قطعات خودرو

طرح شناسه‌دار کردن كالا، قدمي به نفع مصرف‌کننده

مرتضی ایزدی – فروشنده لوازم يدكي نيسان – در گفت‌وگو با خبرنگار قطعات خودرو، اظهار كرد: با اجراي طرح شناسه‌دار كردن كالا، مصرف‌كننده مطمئن می‌شود که جنس سالم و اصلی را خریده است. همچنين مبدا جنس، چه ایرانی باشد و چه چینی، با اجرای اين طرحی مشخص می‌شود و به نفع مصرف‌کننده است.

او ادامه داد: ما به‌عنوان فروشنده، مبدا جنس «طرح» يا اصل را می‌دانیم و همه را به نام خودشان می‌فروشیم؛ اما دست آخر که جنس به مصرف‌کننده می‌رسد، ممکن است جنس «طرح» به‌عنوان جنس اصلی فروخته شود.

وي با اشاره به اين‌كه نيمی از این قطعاتي كه به فروش مي‌رسانيم وارداتی و بقیه تولید داخل هستند، گفت: در 25 سالي که ما مشغول اين كار هستیم، با مشكلاتي مانند پيدا نشدن جنس اصلی و فروش جنس «طرح» در بازار مواجه بوده‌ايم. گاهی هم جنس کم است و قیمت آن بسیار افزایش پیدا می‌کند.

ایزدی درباره اين‌كه جنس «طرح» چيست؟ توضيح داد: جنس طرح، همان جنس فیک است كه در بسته‌بندی جنس اصلی عرضه می‌شود.

او درباره مهم‌ترین معضلي كه در بازار با آن مواجه بوده است، گفت: جنس‌های ایرانی و خارجی به قیمت واقعی‌شان عرضه نمی‌شوند و سود آن‌ها کاذب است. در واقع، جنس ایرانی به قیمتی بسیار پایین‌تر از آنچه در بازار هست، تولید می‌شود، اما چند دست می‌چرخد و این موضوع باعث می‌شود که جنس با قيمت گران به دست مصرف‌کننده برسد. شرایط برای جنس وارداتی نيز همين‌طور است.

وي افزود: مشکل گراني، گریبانگیر مصرف‌کننده است، وگرنه ما که جنس را می‌خریم و همان را می‌فروشیم. همچنين جنس باکیفیت به‌دست مصرف‌کننده نمی‌رسد یا به قیمت گران به فروش می‌رسد.

اين فروشنده لوازم يدكي نيسان درباره فروش اينترنتي نيز بيان كرد: ما هنوز فروش اینترنتی را شروع نکرده‌ايم. چون نیروی خاص برای این کار لازم است و هنوز فرصت انجام این کار را نداشته‌ایم. البته فروش اینترنتی ضرورت دارد، مانند این است كه یک مغازه در یک فروشگاه جدید داشته باشید.

او در پاسخ به اين پرسش كه ديدگاه شما درباره ايجاد هایپرمارکت فروش لوازم يدكي چيست؟ گفت: اگر قیمت‌ها کنترل‌شده و به نفع مصرف‌کننده باشد، کار خوبی است. متاسفانه موضوعی که فروشگاه‌ها، تهیه‌کنندگان و واردکنندگان در نظر نمی‌گیرند، نفع مصرف‌کننده است. اگر در هایپرمارکت‌ها قیمت اجناس گران‌تر از بازار باشد، فایده‌ای ندارد.

ایزدی همچنين اظهار كرد: متاسفانه مرجعی برای کنترل قیمت‌ها وجود نداشته و اکنون هم متاسفانه وجود ندارد.

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا تعداد واحدهای صنفی فعال در بازار لوازم يدكي متناسب با نياز اين بازار است؟ گفت: تعداد واحدهای صنفی فعال، متناسب است و هر روز هم رشد می‌کند. به تناسب افزایش تعداد خودروها و همچنین مصرف‌کنندگان، بازار هم رشد کرده است. رقابت بین کاسب‌ها نیز به نفع مصرف‌کننده شده است.

اين عضو اتحادیه لوازم یدکی خودرو در پايان افزود: من انتخابات هیئت مدیره اتحاديه را پیگیری کرده‌ام و به کسانی که می‌شناسم، رای خواهم داد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *