قطعات خودرو

3 مرداد 1397 | 25 جولای 2018 | مردی كه فيات را نجات داد از دنيا رفت

مارکیونه

سرجو مارکیونه 17 ژوئن 1952 به دنيا آمد و  25 جولای 2018 از دنيا رفت. او تاجر ایتالیایی‌ـ‌کانادایی بود که به خاطر مقام و موقعيت خود در خودروسازی فیات‌ـ‌کرایسلر، تبحر در تجارت و رویکرد صریحش به خصوص هنگام پرداختن به موضوعات ناخوشایند مربوط به شرکت‌های خود و صنعت خودرو معروف بود.

او سال ۲۰۰۶ به خاطر موفقيتش در فيات معروف شد. مارکیونه با دو سال مديريت خاص خودش شركت ورشكسته را به سوددهي رساند. همين موفقيت خارق‌العاده مارکیونه را به یکی از مشهورترین مدیران صنعت خودروسازی تبدیل كرد.

كارنامه مارکیونه

مارکیونه در كارنامه‌اش ریاست شركت چندمليتی قطعه‌سازی CNH را دارد. او مدیرعامل شرکت خودروسازی فیات‌ـ‌کرایسلر، رئیس و مدیرعامل كرايسلر آمريكا، رئیس و مدیرعامل فراری و عضو هيات مديره مازراتی بود.

مارکیونه از سال 2008 تا 2010 رئیس هيات مديره شركت كنترل كيفيت اس‌جی‌اس و نائب رئیس شركت خدمات مالي و بانكداری یوبی‌اس سوييس بود. همچنین رئیس انجمن تولیدکنندگان اتومبیل اروپا برای سال 2006 ‌و‌ 2012  و عضو هيات مديره شركت سيگار فیلیپ موریس بود. او عضو موسسه اقتصاد بین‌المللی پیترسون در آمريكا و رئیس شعبه ایتالیاي اين موسسه هم بود.

رويكرد مارکیونه که به خاطر نگاه جدی او در صنعت خودرو مورد توجه قرار گرفت، از انتقاد صریح به محصولات شرکت‌هاي تحت پوشش خود تا یک سخنرانی بسیار معتبر در سال 2015 با عنوان «اعترافات یک معتاد سرمایه» بود.

نجات فيات

ماركیونه به دلیل تغييرات در گروه فیات به‌عنوان یکی از شرکت‌های سریع در صنعت خودرو، در کمتر از دو سال شهرت يافت. در سال 2009، او در ایجاد یک اتحاد استراتژیک با خودروسازي كم‌رونق آمریکایی کرایسلر، با حمایت دولت‌ها و اتحادیه‌های کارگری ایالات متحده و کانادا، در گروه فیات نقش مهمی داشت.

کمتر از دو سال بعد، پس از خروج از فصل 11 قانون ورشكستگي، کرایسلر با بازپرداخت برخی از وام‌های دولتی، به سودآوری بازگشت. در سال 2014، فیات و کرایسلر در یک شرکت هولدینگ جدید به نام خوروسازي فيات کرایسلر ادغام شدند. اين كمپاني درحال حاضر هفتمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان است.

ماركيونه از كجا آمده بود؟

ماركیونه در شهر کیتی، آبروزو، ایتالیا، متولد شد. جايي كه خانواده‌اش با ازسرگذرندان جنگ‌هاي جهاني و داخلي و… در آلمان، ايتاليا و يوگسلاوي، ساكن شدند. سيزده‌ساله بود كه با خانواده‌اش به تورنتو – کانادا، مهاجرت کرد.

 او با داشتن تابعیت دوگانه کانادایی و ایتالیایی، زبان‌هاي انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی را روان صحبت می‌کرد. مارکیونه حسابدار رسمی کانادایی (FCGA)،  وکیل دادگستری و عضو حسابداران عمومی رسمی انتاریو شد.

مارکیونه قبل از اتمام تحصیلات کارشناسی خود در رشته فلسفه در دانشگاه تورنتو و دریافت مدرک کارشناسی بازرگانی (1979) و MBA (1985) از دانشگاه و همچنین مدرک حقوق در مدرسه کالج سنت مایکل تحصیل کرد. او دکترای افتخاری را از کالج والش (2013) دریافت کرد.

او از سال 1985 تا 1988، گروه كنترل پروژه و سپس مدیر توسعه شركت در گروه Lawson Mardon در تورنتو بود. در سال 1989، به صنایع Glenex رفت و در آنجا به مدت دو سال به قايم مقام مديرعامل کار کرد.

از سال 1990 تا 1992 معاون مالی و مدیر ارشد مالی در آکلندز گیم بود. بین سال‌های 1992 و 1994، به عنوان معاون رئیس حقوقی و توسعه شرکت و مدیر ارشد مالی گروه Lawson، که توسط Alusuisse Lonza خریداری شد، كار کرد.

(FILES) In this file photo taken on December 02, 2017, CEO of FIAT and Chairman of Ferrari, Sergio Marchionne, gives a speech during the presentation of the new Alfa Romeo Sauber Formula One Team at the Alfa Romeo Historical Museum in Arese, near Milan. Fiat veteran boss Sergio Marchionne has died at the age of 66, according to holding company Exor on July 25, 2018. / AFP PHOTO / Marco BERTORELLO

از 1994 تا 2000، به كار در Algroup (Alusuisse Lonza Group Limited) مستقر در زوریخ پرداخت، جایی که در سال 1997 مدیر اجرایی شد. سپس هدایت گروه Lonza در بازل را به عهده گرفت، پس از تغييرات اساسي، خارج از Algroup، ابتدا به عنوان مدیر ارشد اجرایی و مدیر عامل (2000–2001) و سپس به عنوان رئیس (2002) فعاليت كرد.

در فوریه 2002، او مدیر عامل و مدیر عامل SGS SA ژنو و در مارس 2006، به عنوان رئیس منصوب شد. مارکیونه به عنوان عضوی مستقل از اعضای هیات مدیره فیات SpA در ماه مي 2003 انتخاب شد، تا اینکه در سال 2004 به عنوان مدیرعامل منصوب شد.  

نجات‌دهنده‌ي کرایسلر

ژوئن 2009، هنگامی که کرایسلر از حمایت از ورشکستگی فصل 11 خارج شد، گروه فیات 20٪ سهام گروه کرایسلر LLC را دریافت کرد و مارکیونه به عنوان مدیرعامل منصوب و جایگزین مدیر عامل شرکت رابرت ناردلی شد.

فوریه 2011، مارکیونه در ایالات متحده هنگامی که در میزگرد بین‌ المللی اتومبیل JD Power & Associated تاكيد كرد: وام‌های نجات یافته کرایسلر از دولت ایالات متحده « نرخ شرم آور » را در بر ‌می‌گیرد، بحث‌های گسترده‌ای را در ایالات متحده به راه انداخت. مارکیونه بلافاصله عذرخواهی عمومی کرد، و گفت: «من از اظهار نظر پشیمان شدم و آن را نامناسب ‌می‌دانم» و چنين توجيه كرد که «به عنوان تنها طرف‌هایی که مایل به پذیرفتن ریسک مرتبط با برنامه بهبودی کرایسلر هستند، دو دولت [ایالات متحده و کانادا] سود دریافت کردند نرخ‌هایی که اگرچه در آن زمان مناسب هستند، اما بالاتر از شرایط فعلی بازار هستند.»

در جولاي 2011، به دنبال خرید مالکیت منافع متعلق به کانادا و خزانه داری ایالات متحده، سهام فیات در کرایسلر به 53.5 درصد افزایش یافت و در سپتامبر 2011، مارکیون نیز به عنوان رئیس کرایسلر انتخاب شد. فیات و کرایسلر در اول اوت 2014 به طور رسمی تحت هدایت مارکیونه ادغام شدند.

به دنبال رسوایی انتشار فولکس واگن در سال 2015، در ژانویه 2017، سازمان حفاظت محیط زیست همچنین فیات کرایسلر را به نصب غیرقانونی نرم افزاری متهم کرد که اجازه ‌می‌دهد میزان انتشار دیزل بیش از حد قابل شناسایی نباشد. مارکیونه هرگونه تخلف را انکار کرد. در آن او منتقد EPA بود و مقایسه فیات کرایسلر و فولکس را رد کرد.

پايان غول مديريت

مارکیونه آخرین بار در تاریخ 26 ژوئن 2018، هنگامی که یک جیپ را به کارابینیری، پلیس نظامی ایتالیا ارائه داد، در رم در انظار ديده شد. FCA متعاقباً اعلام كرد كه ماركيونه براي جراحي شانه در بيمارستان دانشگاهي زوريچ در سوئيس مرخصي پزشكي گرفته است ‌ـ‌ در روز جراحي افزود كه او به دليل عوارض بعد از جراحي برنمي‌گردد. پس از عوارض جدی دیگر، در 21 جولاي 2018، مارکیونه از همه سمت‌های خود استعفا داد و در FCA، Ferrari، SGS و CNH جایگزین شد.

سرجو ماركيونه، در 25 جولاي 2018، در سن 66 سالگی درگذشت. گفته مي‌شود به احتمال زیاد از عوارض مربوط به سرطان. برخی گزارش‌ها ادعا ‌می‌کردند او از یک سرطان تهاجمی شانه رنج ‌می‌برد.  طبق اسناد بیمارستان دانشگاه زوریخ، مارکیونه بیش از یک سال قبل از مرگش به دلیل «بیماری جدی» تحت معالجه قرار گرفته بود. FCA تا چند هفته قبل از مرگ او از وضعیت سلامتی‌اش اطلاع نداشت.

مارکیونه به دلیل برخورد صریح و غالباً صریح شهرت پیدا کرد. در مصاحبه سال 2009 فوربس، (نشريه‌‌ي اقتصادي آمريكا)، ماسیمو وكیو، تحلیلگر بانك سرمايه‌گذاري مدیوبانكا، در مورد تضاد و شیوه مدیریت بحث برانگیز ماركيونه اظهار نظر كرد:  «او سبک مدیریتی‌اش زيادي آمریکایی است. تنها چیزی که برایش مهم بوده، نتیجه است. اگر تحویل ندهید، اخراجید. او کاملا بی ‌حم است. وقتی مارکیونه شرکت [فیات] را به دست گرفت، به معنای واقعی کلمه اخراج یک مدیر در روز را عملي كرد؛ اما یک مشکل رهبری وجود داشت و هیچ کس نمی‌خواست تصمیمات سختی بگیرد. ارتباط از پایین به بالا در مدیریت اشتباه بود. او همچنین این وضعیت را تغییر داد. او لایه‌های مدیریت را کاهش داد؛ خودش مستقیما وارد كار شد. البته نفس او بسیار بزرگ است و گاهی اوقات افرادی که با او درگیر بودند سريعا اخراج ‌می‌شدند. نگاه بيروني به سبك مديريتش افتضاح به نظر ‌می‌رسد، اما او نتيجه گرفت.»

با وجود دنیای لباس‌هاي رسمي دکمه‌دار کسب و کارش، مارکیونه دوست نداشت که به کمد لباس خود فکر کند و به خاطر پوشیدن ژاکت‌های مشکی و شلوار جین مشهور بودـ‌ اول ژوئن 2018، مارکیونه برای جشن بازپرداخت بدهی FCA كراوات پوشيد. خبرنگاران گفتندكه او از سال 2007 کراوات بسته ندیده است.

كارنامه پر افتخار

2005، دکتر افتخاری حقوق از دانشگاه ویندزور (کانادا)

2007، Masters honoris causa از بنیاد CUOA (ایتالیا)

2007، دريافت نشان افتخار اقتصادی از دانشگاه degli Studi di Cassino

2008، دريافت مدرک افتخاری مهندسی صنایع و مدیریت از دانشگاه پلی تکنیک تورین (ایتالیا)

2011، دکتراي افتخاری مدیریت بازرگانی از دانشگاه تولدو (اوهایو)

2010، دريافت جایزه Pico della Mirandola

2011، دريافت جام دمينگ از دانشکده بازرگانی دانشگاه کلمبیا توسط ادوارد دمينگ به دلیل ارايه ممتازترين راهكارهاي عملیاتی

2011، جایزه رهبری دویت دی آیزنهاور از سوي شورای تجارت بین‌المللی

2015، دريافت مدال هنریک برای دستیابی به موفقیت در دانشکده حقوق Osgoode Hall، دانشگاه یورک توسط مرکز هنیک برای تجارت و قانون

2015، جایزه رهبری صنعت بنیاد Marchionne SAE، هنگامی که مدیر عامل فیات کرایسلر اتومبیل (FCA) و رئیس CNH Industrial NV بود، جایزه 2016 به مارک فیلدز، مدیر ارشد اجرایی شرکت فورد موتور اعطا شد.

افتخارات و جوايز اعطاشده به سرجو ماركيوني، به پاس سال‌ها مديريت موثر و درخشان در صنعت و تجارت جهاني او حتي بعد از مرگش نيز متوقف نشده است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است