قطعات خودرو

عدم‌اختلال دید راننده؛ حد مجاز دودی‌کردن شیشه‌ها

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،از نظر برخی مالکان، شیشه‌های خودرو تاثیر زیادی در زیبایی ظاهر آن دارند. یکی از دلایل دودی کردن شیشه‌ها نیز همین موضوع است. البته دودی کردن شیشه خودرو سبب می‌شود دمای درون کابین کاهش پیدا کند. ‌به‌علاوه این اقدام از برخورد مستقیم و مضر پرتوهای فرابنفش خورشید با دست و پوست راننده و سایر سرنشینان خودرو جلوگیری می‌کند و مانع از آفتاب‌سوختگی می‌شود.

آپشن دودی!

شیشه؛‌ پنجره خودرو است اما در برخی موارد به صورت فابریک در کارخانه و به عنوان یک آپشن یا به صورت دستی در مراکز تیونینگ، رنگی می‌شود. دودی کردن شیشه خودرو از رایج‌ترین تغییراتی است که صاحبان خودرو روی آن اعمال می‌کنند. شیشه دودی به دو شکل در خودروها دیده می‌شود؛ در شکل اول، به عنوان یک آپشن اضافه قابل‌سفارش است و شیشه با استفاده از فناوری جدید رنگ‌آمیزی می‌شود. این نوع شیشه‌ها معمولا به نام شیشه دودی فابریک یا شیشه رفلکس شناخته می‌شوند. بسیاری از شیشه‌های رفلکس در خودروها، با استفاده از مواد نانوکوتینگ رنگ‌آمیزی می‌شوند. این مواد ضمن اینکه شیشه را به اصطلاح دودی می‌کنند، باعث افزایش مقاومت آن در برابر ضربه و خط و خش نیز می‌شوند. در شکل دوم؛ شیشه‌های خودرو به صورت دستی و خارج از استانداردها و معیارهای کارخانه رنگی می‌شوند. شیشه‌هایی که به صورت دستی دودی می‌شوند و معمولا برای انجام آن از ورقه‌های رنگی یا به اصطلاح طلق‌های دودی‌رنگ استفاده می‌شود. این طلق‌ها انواع مختلفی دارند و معمولا در رنگ‌های متفاوتی قابل‌سفارش هستند. در اغلب موارد دودی کردن شیشه خودرو به این روش و در مراکز تیونینگ و خارج از کارخانه انجام می‌شود. اما مهم‌ترین ایراد دودی کردن شیشه خودرو این است که دید راننده نسبت به قبل محدودتر می‌شود، به همین دلیل استانداردی برای دودی کردن شیشه‌های خودرو در نظر گرفته شده است تا دید راننده کم نشود.

چه کسانی می‌توانند از شیشه دودی با درصد بالا استفاده کنند؟

قوانین راهنمایی‌ورانندگی کشور، دودی کردن شیشه خودروها را محدود کرده و تحت شرایط خاصی مجاز می‌داند. در این‌باره چندی قبل رئیس پلیس راهور ناجا گفت: «خودروهای دارای شیشه دودی غیراستاندارد عامل تخلف هستند، هم در مسائل انتظامی و هم در مسائل امنیتی. در تمام کشورها هم با این موضوع برخورد می‌شود.» هادیانفر با اشاره به مصوبه دیوان عدالت اداری در مورد جریمه خودروهای شیشه دودی افزود: «از مصوبه هیات عمومی دیوان نباید سوءبرداشت شود. دیوان تاکید کرده فاصله سه‌متری برای تشخیص درست نیست، پس چنین فاصله‌ای باطل و جریمه‌ آن به تشخیص افسر است.» وی با بیان اینکه افسران در برخورد با شیشه‌های دودی می‌توانند به دفعات خودرو متخلف را جریمه کنند، بیان کرد: «ممکن است ‌خودرویی در یک چهار راه جریمه شود و در چهارراهی دیگر اگر مامور پلیس آن را مشاهده کند، می‌تواند باز جریمه شود، محدودیتی در دفعات جریمه چنین خودروهایی وجود ندارد.» وی تاکید کرد: «معیار؛ تشخیص مامور است. البته استفاده از شیشه‌های دودی استاندارد و متعارف که تولید کارخانه باشد، مشکلی ندارد.» وی درخصوص اینکه چه افرادی می‌توانند از شیشه دودی با درصد بالا استفاده کنند، گفت: «مقامات و افرادی که دارای رده حفاظتی هستند، می‌توانند از شیشه دودی استفاده کنند. افراد دارای بیماری‌های خاص به تشخیص کمیسیون پزشکی هم می‌توانند با مراجعه به مراکز راهور در شهرها مجوز خود را دریافت کنند. البته برای این کار، خودرو باید به نام فرد بیمار باشد.»

 

تغییر وضعیت ظاهری خودرو که موجب کاهش ایمنی شود، غیرمجاز است

در این باره محمدرضا گویا، مدیر روابط‌عمومی سازمان معاینه‌فنی تهران درباره میزان دودی بودن شیشه خودروها، در گفت‌وگوی اختصاصی باروزنامه «دنیای‌خودرو» اعلام کرد: «ضوابط مربوط به انجام معاینه‌فنی در کشور توسط دولت تعیین می‌شود. در دستورالعمل ماده 3 آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام‌معاینه و صدور برگ معاینه‌فنی، کلیه ضوابط مربوط به نحوه انجام معاینه‌فنی توسط وزارت کشور ابلاغ شده است.» وی ادامه داد: «در این دستورالعمل به‌صورت مشخص آمده است هرگونه تغییر در وضعیت ظاهری خودرو که موجب کاهش ایمنی در عبور و مرور و تشدید بروز تصادف شود، توسط کارشناسان مراکز می‌تواند به‌عنوان نقص فنی شناسایی و موجب مردودی خودرو از دریافت گواهی معاینه‌فنی شود. بدیهی است شیشه دودی نیز از این فرایند کنترلی مستثنا نیست. بنابراین در مراکز معاینه‌فنی به تشخیص کارشناس، تیرگی و دودی بودن شیشه‌های جانبی و عقب خودروهایی که دید راننده را مختل نمی کند، مجاز است.» مدیر روابط‌عمومی سازمان معاینه‌فنی تهران در رابطه با تاثیرات منفی دودی کردن شیشه‌ها بیان کرد: «دودی بودن و تیرگی زیاد شیشه‌های جانبی و عقب خودرو موجب کاهش دید راننده به‌خصوص هنگام شب می‌شود و این مساله می‌تواند باعث بروز تصادف شود.» محمدرضا گویا درباره خودروهایی که دودی شدن شیشه های آنها در کارخانه انجام شده است، بیان کرد: «تجهیزات اضافه‌ای که در روند تولید خودرو مورد تایید استاندارد قرار گرفته و خودرو توسط پلیس شماره‌گذاری شده، از نظر مراکز معاینه‌فنی طبق ضوابط قانونی موردتایید است.» وی در انتها تصریح کرد: «باز هم تاکید می‌شود خودروهایی که روی شیشه‌های جانبی و عقب برچسب دودی نصب می‌کنند در صورت عدم اختلال در دید، از نظر مراکز معاینه‌فنی بلامانع است.»

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است