قطعات خودرو

قطعات بي‌كيفيت با تاييد اتحاديه به ايساكو مرجوع مي‌شوند

سیدمهدی کاظمی كه به‌عنوان سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو   با خبرنگار قطعات خودرو گفت‌وگو مي‌كرد، توضيح داد: جلسه هفته گذشته هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی با حضور برخی نمایندگان مجاز ایران خودرو که همه عضو اتحادیه ما بودند، تشکیل شد. ابتدا درباره مشکلاتی که اين همكاران برای خرید و فروش قطعات ایساکو دارند، بحث و گفت‌وگو کردیم. آن‌ها درباره کمبود قطعه و تغییرات قیمتی اظهار نگرانی کردند.

او ادامه داد: گله‌مندی اصلي آن‌ها در رابطه با قطعاتی بود که در برخی موارد روی خودرو جواب نمی‌دهد و هنگامي كه مشتری به نمایندگی مراجعه می‌کند، نمایندگی‌ها قطعات را پس نمی‌گیرند. اين موضوع برای اتحادیه هم بسیار مهم بود، چون اعضای صنف ما اذیت و متضرر می‌شوند.

وي در اين‌باره افزود: وقتی مصرف‌کننده قطعه ایساکو را برمی‌گرداند، همکار ما به این دلیل که شرکت قطعه را پس نمی‌گیرد، ناچار است جواب رد به مشتری بدهد. به همین دلیل، مصرف‌کننده به اتحادیه مراجعه می‌کند و اتحادیه هم بعد از کارشناسی، اگر حق با مشتری باشد، به ایساکو فشار می‌آورد و می‌خواهد كه طبق قانون، قطعه را عوض کند. البته آن‌ها نيز این کار را انجام می‌دهند؛ اما این قطعات در گوشه انبارها می‌مانند.

گله از كمبود قطعه و نوسان قيمت

کاظمی با اشاره به حضور چند نفر از مهندسان شبكه فروش ايساكو در جلسه هفته گذشته هيئت مديره اتحادیه، اظهار كرد: ابتدا همکارانی که به نمایندگی از نماینده‌های ایساکو در جلسه حضور داشتند، گله‌های خود را مانند کمبود قطعه و نوسان قیمت‌ها در طول سال مطرح كردند. نمایندگان ایساکو ادعا می‌کردند که حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد قطعات خودرو را به ما تحویل می‌دهند؛ اما مسئول شبکه فروش – آقاي برازجاني – ادعا می‌کرد که حدود ۷۸ درصد قطعات را به نمایندگی‌های ایساکو مي‌‌دهند. البته میزان فروش نمایندگی‌ها متفاوت است که اين موضوع، در دادن قطعات به آن‌ها تاثیرگذار است.

اين عضو هيئت مديره اتحادیه لوازم یدکی خودرو   همچنين گفت: آن‌ها خبر خوبي دادند مبني بر اين‌که در چند ماه اخیر، ۳۵ قلم از کالاهای اساسی خودرو را از طریق تولیدکنندگان ایرانی تهیه کرده‌اند. این قطعات پیش از این در ایران تولید نمی‌شدند. آقای برازجانی همچنین گفت، هر روز حدود ۳۴ هزار قلم قطعه به نمایندگی‌های‌مان در سراسر کشور می‌دهیم. او اعلام کرد نزدیک به دو هزار نماینده در سراسر ایران داریم و ۱۵۰ تا ۱۶۰ نماینده مجاز در تهران هستند. با توجه به این موضوع، مصرف‌کنندگاني که به این نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنند، نباید با کمبود یا بی‌کیفیت بودن کالا مواجه شوند.

قطعات بي‌كيفيت بايد مرجوع شوند

كاظمي توضيح داد: در جلسه يادشده، اعضای هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی از جمله من، گلایه‌های خود را درباره قطعات بی‌کیفیت و این موضوع مطرح كرديم که شما موظف هستید قطعات بی‌کیفیت را مرجوع کنید، مصرف‌کننده و نمایندگان شما گناهی ندارند. باید بپذیرید که این‌ها نباید دچار ضرر شوند. خوشبختانه آن‌ها این موضوع را پذیرفتند و قرار شد در تفاهم‌نامه‌ای که بین ما بسته می‌شود، هر قطعه‌اي را که اتحادیه تشخیص داد بي‌کیفیت است یا مشکل دارد، آن‌ها مرجوع کنند.

وي اضافه كرد: خلاصه صحبت‌ها در اين جلسه، درباره کمبود قطعات، بی‌کیفیت بودن برخی از آن‌ها و در دسترس نبودن بعضی قطعات تولیدات ایران‌خودرو مانند ال نود و ماشین‌های شاسی بلند بود. همچنين قرار شد در آینده نزدیک، کیفیت افزایش یابد و کمبودها تأمین شود. ضمن آن‌كه اين‌گونه جلسات ادامه خواهد داشت.

ممنوعيت كامل ورود لنت فعلا ممكن نيست

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو   درباره جلسه اين هفته هيئت مديره اتحاديه توضيح داد: با توجه به این‌که من و آقایان بخشی و حمزه یک نوبت در جلسه انجمن قطعه‌سازان همگن حضور داشتيم، درباره لنت ترمز انواع خودروها در جلسه‌اي كه بيشتر حاضران در آن توليدكننده بودند، بحث کردیم.

او ادامه داد: این جلسه برای آن بود که اتحادیه لوازم یدکی همکاری کند و در تفاهم‌نامه‌ای از دولت بخواهد که از ورود لنت به کشور جلوگیری شود. ما با توجه به نیاز بازار و مشکلات آن، به آن‌ها گفتیم كه این کار فعلاً ممکن نیست. شما به‌عنوان تولید کننده لنت نمی‌توانید لنت همه خودروهای موجود در ایران را تامین کنید و این باعث کمبود و گرانی لنت می‌شود. آن‌ها در پاسخ گفتند، ما مي‌توانيم قطعات هر خودرویی را که در ایران وجود دارد، تامین کنیم و اكنون قطعه انباشته‌شده در انبار داریم.

وي اظهار كرد: با توجه به این‌که ما در بدنه بازار قرار گرفته‌ایم و اطلاعات کافی داریم، انجام این کار را نشدنی دانستیم. البته به نسبت تولید و واردات اشاره کردیم و گفتیم، می‌شود ۷۰ درصد تولید و ۳۰ درصد واردات باشد، اما نمی‌توان واردات را کاملاً حذف کرد. البته آن‌ها به‌عنوان تولیدکننده علاقه‌ای به شنیدن این حرف نداشتند.

او با اشاره به اين‌كه صنف ما به كالاي تولید ایران علاقه و اعتقاد دارد، گفت: ما از آن‌ها خواستیم تا با فروشندگان لنت در بازار هماهنگی داشته باشیم و شورایی از داخل فروشندگان لنت تشکیل دهیم تا خود این افراد در جلسات آن شرکت کنند و همدیگر را متقاعد کنند. کسانی که در صنف ما فروشنده لنت هستند، جنس‌های تولید ایران و دیگر کشورها را می‌فروشند.

مالكان بنز و پورشه دنبال لنت ايراني نيستند

كاظمي با اشاره به اين‌كه من عمری حدود ۵۰ سال را در این صنف گذرانده‌ام، اظهار كرد: من براساس سابقه‌ام باید به این دوستان بگویم، هر ماشینی که به ایران وارد می‌شود، نماینده‌ای دارد که موظف است همه قطعات خودروي وارداتی را برای مصرف‌کننده تامین کند. این فروشنده باید قطعات اورجینال به مشتری بدهد و نمی‌تواند همه قطعات را از شرکت‌های اصلی بیاورد، اما لنت ترمز را ایرانی بفروشد. بنابراین باید درصدی را به واردات لنت اختصاص دهیم. مالکان خودروهایی مانند بنز و پورشه قطعه اورجینال می‌خواهند و به دنبال لنت ایرانی نیستند.

لنت‌سازان كيفيت را افزايش و قيمت را كاهش دهند

او توضيح داد: برای آن‌که رقابت وجود داشته باشد، تولیدکنندگان لنت ایرانی باید کیفیت قطعات را به اندازه‌ای بالا ببرند و قیمت را به اندازه‌ای مناسب به‌دست مصرف‌کننده بدهند که مردم به دنبال لنت خارجی نروند. در این شرایط، خود به خود لنت خارجی از صحنه واردات کنار می‌رود.

وي افزود: در چند هفته آینده، جلسه‌ ديگري با حضور اعضای انجمن قطعه‌سازان همگن تشکیل خواهیم داد.

تكليف بيمه تكميلي مشخص مي‌شود

سخنگوي اتحاديه لوازم يدكي همچنين به بحث درباره بيمه تكميلي در جلسه اين هفته هيئت مديره اشاره و اظهار كرد: با اعضاي هیئت مدیره به‌شکل فشرده درباره بیمه تکمیلی گفت‌وگو و قرار شد، اعضای هیئت مدیره از شرکت‌هایی که بیمه تکمیلی دارند، تعرفه بگیرند. تا کنون چند تعرفه به اتحادیه داده شده و در جلسه بعدی هیئت مدیره اتحادیه، تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با یکی از شرکت‌های بیمه تکمیلی قرارداد ببندیم تا مانند سال‌های گذشته، اعضا اتحادیه دیگر نگران بیمه تکمیلی نباشند.

او ادامه داد: هر بيمه‌ای که امکانات خوبی داشته باشد و در کشور با بیشتر بیمارستان‌ها قرارداد داشته باشد و به خوبی به کسانی که بیمه تکمیلی دارند خدمات بدهند، مورد نظر ماست.

به‌دنبال برطرف كردن نگراني مالكان انبارها هستيم

وي با اشاره به اين‌كه به‌تازگي شرکت‌های بیمه‌ای از اتحادیه‌ها خواسته‌اند کسانی که می‌خواهند انبارهای خود را بیمه آتش‌سوزی کنند، باید عضو سامانه ثبت انبارها باشند، گفت: این موضوع یک مقدار دست مردم را برای بیمه کردن انبارها بسته است. هیئت مدیره تلاش می‌کند تا جلسه‌اي با مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت بگذارد و به تفاهم برسد که این فشار را از روی مردم بردارند.

او با اشاره به اين‌كه بیشتر اعضای ما در سامانه انبارها ثبت شده‌اند، گفت: مسوولان بیمه باید بداند که انبار جايي جدا از مغازه است؛ انبار برای نگهداری قطعه و کالاست، مغازه هم برای فروش کالا به مصرف‌کننده است. بنابراین معنی این دو از هم جداست و کار آن‌ها متفاوت است. ما پیگیری می‌کنیم تا نگرانی همکارانی که انبار دارند، برطرف شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است