قطعات خودرو

قطعه سازی همزمان با تحریم های خارجی دچارمحدویت های داخلی است

آرش محبی نژاد
آرش محبی نژاد - دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروکشور

در حالی که به برکت تحریم ها فرصتی برای قطعه سازان بوجود آمده و نهضت داخلی سازی نیز شروع شده است اما به گفته آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروکشور اگر عزم و وفاق ملی درحمایت و تضمین استمرار سیاست تعمیق داخلی سازی وجود نداشته باشد؛ تاریخ تکرار خواهد شد و با رفع موانع واردات باردیگر سرمایه گذاران متضرر خواهند شد.

بسته مشوق تولید و پیشنهاد تشکیل کمیته ملی خودرو

آرش محبی نژاد در گفت و گو با خبرنگار قطعات خودرو با بیان این که بازده سرمایه گذاری در تولید بسیار ناچیز است وبعضا حتی سرمایه گذار متضرر می شود گفت: ما پیشنهادی ارائه کرده­‌ایم تا همه مراکزی که به نوعی در صنعت خودرو و قطعه سازی موثر هستند کنار هم در یک کمیته ملی بنشینند و تصمیمات کارشناسی شده و مورد وفاق بگیرند. این هدف گذاری ها و دستورالعمل ها از سوی همه مراکز پیگیری و اجراء شوند. چراکه در حال حاضر هر بخشی به صورت جزیره ایی و از دیدگاه خودش به موضوع نگاه می­کند. بنابراین سیاست گذاری ها و عملکردها هم جهت نیستند. وزارت صمت متولی امر است اما بانک مرکزی، گمرک، سازمان حمایت، محیط زیست یا استاندارد که همگی داخل دولت هستند نگاه هم­سو ندارند. کمیسیون های مرتبط مجلس نیز نگاه خودشان را دارند اگر بتوانیم یک وحدت نظر و وفاق ملی ایجاد کنیم ظرفیت عظیم صنعت خودرو تولید ارزش خواهد کرد در نتیجه سرمایه های سرگردان را هم به اندازه خودش جذب کرده و در اقتصاد کلان تحولی را شاهد خواهیم بود.

محبی نژاد بسته پیشنهادی مشوق تولید را نیز در راستای افزایش بازدهی سرمایه گذاری در تولید لوازم یدکی دانست و افزود در این بسته ده بند دیده شده است که شش بند حاکمیتی و 4 بند دیگر در حیطه رفتار و تعامل خودرو سازان است.

تامین مواد اولیه و ملزومات تولید دربند قانونی تاریخ گذشته

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروکشور گفت: براساس قانونی که سال­ها قبل در مجلس به تصویب رسیده است مواد اولیه شامل محصولات پتروشیمی یا پالایشگاهی براساس قیمت فوب خلیج فارس (FOB) با قیمت دلار بازار آزاد و از طریق بورس عرضه می­شود این وضعیت کم و بیش در مورد فلزات رنگین، فلزات آهنی (فولادی) و سایر نهاده های تولید نیز برقراراست. لذا نوسانات دلار بلافاصله در قیمت محصولات تولید داخل نمایان می­شود. مردم نیز دچار ابهام می­شوند که کالای داخلی چه ربطی به دلار دارد؟ جوابش در همین قانون است. البته موضوع کمی بغرنج ­تر نیز هست زیرا مواد عرضه شده در بورس با حجم بالا هستند و خریدار آن تبعاً دلالان خواهند بود. تولید کننده باید بعداً به اندازه نیازش  با قیمتی به دلخواه دلال خرید انجام دهد.محبی نژاد افزود: تولیدکنندگان می گویند در شرایط فعلی باید روش ها و ضوابط فروش متناسب با وضعیت فعلی تغییر کند حداقلش این است که خرده فروشی مستقیم به تولید کننده انجام شود.

تامین ارز و  گزینه ای که از روی میز بازرگان با نام و نشان برداشته شده است

آرش محبی نژاد با بیان این که صنعت خودرو تحریم شده است و همین کافی است که کار واردات مواد اولیه و ملزومات تولید سخت و پیچیده شود اظهار داشت با این حال بانک مرکزی واردات بدون انتقال ارز یا  بدون اعلام منشاء ارز را برنمی­تابد در نتیجه این ارز که به هرحال وجود دارد پشت مرزها نمی ماند بلکه در اختیار قاچاقچی کالا قرار می­گیرد و بدون پرداخت عوارض گمرکی، نام ونشان، رد و اعتبار وارد کشور می­شود. محبی نژاد افزود بانک مرکزی می­تواند در صنایعی که تحت تحریم هستند اجازه دهد بخشی از واردات با این روش انجام شود و تجارت در سیاهی شفاف شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *