قطعات خودرو

فرصت محدود، موضوعات نامحدود

ارزبری

اداره کل صنایع حمل و نقل علاوه بر گروه خودرو، اجزاء و قطعات دو گروه دیگر را  نیز در بر می گیرد. گروه صنایع دریایی، ریلی و هوایی  و گروه خدمات پس از فروش، مجموع این سه گروه حجم بسیار بزرگی از سیاستگذاری ها، برنامه ریزی ها و اجراء را شامل می شود که مدیریت آن ها نیازمند دانش وسیع، بینش عمیق و تجربه فراوان است. امیدواریم مهندس معمارباشی بتواند در طول زمانی که عهده دار این مسئولیت است راه ناهمواره پیش رویش را به خوبی طی کند.

جناب معمار باشی اولین راهبرد شما برای انجام ماموریت‌های محول شده چیست؟

واسپاری بخشی از امور به تشکل های صنفی که خودشان می توانند انجام دهند چون بنظر من تشکل ها و صنعتگران اطلاعات و شرایط محیطی را بخوبی می دانند و در صورت تعامل با نهادهای مدنی می توانند کارها را روان و سریعتر و براساس سیاست ها و برنامه های دولت اجرا کنند. گرچه ما در نظر داریم با کمک همین تشکل ها کمیته های تخصصی تشکیل دهیم و از نظرات ایشان در سیاستگذاری ها استفاده کنیم.

این کار می تواند در میان مدت اعضای تشکل ها را نیز فعال و منجسم تر کند و اثربخشی سیاست ها را دو چندان نماید.

برنامه موسوم به نهضت داخلی سازی را تا چه عملیاتی می بینید؟

این برنامه ای است که از سال گذشته در دستورکار وزارتخانه بوده است و ما آن را با جدیت تمام دنبال می کنیم.

 الان درحال احصاء ظرفیت های ساخت داخل هستیم تا بتوانیم کاملاً واقعی توان و ظرفیت تولید داخلی را معین و تضمین کنیم براساس داده های بدست آمده کمک های لازم برای تامین مواد اولیه، تخصیص و تامین ارز و نقدینگی ریالی را انجام می دهیم.

 بدیهی است در اقلامی که مطمئن شویم تولید داخلی نیاز کشور را تامین خواهد کرد. از واردات آن جلوگیری خواهیم نمود.

در صنف لوازم یدکی تامین کنندگانی هستند که به صورت کارگاهی یا «مدیریت تولید محصول» کار می کنند  (تولید بدون کارخانه) این افراد چون نیازبازار را به خوبی می شناسند و مستقیماً با مصرف کننده در ارتباط هستند تولیدات با کیفیتی دارند و سهم بزرگی ازبازار را در اختیار دارند اما در انجمن تولیدکنندگان عضو نیستند لذا ظرفیت ایشان مغفول می ماند آیا برای استفاده از توان آن‌ها نیز برنامه ای دارید؟

ما استقبال می کنیم و سعی خواهیم کرد از طریق اتحادیه از ظرفیت های ایشان نیز استفاده کنیم.

در خصوص کیفیت محصولات و همکاری با سازمان استاندارد چگونه عمل خواهید کرد؟

در این جا دو مسئله وجود دارد اول این که ما هم به دنبال کیفی سازی و رعایت الزامات قانونی استاندارد و محیط زیست هستیم اما از طرفی مواجه با تحریم های ظالمانه و هدفمندی هستیم که اتفاقاً صنعت خودروسازی در کانون توجهات تحریم کنندگان قرار دارد.

 بنابراین گاهی واقعا تهیه مواد اولیه برای ساخت محصول مطابق استاندارد غیر ممکن یا لااقل بسیار سخت است و حتی ممکن است ما مجددا مواجه با خودروهایی شویم که فقط به دلیل نداشتن یک قطعه کف کارخانه می مانند.

 بنابراین از این فرصت استفاده کرده و عرض می کنم: جهش تولید با همکاری همه وزارتخانه ها و سازمان ها و قوای سه گانه کشور امکان پذیر است.

ما نیازمند به درک متقابل از سوی سازمان استاندارد و سازمان حفظ محیط زیست هستیم.

 گلایه ما بخاطر بی توجهی به شرایط تحریمی است.

در خصوص قیمت خودرو نیزگویا درخواست افزایش قیمت خودرو را دارید؟

 بازنگری در قیمت ها خواسته خودروسازان است. صنعت خودرو کشور افتخار آمیز است و تلاش هایی در آن صورت گرفته که مردم در جریان کامل آن نیستند این صنعت راهبردی ،  65 صنعت دیگر را همزمان فعال می کند اما شرایط به گونه ای شده است که اگر کسی ازصنعت خودرو دفاع کند مورد هجمه قرار می گیرد و بالعکس هرکه انتقاد می کند محبوب می شود.

 بعضی از دوستان هم بی انصافانه موج سواری می کنند.

چرا این طور شده است؟

اول باید از خودمان به عنوان سیاستگذار و در وهله بعدی از خودروسازان به عنوان مجری کار انتقاد کنم که به بخش اطلاع رسانی، و  اقناع افکار عمومی به اندازه کافی بهاء نداده وتوجه نکرده ایم.

خوشبختانه روابط عمومی وزارتخانه برای  این موضوع برنامه ریزی کرده است.

 ما نیز از رسانه ها انتظار همکاری داریم.چقدر مدیریت دولت بر صنعت خودرو را در ضعف و کندی این صنعت موثر می دانید؟

برنامه راهبردی دولت خصوصی سازی است اما در صنایع حساس و مهم نظیر خودرو که احتمال تبانی و انحصار گرایی سودجویانه بخش خصوصی می رود قانون دولت را مکلف کرده طی فرآیند و برنامه بلند مدت این کار را انجام دهد و البته سهم دولت طی سال های گذشته مرتباً کاهش پیدا کرده است.

ما در زمینه خصوصی سازی صنایع بزرگ و مشخصاً صنعت خودرو در چندین کشور مطالعه کرده ایم الگویی عملیاتی آن ها نیز حدود 15 سال است.

و کلام آخر…

ضمن تشکر ازشما باردیگر تاکید می کنم برنامه ما سازماندهی امکانات و ظرفیت های موجود در راستای تحقق اهداف وزارت صمت برای توسعه صنایع حمل ونقل به ویژه صنعت خودرو و قطعه سازی، توسعه صنایع ریلی، دریایی و هوایی با بهره گیری از توان علمی و تخصصی منابع انسانی کشور است.

 ان شاء الله با همکاری و همدلی بتوانیم از ظرفیت های کشور بهره ببریم و جهش تولید را شاهد باشیم.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است