قطعات خودرو

قطره‌های خون‌ام مال تو؛ دعای خیرت مال من

انجام بعضی از کارها نیازی به تبلیغ و سفارش و توصیه ندارد.به دلت که بیفتد خودت اقدام می‌کنی و ازاین عمل خوشحال می‌شوی و اگر شرایط اجازه بدهد دوست داری این کار را سال‌های سال ادامه بدهی.

اهدای خون تو، تداوم تپش قلب جهان

روز ۱۴ ژوئن برابر با ۲۴ خرداد ماه به نام روزجهانی اهداکننده خون نام‌گذاری شده و شعاری که امسال برای روز جهانی اهدای خون انتخاب شده” اهدای خون تو، تداوم تپش قلب جهان” است.
نزدیک به 100 سال ازکشف گروه های خونی توسط کارل لندشتاینر زیست‌شناس اتریشی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۳۰ می گذرد. در طی این سال‌ها اهمیت انتقال خون در جهان به خوبی شناخته و باعث نجات جان بسیاری درسراسر جهان شد.هرچند شاید امروزه دریافت خون و فرآورده های آن عملی ساده به نظر بیاید ولی دریافت خون سالم برای بیماران نیازمند به قدری مهم است که پایگاه های متعددی برای این کاردر نظر گرفته شده است.

سن مناسب برای اهدای خون

از سن 18-17 سالگی تا 65 سالگی می‌توان خون اهدا کرد. البته در سنین بالاتر به دلیل پوکی استخوان خون نمی‌گیرند.

آمار گروه‌های خونی در ایران

4 گروه خونی عمده در انسان وجود دارد که به خاطر وجود آنتی ژن‌ها در خون است. بعضی افراد آنتی ژن A بعضی B و بعضی افراد هردو گروه آنتی ژن (AB) را دارند وافرادی که هیچکدام از این آنتی ژن ها را ندارند گروه خونی O هستند. آمار گروه‌های خونی در ایران به این ترتیب است: 38 درصد مردم گروه خونی O، 33 درصد گروه A، 22 درصد Bو 7 درصد گروه خونی(AB) دارند.

تاریخچه انتقال خون در ایران

سابقه انتقال خون در کشورمان به اوایل دهه 20 برمی‌گردد. در آن زمان به دلیل ناآشنایی مردم، دریافت خون از داوطلبان بسیار مشکل و سخت بود. بیمارستان‌های ارتش و جمعیت شیرخورشید اولین مراکزی بودند که اقدام به جمع‌آوری خون از بین اعضا خود و داوطلبان کردند. درهمان ایام مراکزی که اقدام به دریافت خون می‌کردند مبلغی را در مقابل، پرداخت می‌کردند که بعضی ضرب المثل‌ها مانند “خون فروش” و”خون در شیشه کردن” از آن زمان پیدا شد.

اهدای سالانه ۲ میلیون واحد خون در کشور

دکتر بشیر حاجی بیگی با بیان اینکه سالانه در کشور ۲.۵ میلیون نفر مراجعه‌کننده جهت اهدای خون داریم به ایسنا گفت: از این تعداد مراجعه حدود ۲میلیون واحد خون اهدا می‌شود. همچنین از این تعداد مراجعه‌کننده، ۵۰۰ هزار نفرشان اهداکننده مستمر هستند. یعنی کسانی هستند که به طور دائم خون اهدا می‌کنند. اهداکننده مستمر کسی است که به طور متوسط دو بار در سال موفق به اهدای خون شود.

بیشترین و کمترین گروه‌های خونی در کشور

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به بیشترین و کمترین گروه‌های خونی اهدایی در کشور، گفت: در کشور ما ۹۰ درصد مردم گروه خونی مثبت دارند و تنها ۱۰ درصد مردم دارای گروه خونی منفی هستند. از بین افرادی که گروه خونی منفی دارند، سه تا چهار درصد Oمنفی، سه درصد A منفی، دو درصد B منفی و کمتر از یک درصد هم دارای گروه خونی AB منفی هستند. در حالی که در گروه‌های خونی مثبت نزدیک ۳۳ تا ۳۴ درصد O مثبت، نزدیک ۲۷ درصد A مثبت، نزدیک ۲۳ درصد B مثبت و 7 درصد هم AB مثبت هستند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است