوخت بیشتری اضافه کرد و این مقدار مخلوط هوا و سوخت بیشتر می تواند قدرت بیشتری ایجاد کند.

در همه موارد، سوپرشارژرهای موتور-محرک برای چرخیدن به مقداری نیروی موتور نیاز دارند و این بدان معنی است که آنها مقداری نیرویی را که موتور تولید می کند، مصرف می کنند. این دلیلی است که یک سوپرشارژر گریز از مرکز با موتور الکتریکی حرکت می کند. هرچند، باز هم، برای تغذیه به یک موتور بزرگ، یک باتری بزرگ (نه لزوماً برای مدت طولانی) و قدرت موتور برای چرخاندن دینام برای شارژ مجدد باتری نیاز دارد. مزیت این نوع این است که در همان زمانی که شما می‌خواهید شتاب بگیرید، لزوماً به قدرت موتور نیاز نیست. می تواند صبر کند تا زمانی که می خواهید سرعت را کاهش دهید، در حالی که به هر حال نیازی به قدرت کامل ندارید دینام وارد مدار شده و باتری را شارژ می کند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است