قطعات خودرو

ضدیخ چیست و زمان تعویض آن که باید بدانید!

ضدیخ چیست؟

خودرو بانک – به منظور توضیح دقیق اینکه ضدیخ چیست، باید گفت که ضدیخ یا مایع خنک کننده موتور، مایعی رنگی است که با آب مخلوط می‌شود تا به تنظیم دمای موتور ماشین در دمای شدید کمک کند. به عبارتی دیگر، با اضافه کردن ضدیخ به رادیاتور خودرو در فصل تابستان و گرمای هوا، باعث می‌شود تا ماشین شما جوش نیاورد. متاسفانه اکثر رانندگان به ریختن ضدیخ درخودرو در فصل تابستان توجهی ندارند. درفصل زمستان نیز مانع از یخ زدن آب حتی در دمای 30 درجه زیر صفر خواهد شد. با این وجود ضدیخ کاربردهای دیگری نیز دارد که تنظیم دمای موتور ماشین مهم‌ترین آن است.

ضدیخ همچنین یک روان‌کننده در موتور خودرو شما محسوب شده و باعث می‌شود قسمت‌های مختلف مانند پمپ آب به راحتی حرکت کنند. با این کار اصطکاک را کاهش می‌دهد تا از آسیب رسیدن به موتور پیشگیری شود. علاوه بر این، اگر بخواهیم توضیح دقیق دیگری از ضدیخ چیست را بگوییم،باید گفت ضدیخ به پیشگیری از خوردگی و اکسید شدن قطعات در موتور ماشین نیز کمک می‌کند زیرا از ذراتی ساخته شده است که غلیظ هستند تا فلزات درون موتور دچار خوردگی نشوند. سرسیلندرهای آلومینیومی که در اکثر موتورها مستعد خوردگی هستند، ضد یخ مناسب باعث افزایش سلامت، طول عمر آن‌ها و همچنین وسیله نقلیه می‌شود.ضد یخ

اجزا تشکیل‌دهنده ضدیخ چیست؟

ضدیخ عمدتا از اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول تشکیل شده است. ضدیخ همچنین ممکن است حاوی مواد افزودنی مانند سیلیکات، نیترات، آزول یا بورات نیز باشد تا از اکسیداسیون و خوردگی پیشگیری شود. این مواد افزودنی معمولا کمتر از 10 درصد کل محلول را تشکیل می‌دهند.

تمامی خودروها از ترکیب 50 درصدی آب و 50 درصدی ضد یخ باید بهره‌مند شوند. با این حال، برخی از ضدیخ ها از قبل با آب مخلوط شده‌اند. به همین دلیل هنگام کار با ضد یخ لازم است برچسب آن را به دقت بررسی کنید تا بدانید قبل از استفاده از آن باید آب را با ضد یخ مخلوط کنید یا خیر.

توجه به این نکته ضروری است که ضدیخ مایعی سمی است و باید آن را از کودکان دور نگه داشت. در صورت ریختن ضدیخ روی سطحی در محیط خانه، آن را سریعا تمیز کنید تا از مصرف و تماس تصادفی پیشگیری شود. همچنین توجه کنید هرگز ضدیخ‌های مختلف را حتی اگر از لحاظ رنگی شبیه هم بودند را با یکدیگر استفاده نکنید زیرا موجب آسیب رسیدن به رادیاتور یا محفظه خنک کننده ماشین می‌شود.

ضدیخ معمولا چه رنگی است؟

اکثریت ضدیخ ها همیشه به رنگ سبز هستند زیرا فرمول همگی آن‌ها بر پایه اتیلن گلیکول است. اما گاهی اوقات رنگ ضدیخ از یک محصول با برندی متفاوت تغییر می‌کند. ممکن است متوجه شوید ضد یخ به رنگ، آبی، صورتی، قرمز، نارنجی یا زرد است. این بدان دلیل است که مواد افزودنی آن‌ها رنگی بوده و در انواع وسایل نقلیه با مسافت پیموده شده بالاتر طراحی شده‌اند. با این حال، ضدیخ شما هرگز نباید ظاهر زنگ زده‌ای داشته باشد و نباید ذراتی در آن شناور باشد. اگر متوجه این شرایط شدید باید ضدیخ را تعویض و اگر در رادیاتور ماشین ریخته‌اید سریعا محفظه داخلی را شستشو داده و از ضدیخ مناسب و عاری از ذرات و زنگ زدگی استفاده نمایید. ضد یخ

ضدیخ در کدام قسمت از ماشین ریخته می‌شود؟

ضد یخ معمولا در مخزن خنک‌کننده خودرو ریخته می‌شود. برخی از خودروهای قدیمی فاقد مخزن خنک کننده هستند، در این صورت ضدیخ باید درون رادیاتور ریخته شود. این که آیا شما به دنبال مخزن خنک کننده یا درپوش رادیاتور هستید، این را باید در زیرکاپوت ماشین خود پیدا کنید، هرچند محل دقیق آن بر اساس وسیله نقلیه متفاوت است. برای اطلاع از دستورالعمل دقیق محل نگهداری مخزن مایع خنک کننده ضد یخ خود، به دفترچه راهنمای مالک خودرو مراجعه کنید.

تفاوت بین مایع خنک‌کننده و ضدیخ چیست؟

اصطلاحات ضدیخ چیست و مایع خنک‌کننده چه تفاوتی با آن دارد اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. با این حال، تفاوت کمی بین این دو وجود دارد. مایع خنک‌کننده از نظر فنی به مخلوط ضدیخ و آب اشاره می‌کند که آماده استفاده در وسیله نقلیه است. ضد یخ جزو اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول این مخلوط است. بنابراین محصولی که آب در آن وجود ندارد کاملا ضدیخ است، در حالی که محصول مخلوط شده با آب ممکن است به عنوان خنک‌کننده شناخته شود.

همچنین جالب است بدانید که ضدیخ به عنوان یک مایع منحصرا برای خودروها استفاده نمی‌شود. هر ماده شیمیایی که نقطه انجماد آب را کاهش دهد به عنوان ضدیخ شناخته می‌شود. متانول یا ایزوپروپانول که برای پیشگیری از انجماد بنزین استفاده می‌شوند نیز از انواع ضدیخ محسوب می‌شوند.

زمان تعویض ضدیخ

با نگاه کردن به مخزن مایع خنک‌کننده یا رادیاتور، می‌توانید سطح ضدیخ خودرو را بررسی کنید. شما باید یک مخزن پلاستیکی شفاف را مشاهده کنید که خط پرکنی به وضوح روی آن مشخص شده است. توجه کنید که وسیله نقلیه شما روی یک سطح صاف و مسطح بوده و موتور خنک است تا از دقیق‌ترین سطح ضدیخ اطمینان حاصل کنید.

به طور معمول، مایع خنک کننده خودرو را هر 50000 تا 250000 باید تعویض کنید. البته پیشنهاد می‌شود دفترچه راهنمای مالک خودرو را مطالعه کنید زیرا تولیدی هر خودرو متفاوت خواهد بود. در برخی از اتومبیل‌ها می‌توانید تا 100000 کیلومتر نیز بدون تغییر مایع خنک‌کننده حرکت کنید. اگر نگران خنک‌کننده ماشین خود هستید، می‌توانید با متخصصین خودرو بانک در تماس باشید.

جدا از این، یکسری دستورالعمل‌های کلی وجود دارند که ممکن است در صورت مشاهده مشکلاتی در مورد ضد یخ یا سیستم خنک‌کننده خود داشته باشید. این موارد عبارتند از:

• یک لایه روغنی یا لجن دار در بالای ضدیخ مشاهده می‌کنید

• سطح مایع خنک‌کننده بسیار پایین آمده است.

• شلنگ‌های رادیاتور ترک خوردگی دارند.

• ضدیخ بی رنگ یا زنگ زده است

• ذرات شناوری در ضدیخ موجود استضد یخ

همه اینها نشانگر این است که باید خودرو خود را برای معاینه نزد متخصص ببرید. یک مکانیک مطمئن می‌تواند به شما اطلاع دهد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و تعمیر مناسب سیستم خنک‌کننده خودرو را توصیه می‌کند. پیشنهاد ما به شما این است که چنین مسائلی را نادیده نگیرید، زیرا ممکن است آسیب جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد کنند.

چگونه می‌توان ضدیخ را به وسیله نقلیه اضافه کرد؟

اگر سطح ضدیخ خودرو شما فقط کمی پایین است، می‌توانید به راحتی آن را پر کنید. برای افزودن ضدیخ به خودرو این مراحل را دنبال کنید:

• ابتدا خودرو را در زمین مسطحی پارک کنید و اجازه دهید موتور ماشین کاملا خنک شود. ترمز دستی خودرو را به عنوان یک اقدام ایمنی اضافی حتما بکشید.

• برچسب ضدیخ خودرو را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا باید با آب مخلوط شود یا خیر. افزودن ضدیخ مخلوط نشده به وسیله نقلیه می‌تواند آسیب جدی به رادیاتور وارد کند. در صورت نیاز ضدیخ را با آب مخلوط کنید.

• مخزن مایع خنک کننده را باز کرده و مایع را اضافه کنید تا به خط پرشدن در خارج مخزن برسد.

• پس از اتمام کار، درپوش را روی مخزن محکم کنید.

چگونگی تعویض ضدیخ ماشین

بدین منظور برای مشکلات مربوط به ضدیخ کار را به متخص این زمینه یعنی تعمیرکاران خودرو بسپارید اما در غیر این صورت مراحل زیر را در پیش بگیرید:

• همانطور که گفتیم پس از پارک کردن خودرو در محل مسطح، ابتدا اجازه دهید موتور ماشین سرد شود. سپس شیر تخلیه رادیاتور را باز کرده و اجازه دهید مایع موجود در رادیاتور تخلیه شود.

• سپس به منظور اطمینان از خروج یخ و تمامی ضدیخ های موجود، موتور خودرو را روشن کرده و درب رادیاتور را باز کنید. از بالای رادیاتور آب بریزید و به خروجی توجه کنید تا آب زلال از محفظه خارج شود.

• حال وقت آن است که رادیاتو را با ضدیخ جدید پرکنید البته دقت کنید که موتور خودرو در این مرحله خاموش و شیرتخلیه بسته باشد.

• درنهایت به منظور بررسی نهایی موتور ماشین را روشن کرده و اجازه دهید مایع موتور جریان بیفتد. چنانچه موتور ماشین کمی داغ شد مجددا مقداری ضدیخ اضافه کنید.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است