قطعات خودرو

ماشین کیا سلتوس

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، پس از چند سال توقف واردات خودرو و مشکلاتی که در نتیجه آن پدید آمد، بالاخره پای خودروهای وارداتی برند کیا با شرکت کوشا خودرو به بازار ایران باز شد.  یکی از نخستین محصولات وارداتی کوشا خودرو برای بزار ایران، کیا سلتوس است که یک کراس‌اوور کوچک محسوب می‌شود.

 

مزایا و معایب کیاسلتوس

مزایا
  • برند معتبر، امکانات و تجهیزات مناسب
معایب
  • قیمت بالا در ایران، قوای فنی ضعیف‌تر در مقایسه با رقبای چینی

 

کیا این خودرو را برای رقابت در بازار کشورهای در حال توسعه معرفی کرد، بازاری که در نتیجه غفلت کره‌ای‌ها به دست کراس‌اوورهای رنگارنگ چینی افتاده است.

 

 

در حقیقت کیا با معرفی سلتوس قصد دارد تا سهم بیشتری از بخش اقتصادی بازار خودرو جهان را در اختیار داشته باشد.

 

 

بررسی کیاسلتوس

کیاسلتوس محصول جوانی در سبد محصولات خودروساز کره‌ای محسوب می‌شود و از سال 2019 به برنامه تولید کیا اضافه شده است. کیاسلتوس در سبد محصولات خودروساز کره‌ای، جایگاهی بین کیا سونت و کیا اسپورتیج را به خود اختصاص داده است. سلتوس یک نام یونانی است و به نظر می‌رسد با توجه به چهره خشن این کراس‌اوور، کیا قصد دارد تا به مشتریان القا کند با یک خودرو افسانه‌ای روبرو شده‌اند!

 

 

کیاسلتوس در دو نسخه به تولید می‌‌رسد که شامل نسخه فول آپشن و نسخه معمولی می‌شوند. نسخه‌های فول آپشن این خودرو در کره جنوبی به تولید می‌رسند و برای عرضه به بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته می‌شوند. در سوی دیگر نسخه‌های معمولی سلتوس در هندوستان ساخته می‌شوند و هدف آن‌ها فروش در کشورهای آسیایی است. کیاسلتوس در بازار اروپا حضور ندارند و به همین دلیل یک مدل منحصر به فرد در بازار ما به حساب خواهد آمد.

 

 

داخل کیاسلتوس

طراحان کیا برای خلق فضای داخلی سلتوس، از سدان‌های میان‌رده این شرکت الهام گرفته‌اند. در حقیقت فضای داخلی سلتوس بیش از آن‌که به یک کراس‌اوور شبیه باشد، به مدل‌های سدان کیا همچون کیا سراتو یا کیا اپتیما شباهت دارد. دو پنل دیجیتالی در کابین کیاسلتوس به چشم می‌خورند که یکی از آن‌ها برای نمایش اطلاعات سیستم چندرسانه‌ای و دیگری برای نمایش اطلاعات حیاتی خودرو است. این دو نمایشگر به صورت مجزا از یکدیگر طراحی شده‌اند و نمایشگر سیستم سرگرمی به صورت جداگانه روی داشبورد قرار گرفته است. طراحی سایر اجزا همچون اهرم تعویض دنده، کلیدهای کنترلی و دریچه‌های سیستم تهویه نیز در کاربردی‌ترین حالت ممکن صورت گرفته است.

 

 

فاصله محوری کیاسلتوس معادل 2610 میلیمتر است و صندوق عقب آن نیز 433 لیتر فضا را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بنابراین از این نظر می‌توان گفت که فضایی معادل هیوندای الانترا یا کیا سراتو را در این خودرو شاهد خواهید بود. بنابراین کیاسلتوس برای استفاده یک خانواده چهار نفره به همراه لوازم آن‌ها کاملا مناسب خواهد بود.

طراحی کیا سلتوس

کیاسلتوس یکی از معدود مدل‌های این شرکت است که در مقایسه با سایر خودروهایش، ظاهر منحصر به فردی دارد. برای مثال جلوپنجره مرسوم کیا موسوم به دماغه ببر در سلتوس وجود دارد اما برخلاف سایر مدل‌ها، خطوط منحنی آن با خطوط تند و تیز جایگزین شده‌اند.

 

این مساله به تقویت حس خشونت سلتوس کمک کرده است، چرا که ترکیب چراغ‌ها و جلوپنجره این خودرو بیش از حد اغراق شده نیستند و کاملا متناسب خلق شده‌اند.

 

 

با این حال در نمای جانبی کیاسلتوس به وضوح با یک خودرو اقتصادی روبرو هستیم. هیچ‌گونه طرح و خط فانتزی در این قسمت به کار نرفته است تا تنها جذابیت این بخش به زه‌های پایین درب و رینگ‌های آلیاژی خلاصه شود. البته با توجه به ذات اقتصادی سلتوس، نباید توقع پیچیدگی طراحی را از این خودرو داشته باشید.

 

 

در نهایت به نمای عقب سلتوس می‌رسیم، جایی که طراحان کیا دست از ظاهر اسپرت و جوان پسند کشیده‌اند و به جای آن از الگوهای مشابه در شرکت همکار خود یعنی هیوندای استفاده کرده‌اند. سبک طراحی قسمت عقب کیاسلتوس شباهت بسیار زیادی به کراس‌اوورهای کوچک هیوندای دارد و همین مساله باعث شده است تا خودرو بزرگتر از آن‌چه هست به نظر برسد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است